وی با بیان اینکه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به دستور رهبری تشکیل می‌شود، ادامه داد: وظایفی که ما قبلا در مجمع داشتیم به این هیات منتقل می‌شود بنابراین این هیات نقش مهم و تعیین‌ کننده‌ای از این به بعد خواهد داشت و نهایی‌ترین مرجع رسیدگی به سیاست‌های کلی نظام خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 21 October 2017

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام نقش مهم و تعیین کننده ای خواهد داشت و مرجع نهايي رسیدگی به سیاست های کلی نظام خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، دکتر محسن رضایی پس از جلسه صحن مجمع در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشریح مصوبات امروز مجمع، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

دکتر محسن رضایی در ابتدای این جلسه گفت: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با تعیین هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام بحث کردیم و ضوابط و شرایط تعیین این اعضا را از میان اعضای مجمع به تصویب رساندیم. هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می شود و وظایفی که قبلا ما در صحن مجمع داشتیم، به این هیات منتقل می شود. بنا بر این، هیات يادشده نقش مهم و تعیین کننده ای به عهده خواهد داشت و مرجع نهايي رسیدگی به سیاست های کلی نظام خواهد بود.

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام تشکیل می‌شود/ درباره موشک‌هایمان با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم 

وی افزود: ارزیابی ها و تهیه گزارش هاي کارشناسی در دبیرخانه صورت می گیرد و بعد این گزارش های کارشناسی مبني بر اين که چه میزان از سیاست های کلی اجرایی شده و برنامه ها و فعالیت های قوای سه گانه چه مقدار از سیاست های کلی انحراف دارد، با استفاده از نظر مراکز پژوهشی و دستگاه های نظارتی کشور در هیأت عالی نظارت به بحث گذاشته خواهد شد؛ در اين هيأت ، میزان انحراف از اجرای سیاست های کلی را تعیین می کنیم و بعد به قوای سه گانه برای اصلاح ابلاغ می شود. قوا نيز باید گزارش اصلاحی را به هیات ارائه كنند. ضوابطی که برای این هیات تعیین شده به این ترتيب است که قوای سه گانه با حق رای عضو هیات باشند، همچنين وزرا و روسای دستگاه های اجرایی و قضایی و روسای کمیسیون های مجلس و معاونان اول قوای سه گانه بدون حق رای در جلسات شرکت کنند. رئیس و دبیر مجمع عضو این هیات عالی هستند و 20 نفر از اعضای مجمع نیز در جلسه آتی انتخاب خواهند شد كه در مجموع 25 نفر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را تشکیل خواهند داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص سفر مقامات فرانسوی به ایران و برخی اظهارات آنها پیش از این سفر در خصوص توانمندی های موشکی ایران گفت: حتما مقامات اروپایی و خارجی که به ایران می آیند دولتمردان ما سیاست های قطعی ما را به آنها خواهند گفت. ما در مساله موشکی از هیچ کسی اجازه نخواهیم گرفت. برای دفاع از ملتمان و کشورمان هر امكاني را كه مشروع و با استانداردهای بین المللی سازگار باشد، خواهیم داشت. مساله موشکی مهمترین بخش دفاعی ما را تشکیل می دهد، بسیاری هستند که می خواهند توان موشکي ما را محدود کنند که بعدا بتوانند در فرصت های مناسب برای کشور ما تهدید آفرینی كنند. ما با کمک موشک هايمان امنیت را در کشور و منطقه حفظ می کنیم. موشک های ما در خدمت صلح و امنیت است و به هیچ وجه با کسی درباره موشک ها مذاکره نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد تحولات کردستان عراق و اظهارات تنش آفرین مسعود بارزانی گفت: اقداماتی که در شمال عراق صورت گرفت، اقدامات نادرستی بر خلاف قانون اساسی عراق بود و در مسیر پیشرفتی که در مناطق شمالی عراق مانند اربیل در حال شکل گيري بود و همچنين کسب و کارهاي در حال رونق مانع ایجاد کرد. این اقدامات آقای بارزانی ناامنی و تردید را به وجود آورد و ریسک سرمایه گذاری را بالا برد و میلیاردها دلار خسارت به شمال عراق وارد کرد. ما امیدواریم که هر چه زودتر همه طرف ها در اقلیم همانطور که پیشمرگ های کرد عاقلانه و با تدبیر عمل و از درگیری جلوگیری و مواضع خود را تسلیم ارتش عراق کردند، سایر سیاست مداران در عراق هم درس بگیرند و سعی کنند در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت کنند.

دکتر محسن رضایی در خصوص تاکید جمهوری اسلامی ایران در موضوع یکپارچگی عراق و اقدامات روسیه در قراردادهای نفتی با اقلیم کردستان گفت: قانون اساسی عراق یک قانون بسیار پیشرفته است که حقوق همه مناطق و همه مردم در آن دیده شده و پیشنهاد ما برای همه کسانی که می خواهند با مردم عراق کار كنند این است که در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت کنند. اگر این اتفاق بیافتد نظام و ثبات و امنیت عراق پایدار می شود و همه بهره می برند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سوال خبرنگاری که گفت دهم آبان ماه بسته تحریمی جدیدی از سوی آمریکا علیه ملت ایران و سپاه پاسداران اجرا می شود، اظهار داشت: آقای اوباما در دفاع از برجام یک جمله تاریخی گفت مبني بر اين که ادامه تحریم ها علیه ایران غیر ممکن است. او گفت اگر ما تحریم ها را علیه ایران ادامه می دادیم، به اقتصاد آمریکا آسیب وارد می شد. بنا بر این آقای ترامپ یک شعری می گوید که در قافیه اش خواهند ماند و اینها آرزوهایی است که به ذهنشان خطور كرده و در صحنه عمل پیاده شدنی نیست و با شکست مواجه خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگاری در موضوع احتمال همراه نبودن اروپایی ها در اجرای ابرجام گفت: مسؤولان کشور بارها گفته اند که نقض برجام بدون پاسخ نخواهد بود. من می خواهم اضافه كنم که حتی بی خاصیت کردن برجام هم بدون پاسخ نخواهد بود. کشورهای اروپایی ادعای نقض برجام را ندارند و می گویند که نمی خواهیم برجام را نقض کنیم. در عين حال بعضی اوقات کشورهایی هستند كه می خواهند برجام را بی خاصیت کنند. اگر برجام بی خاصیت بشود از نظر من با نقضش تفاوتی ندارد. ما حتما عکس العمل نشان می دهیم. معنایی ندارد که ما فعالیت های هسته ای مان را متوقف کرده اما هیچ دستاوردی از برجام نداشته باشیم. برداشت برخی تحلیلگران این است که ترامپ نمی خواهد برجام را پاره کند بلکه می خواهد با فشار آوردن بر کنگره برجام را بی خاصیت کند.

رضایی تاکید کرد: اگر برجام بی خاصیت شود، هیچ فایده ای برای ما جز زیان و متوقف کردن فعالیت هايمان در فناوری هسته ای نخواهد داشت. حتما بی خاصیت کردن برجام کار خطایی است که ملت ما و مجلس ما و دولت ما بی تفاوت از کنار آن عبور نخواهند کرد.

خبرنگاری در مورد آمار ارائه شده از سوی دولت در خصوص ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال گذشته پرسيد كه دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ گفت: باید مستندات آماری برای تحقیق و ارزیابی و درست نمایی در اختیار پژوهشگران قرار گيرد و در اين صورت دستگاه های نظارتی نيز نظر خود را در مورد آمارها اعلام خواهند کرد.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی در مورد توجه مجمع به موضوع مال باختگان موسسات مالی گفت: دو موضوع را در دستور کمیسیون های مجمع گذاشته ایم یکی مساله آب و دیگری مسائل پولی و بانکی است. این دو مساله به عنوان اولویت های ما در دبیرخانه و کمیسیون های مجمع مورد بحث است. اعضایی از مجمع هم که در این خصوص نظراتی دارند در دو کمیسیون شرکت خواهند كرد. هم مسائل آب و هم مسائل پولی و بانکی برای ما فوق العاده مهم است كه درباره نتایج این جلسات در مجمع بحث می کنیم و خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد خواهیم داد.

خبرنگاری در خصوص ضمانت اجرای تصميمات هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام و ترکیب آن سوال کرد و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: سران سه قوه، رئیس مجمع، دبیر مجمع و بیست نفر از اعضای مجمع که در جلسه آتی انتخاب خواهند شد در هيأت عالي نظارت حق رای دارند. معاون اول قوای سه گانه و وزرا نيز بدون حق رای در هیات شرکت می کنند. در خصوص ضمانت اجرا قرار بر این شد که آیین نامه هیات بازنگری شود. هر قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کند و مغایر سیاست های کلی باشد، مجمع این اختیار را دارد که از طریق شورای نگهبان آن را رد کند و مجلس هم بایستی آن را اصلاح کند. در رابطه با دو قوه قضاییه و مجریه نيز ، ضمانت اجرا به اين نحو است که ما انحرافات را به قوای قضاییه و مجریه ابلاغ و گزارش آن را به محضر مقام معظم رهبری تقدیم می کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار