کد خبر: ۵۲۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 17 November 2017
 سومین نشست هماهنگی مسئولان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان های منطقه ۸ کشور با حضور دكتر درویشی معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار برگزار شد .

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، درویشی فرماندار، چابهار در این نشست گفت: بسیار خرسنديم که چابهار به عنوان میزبان انتخاب شده است که هم می توان از پتانسیل ها و ظرفیت های بی بدیل به عنوان یکی از محورهای توسعه ای منطقه یاد کرد و همچنین در آن روی سکه نیز می توان محرومیت های فراوان آن را از نزدیک مشاهده کرد.

وی اظهار کرد: از لحاظ شاخص های آموزشی در همه ی ابعاد، چابهار دارای پایین ترین در کشور و حتي در استان قرار دارد، چابهاری که قرار است به محور توسعه شرق کشور تبدیل شود .

وی گفت: بدون تردید از عوامل عمده مشکلات بخشی نگری، بومی نگری و نگاه اختصاصی است چون نگاه ملی در آن نادیده گرفته شده است.

درویشی در ادامه بیان کرد؛ بهترین نقطه برای ورزش های آبی چابهار است اما  کشورهای اطراف ما با صرف سرمایه های هنگفت به سرعت در حال رشد هستند که ما با آنها فاصله ی زیادی داریم، متاسفانه ما در چابهار یک شناگاه مطمئن و امن نداریم که با رسالت توسعه سواحل مکران مغایر است .

فرماندار ویژه چابهار در ادامه افزود: ۴۳۰ روستا آبرسانی سیار می شوند که سهمیه روزانه آنها ۱۵ لیتر می باشد، روستاهایي كه جمعیت چندهزار نفری دارند اما متاسفانه از شبکه آبرسانی بي بهره اند.

درویشی افزود: اگر برای این محرومیت ها تدبیری مناسب اندیشیده نشود ميتواند مانعی جدی برای توسعه سواحل مکران باشد ، كه ميتوان گفت يكي از عوامل اصلي حاشیه نشینی گسترده در منطقه به دلیل همین محرومیت هاست .

درویشی در ادامه گفت: متاسفانه رشد حاشیه نشینی در سال های گذشته ناشی از یک نوع نگاه غلط بوده است بدین صورت که اصل پدیده حاشیه نشینی را قبول نداشته و اگر می خواستند با آن مقابله کنند با نگاه بولدوزری و استفاده از روش های منسوخ شده که به بیشتر دامن می زد مقابله می کردند وی خاطر نشان کرد: اگر حاشیه نشینی ساماندهی نشود یقین بدانید که مانع توسعه سواحل مکران خواهد شد‌.

فرماندار ویژه شهرستان در ادامه با اشاره به سد پیشین گفت: با توجه به ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در آن متاسفانه هیچ گونه برنامه ای برای استفاده مناسب از آن اندیشیده نشده است و مردم روستاهای پایین دست آن با توجه به بوجود زمین های حاصلخیز از این نعمت که می تواند قطب میوه های گرمسیری در منطقه و اشتغال زایی بالایی را ایجاد کند بی بهره هستند.

درویشی در ادامه به جهت گیری های طرح توسعه سواحل مکران اشاره و خاطر نشان کرد: با وجود هزینه های سنگین ملی در بخش های مختلف شیلات، پتروشیمی، راه آهن، فولاد، کشاورزی و بندر که به 8.5 میلیون تن در سال رسیده باید از این ظرفیت ها استفاده کرد که اگر از آنها به بهترین نحو استفاده نشود همه ی این هزینه های ملی خنثی و شاید هم  تبدیل به تهدید شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار افزود: مهمترین سرمایه توسعه سواحل مکران جامعه محلی و مردم آن و پس از آن گردشگری نیز کمتر از هاب سوم شدن پتروشیمی نیست.

درویشی در پايان گفت؛ توسعه ملی بدون در نظر گرفتن  توسعه جامعه محلی امکان پذیر نيست .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار