مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد
بندر چابهار به عنوان یک بندر ایرانی می‎تواند در چهارراه تجارت جهانی نقطه ثقل و هاب فعالیت‎های ترانزیتی ایران ونقطه اتصال با اقتصادهای منطقه باشد.
کد خبر: ۵۱۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 01 November 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان از چابهار مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر ضرورت تقویت مناسبات بین‎المللی از طریق چابهار ،گفت: با توجه به این که شرق اروپا، اوراسیا، آسیای میانه و افغانستان می‌توانند در کمترین زمان و با حداقل هزینه از طریق چابهار به آسیای شرقی و آفریقا وصل شوند، پروژه‎ای به نام «چابهار پلاس» تعریف شده است تا بتوان با کمک آن کارهای برندینگ چابهار را انجام داد و تعریفی جامع و کامل از این بندر و منطقه آزاد داشت.
دکترعبدالرحیم کردی افزود : آنچه در پروژه چابهار پلاس اهمیت دارد معرفی بندر و نقطه آزاد چابهار و در کنار هم قرار دادن ۴ وجه حمل و نقل و جلب توجه دولت و سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی است تا بتوان از طریق آن، زیرساخت‎های نرم‎افزاری را برای بهره‌برداری از این امکانات فراهم کرد.
وی با اشاره به این که ظرفیت بندر چابهار به ۵ر۸میلیون تن می‎رسد و پروژه اتصال راه‎آهن به این منطقه با پیشرفت خوبی در حال اجرا است، یاد آورشد : زیرساخت‎های حمل و نقل زمینی در این منطقه از گذشته وجود داشته است ودر حوزه حمل و نقل هوایی نیز مجوزساخت فرودگاه بین‎المللی در منطقه صادر شده است البته با نیروهوایی ارتش نیز تفاهم‌نامه‎ای امضا شده است که تا زمان بهره‎برداری از فرودگاه بین‌المللی، فرودگاه فعلی توسعه یابد و امکانات بهتری برای جابه‎جایی مسافران و کالاها ایجاد شود .
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود : با اجرای این پروژه در منطقه آزاد، چابهار به یک بندر بدون رقیب در منطقه تبدیل خواهد شد .وی مهمترین ماموریت دولت یازدهم در مناطق آزاد را محور شدن این مناطق دانست وگفت: منطقه آزاد چابهار نیز مبتنی بر ماموریتی که دولت برایش مشخص کرده بود برنامه‎ها و راهبردهایی در ۵ محور به عنوان راهبرد اصلی منطقه آزاد چابهار مشخص کرد.
دکتر کردی با اشاره به این که نفت در اقتصاد ملی یکی از راهبردهای مهم با ۳ هدف مشخص در این منطقه بود، اعلام کرد: یکی از اهداف این راهبرد، ساخت صنایع پتروشیمی در چابهار بود که خوشبختانه سایتی بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار با آماده‌ سازی تاسیسات شهری آب، برق، مخابرات و سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شده است.
وی افزود: بر همین اساس ۱۸ مجتمع پتروشمی در منطقه آزاد چابهار طراحی شده است که ۶ مجتمع مجوز محیط زیستی گرفته اند وعلاوه بر آن یک مجتمع با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال ساخت است و ۲مجتمع نیز در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارند.
او با اشاره به هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار اعلام کرد: بر اساس اسناد بالادستی نظام، صنایع آب‎بر باید به سمت دریا هدایت شوند در همین راستا تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار برنامه‎ریزی شده است.
وی دربخش دیگری از سخنا‌ن خود درباره توسعه سواحل مکران، یاد آورشد: راه‌اندازی و توسعه صنایع دریایی در طرح پهنه‌بندی سواحل مکران لکه‌گذاری شده است اما هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نشده است که اصلی‌ترین دلیل آن نبود سرمایه‌گذار و یا مراجعه نکردن سرمایه‌گذار در این حوزه است.
به گفته دکتر کردی ارزش تولیدات این منطقه در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۴۵ درصد افزایش نشان می دهد وارزش صادرات از این منطقه نیز نسبت به مدت زمان مشابه ۵ر۲ برابر افزایش یافته است.
به گفته او با هدف ارزان‎سازی سفر به منطقه آزاد چابهار و خدمات‌دهی خوب به مسافران، مجوز ساخت ۵ هتل به بخش خصوصی ارائه شده است که تا ۳ سال آینده به بهره‎برداری می رسند.رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار افزود : بر اساس هدف‌گذاری‌های ستاد اقتصاد مقاومتی برای منطقه آزاد چابهار، جذب گردشگر در این منطقه نسبت به سال گذشته باید ۱۰ درصد رشد داشته باشد که خوشبختانه در نیمه نخست امسال ۴۸ درصد از این هدف‎گذاری محقق شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار