کد خبر: ۵۲۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 12 November 2017
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران: مسئولان بیش از پیش به این پروژه ملی توجه کنند 
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با ابراز دلخوری از کم توجهی برخی مسئولان و سران قوا نسبت به پروژه پتروشیمی مکران خاطرنشان کرد: این پروژه یک طرح در اندازه ملی و در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص آبادانی سواحل مکران است اما متاسفانه تاکنون مسئولان حتی یک گزارش کار از ما نخواسته‌اند و نسبت به این طرح عظیم که در صورت اجرای کامل، تحولی در صنعت پتروشیمی ایجاد و موجبات اشتغال و امنیت را فراهم می‌کند، کم توجهی می‌کنند.
مهندس محمدرضا موثقی‌نیا تصریح کرد: راه‌اندازی پتروشیمی مکران با چالش‌های زیادی مواجه است، لذا از مسئولان ذیربط می‌خواهیم این پروژه را یک پروژه ملی قلمداد کرده و در این زمینه اقدامات لازم برای تسریع در اجرای این پروژه را انجام دهند.
موثقی‌نیا با تاکید بر اینکه اشتغال در این سایت حق مردم خونگرم و کوشای سیستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که حضور نیروهای غیربومی را به حداقل برسانیم.
وی در ادامه بر عدم حضور کارگران غیربومی در این سایت تاکید و تصریح کرد: اولویت گزینش و اشتغال در سایت پتروشیمی مکران با نیروهای بومی است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود پس از پایان فاز سوم برای 15 تا 17 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شود، در فاز اول که هم‌اکنون در حال اجرا است، پس از راه‌اندازی و آغاز به کار 6 واحد پتروشیمی حدود پنج تا هفت هزار نفر شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود که تعداد زیادی از افراد شاغل در سایت پتروشیمی مکران از بومیان منطقه خواهند بود.
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در پاسخ به این پرسش که آیا الگوی شغلی را در این منطقه تغییر داده‌اید، گفت: بخش عظیمی از جوانان مستعد این منطقه فاقد شغل هستند و شغل قالب در چابهار صیادی و کشاورزی به روش سنتی و کم‌راندمان است، بخش کوچکی از مردم نیز به تجارت از روش‌های مختلف می‌پردازند اما با راه‌اندازی پتروشیمی در فاز اول حدود هفت هزار نفر در رشته‌های مرتبط و در سطوح مختلف مهندسی، تکنسین و کارگری مشغول به کار خواهند شد که بخش زیادی از این افراد فاقد شغل بوده‌اند که خوشبختانه مسیر اشتغالزایی برای آنها فراهم شده است.
وی ادامه داد: طبیعتا اولویت ما بکارگیری افراد بومی است و بسیاری از افراد پس از طی دوره‌های بازآموزی در دوره‌های کوتاه‌مدت مشغول به کار خواهند شد، پس از آن نیز به تربیت نیروی انسانی در منطقه می‌پردازیم که با استفاده از این روش‌ها بتوانیم به کاهش درصد بیکاری کمک کنیم. در نهایت اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها به تامین نیروی انسانی متخصص موردنظر منتهی نشد، آنگاه نیروی مورد نیاز را از مناطق دیگر کشور تامین می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پوشش اجتماعی در چنین طرح‌هایی باید خیلی قوی باشد، خاطرنشان کرد: همین امروز که هنوز این قطب مدرن پتروشیمی کشور تکمیل نشده و به تولید نرسیده مردم منطقه از فعالیت‌های آن در قالب مسئولیت اجتماعی بهره‌ها می‌برند و امید دارند به بهار سال 1398 که بالاخره گاز به دست متولیان پتروشیمی مکران به خانه‌های آنها می‌رسد. می‌دانید که گاز در پایان دهه 80 از طریق خط لوله هفتم سراسری از عسلویه تا ایرانشهر آمده بود، ولی مسئله انتقال از ایرانشهر به  چابهار از آن سال متوقف مانده بود و علی‌رغم برگزاری مناقصات متعدد از سوی شرکت ملی گاز همچنان توفیقی در آن حاصل نشده بود که این مهم با مشارکت پتروشیمی مکران مرتفع شد. ما برای تسریع در این کار و رساندن گاز به شهرهای جنوب استان از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم به نحویکه هم‌اکنون در چندین جبهه، نیروها و ماشین‌آلات به صورت شبانه‌روزی مشغول کار هستند.
وی در ادامه بر حمایت از سرمایه‌گذاران تاکید و تصریح کرد: الگوی اقتصادی جدیدی در شهرک پتروشیمی مکران به کار گرفته شده است که از طریق آن سرمایه بخش خصوصی در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌های دولت در مسیر هدایت است؛ این الگو در کشور بی نظیر است و فرصت مناسبی است که با حمایت از آن و رفع موانع سرمایه گذاری و تسهیل این موضوع جذابیت آن برای استفاده در سایر پروژه های عظیم کشور به کار گرفته شود.
قرار است سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیارد دلاری در این پروژه انجام شود که با اصول موجود این کار امکان‌پذیر نیست. ما هیچ الگویی در کشور مشابه پتروشیمی مکران نداشته‌ایم و نزدیک‌ترین الگو به این موضوع هاب‌های پتروشیمی عسلویه و ماهشهر است که این هاب‌ها نیز در اواخر دهه 70 و دهه 80 به صورت کاملا دولتی زمانی که وضعیت اقتصادی در کشور بهتر بود و فضای سیاسی و اقتصادی با شرایط فعلی کشور متفاوت بود، شکل گرفته‌اند.
به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران یکی از چالش‌های بسیار مهم در سایت پتروشیمی مکران جذب سرمایه‌گذار است که با توجه به مسائل بین‌المللی و سیاسی که بر کشور حاکم است باید اعتراف کنیم توفیق قابل توجهی در این حوزه نداشته‌ایم و از سوی دیگر با توجه به اینکه نظام مالی سرمایه‌گذاری و فرآیند جذب سرمایه‌گذار در ایران شفاف، روشن و قطعی نیست، در این حوزه نیز چالش‌هایی داریم که همه این‌ها فقط مربوط به پتروشیمی مکران نیست بلکه تمام پروژه‌ها در کشور امروز دچار این مشکلات که در قالب کمبود نقدینگی و منابع مالی دسته‌بندی می‌شوند، هستند. بنابراین از دولت می‌خواهیم مسیری را شناسایی کند که در آن سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر و سرعت بیشتر بتوانند وارد زنجیره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشور شوند و در این مسیر کمترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری متوجه آنها باشد.
وی بر استفاده از تجهیزات و توان داخلی در این شهرک تاکید کرد و گفت در اغلب مواردی که نمونه داخلی موجود باشد از تجهیزات و تکنولوی‌های ایرانی استفاده می کنیم.
موثقی نیا به بکر بودن منطقه در خصوص صنایع نیز اشاره ای کرد و گفت زمانی که به چابهار رفتیم، منطقه هنوز آماده و مستعد انجام پروژه‌های بزرگی همچون پتروشیمی نبود، بنابراین تلاش زیادی لازم بود تا منطقه برای پیشبرد پروژه آماده شود که در این راستا رایزنی و تلاش های زیادی صورت گرفت، هرچند که هنوز نیازمند اقدامات جدی‌تر بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی در سطح منطقه و در سطح ملی است.
موثقی‌نیا ابراز امیدواری کرد که با همراهی و نگاه ملی و مثبت مسئولان کشور روند اجرای این پروژه و سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی آن هر چه سریع‌تر انجام گیرد تا عواید آن زودتر شامل حال مردم منطقه چابهار و کشور شود.

وی درباره اقداماتی که برای احداث شهرک مسکونی در چابهار انجام شده است نیز اظهار کرد: در سفر دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به چابهار که با همراهی دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی انجام شد موافقت‌نامه‌ای میان شرکت پتروعمران مکران (از شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی نگین مکران) و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید امضا شد که براساس آن، مجموعه ما در احداث یک شهرک مسکونی در شهر جدید "تیس" در چابهار مشارکت خواهد کرد.
به گفته مهندس موثقی‌نیا احداث این شهرک مسکونی نیز گام بزرگ دیگری برای شهر چابهار و شهرهای اطراف آن است و عواید زیادی برای منطقه خواهد داشت. براساس این قرارداد طی چندین مرحله، 5000 واحد مسکونی برای کارکنان بومی و غیربومی که در آینده قرار است جذب پتروشیمی مکران شوند، احداث می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه تغییرات فرهنگی زیادی در این منطقه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: به دلیل اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی سطح دانش، فرهنگ و مسائل رفتاری نیز دراین منطقه در مسیر رشد است اگرچه ما ابزاری برای اندازه‌گیری این موضوع نداریم و مطالعاتی در این زمینه انجام نشده اما به اعتقاد من اگر این موضوع اندازه‌گیری شود به آسانی متوجه می‌شویم که منحنی وضعیت فرهنگی در منطقه مکران صعودی بوده و مرتبا رو به بهبود است.
وی با بیان اینکه این مسیری است که شاخص‌های اقتصادی را در کشور بهبود می‌بخشد و نباید آن را از دست بدهیم، خاطرنشان کرد: با نظر به موقعیت بسیار خوب چابهار در سواحل مکران، ساخت و توسعه این شهرک پتروشیمی در منطقه تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. پتروشیمی مکران در فاز اول 5/8 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال تولید می‌کند و در پایان سه فاز این میزان به 25 میلیون تن افزایش می‌یابد. این بدان معناست که این گردش مالی می‌تواند تغییرات بسیار مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.
موثقی‌نیا از اینکه در برنامه ششم توسعه توجه زیادی به توسعه صنعت پتروشیمی و همچنین صنایع زیربنایی آن شده به طوری که برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید دو برابری در محصولات پتروشیمی را هدف قرار داده که درآمد قابل توجهی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد ابراز خرسندی کرد.
منبع: روابط عمومی پتروشیمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار