کد خبر: ۵۲۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ 15 November 2017
     رئیس اداره شیلات زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مساعد شدن هوا از لحاظ دمایی طرح رها سازی بچه ماهی قزل آلا در این شهرستان از نیمه دوم آبان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مهندس محمود رضا سرگزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در 30 استخر بتنی شهرستان زابل اجرا می شود.
وی بیان کرد: 70 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در استخرهای زابل رهاسازی خواهد شد و پیش بینی می شود 20 تا 25 تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی از این استخرها برداشت شود.
وی افزود: پارسال 50 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی از نوع قزل آلای رنگین کمانی در 20 استخر شهرستان زابل رهاسازی شد.
وی ادامه داد: پارسال 15 تن ماهی قزل آلا از شهرستان زابل برداشت و روانه بازار مصرف شد.
رئیس شیلات زابل گفت: وزن اولیه بچه ماهی قزل آلا رها شده در استخرها 20 گرم است که در پایان دوره پرورش به طور متوسط به 350 تا 400 گرم می رسند.
مهندس سرگزی با بیان اینکه ماهی قزل آلا به صورت زنده در زابل با قیمت کیلویی 150 هزار ریال به فروش می رسد افزود: ادارات و سازمان های دولتی این شهرستان در زمان برداشت این نوع ماهی لیستی از مقدار نیاز کارکنان خود تهیه و ماهی را بطور مستقیم و بدون واسطه از استخردار خریداری می کنند.
رئیس اداره شیلات زابل گفت: با توجه به استقبال مردم از پرورش ماهی قزل آلا، توزیع این نوع ماهی میان آبزی پروران این شهرستان نسبت به پارسال افزایش یافته است.
مهندس سرگزی اظهار داشت: تمام بچه ماهی های قزل آلا توزیعی در استخرهای پرورش ماهی زابل از پایگاه های مدار بسته شهرستان خاش تامین می شود.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای زابل به صورت متراکم است افزود: آبزی پروران می توانند با استفاده از روش های موثر نظیر مکانیزاسیون در استخرهای پرورش ماهی، سود اقتصادی مناسبی به چرخه کشاورزی خود وارد کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه فضولات موجود در منابع آبی برای رشد محصولات کشاورزی بسیار موثر است توصیه می شود روستاییان در کنار کشاورزی به کار پرورش ماهی نیز روی آورند.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته افرادی که در کنار کشاورزی به پرورش ماهی نیز مشغول هستند افزایش برداشت محصول داشته اند.
رئیس اداره شیلات زابل گفت: هر استخر پرورش ماهی قزل آلا سبب اشتغالزایی 2 خانوار در این شهرستان شده است.
مهندس سرگزی اظهار داشت: برای جبران خسارات وارده از تلفات ماهی، شیلات به تمام پرورش دهندگان ماهی توصیه می کند استخرهای پرورشی خود را بیمه کنند.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار