باقرکرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بيان كرد : در حال حاضر کارخانه بازیافت پسماند شهرهای زاهدان و چابهار فعالیت دارد و کارخانه بازیافت پسماند شهر زابل نیز تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 31 October 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان کارگروه مدیریت پسماند استان با محوريت بررسي وضعيت كارگاه هاي ضايعات بازيافتي سطح شهر زاهدان و مشكلات فعلي سايت دفن پسماند و كارخانه بيوكمپوست، در استانداری تشکیل جلسه داد.

معاون هماهنگي امور عمرانی استانداری مسائل فرهنگی را يكي از مهم ترين معضلات اصلي در حل نشدن معضل پسماندها دانست و افزود: مسئله اصلي در جمع آوری پسماندهای شهری فرهنگ سازي و عدم ترغیب مردم به تفکیک زباله خانگی است وتا زمانی که فرهنگ سازي درستي نكنيم امكان ساماندهی و رفع آن وجود نخواهد داشت .

او در ادامه بر جداسازي پسماند از منزل شهروندان و مبدا تاکید كرد و افزود: جداسازي پسماندها به صورت تفکیک شده در سطح استان بايد مورد توجه مسئولان و متولیان شهری قرار گيرد که متاسفانه در این زمینه قصور شهرداری ها دیده می شود.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نقش بخش خصوصي را در بحث جداسازي بسيار حائز اهميت دانست و افزود: علاوه بر این بخش جهاد کشاورزی می تواند زباله های قابل بازیافت را به مواد آلي تبديل كند و در فرآيند مديريت و انجام اين کار محيط زيست و بهداشت محيط نیز باید با ارائه مجوزهای لازم همکاری و حضور داشته باشند .

 باقر کرد با تاکید بر جداسازي زباله از مبدا در همه 37 شهر استان ، تصریح نمود :  هریک از شهرداران مناطق شهری باید با توجه به ملزومات مورد نیاز برای فرهنگ سازی و جداسازی پسماندها از مبدا تا سایت بازیافت را مشخص کنند و با توجه به وجود مشکلات مالی شهرداریها، بدین منظور خواستار مساعدت مالی سازمان برنامه و بودجه استان به شهرداریها شد.

اين مقام مسئول بر پیش بینی ساز و کار مناسب براي جلوگيري از پديده قاچاق انسان و مواد مخدر در هنگام حمل زباله ها تاکید کرد و افزود: باید حقوق افرادی که در چارچوب قانونی در انتقال پسماندهای سایت بازیافت فعالیت می کنند، حفظ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به مباحث مطرح شده توسط محيط زيست در خصوص محل جداسازي پسماند، گفت: اين كار از محل شهرك كارگاهي و كارخانه بيو كمپوست  بايد ساماندهي تا از هرگونه پراكندگي و سوء استفاده احتمالی جلوگيري شود.

باقر کرد در پایان تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیمارستان هایی را که چاهک دفن زباله ندارند، موظف به ایجاد چاهک دفن زباله نمایند و از بی خطر بودن ضایعات دفن شده نیز اطمینان حاصل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار