رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل:
رییس جمهور، استان سیستان و بلوچستان را سرزمین اسطوره ها و در همیشه تاریخ، حافظ مرزهای ایران برشمرد و با بیان اینکه همه مذاهب از درخت تنومند اسلام، پیامبر (ص) و قرآن سرچشمه می گیرد، تاکید کرد برخی قدرتها اختلاف اقوام، مذاهب و تروریسم را در سراسر منطقه رخنه دادند جز ایران عزیز که بدلیل اسلام معتدل فرصتی به اختلاف و تروریسم داده نشد.
کد خبر: ۵۳۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱ 02 December 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در اجتماع بزرگ مردم زابل در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی، با بیان اینکه افتخار ما حفظ وحدت است؛ سیستان و بلوچستان وحدت و مرزبانی خود را به خوبی حفظ کرده است، گفت: کمک مردم استان سیستان و بلوچستان به زلزله زدگان کرمانشاه نماد ایران متحد در این گذرگاه تاریخی است.

رییس‌ جمهور با ابراز خوشحالی از سفر به سرزمین سرافراز سیستان و بلوچستان و زابل، گفت: مردم این استان در طول تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی همواره به خوبی مسئولیت مرزبانی و مرزداری از ایران و اسلام را برعهده داشته و اسلام و قند پارسی از سیستان و بلوچستان به شبه قاره و منطقه بنگال رفته است.

دکتر روحانی افزود: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر دارای تنوع مذهبی و قومی است، اما در واقع همه مذاهب از یک درخت تنومند واحد به نام اسلام، پیامبر اسلام(ص) و قرآن سرچشمه می‌گیرند و همه اقوام نیز از ایران و ایرانیت سرچشمه گرفته‌اند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم.

رییس جمهور اظهارداشت: سیستان و بلوچستان سرزمین بزرگان، شهیدان و علما بزرگی چون آیت‌الله العظمی سیستانی است که امروز در سرزمین عراق برای شیعیان، سنی‌ها و کردها ملجأ و پناه است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند او از نجف سخن می‌گوید و آن روز که جان کردهای عراق نیازمند حمایت اوست باز هم آیت‌الله سیستانی اعلام حمایت می‌کند و آن روز که داعش و تروریسم استقلال کل عراق را تهدید می‌کرد مردم با فرمان جهاد او در برابر تروریست‌ها قیام می‌کردند. اگر چه آیت‌الله سیستانی زاده مشهد الرضاست، اما نسل او از این دیار و سرزمین است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این ایام به نام رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) زینت یافته است، تصریح کرد: اسلام بهترین راهنمای انسان ها به سوی سعادت است و حضرت محمد(ص) پیامبری است که ما مسلمانان هر چه فخر داریم و هر آنچه که جهان بشریت از علم و دانش و انسانیت به آن افتخار می‌کند در سایه دین متعالی و پیام رسای آن پیامبر(ص) که اشرف مخلوقات عالم است به دست آمده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز افتخار ما این است که وحدت‌مان را حفظ کرده و در سایه اتحاد زندگی می‌کنیم، خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان مرزبانی و مرزداری خود را از ایران بزرگ در سایه وحدت، به بهترین شکل ایفا کرده و در همه مقاطع از جمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همین اواخر در هنگامه رخداد زلزله در کرمانشاه ، این مردم به بهترین نحو و به عنوان نماد ایران متحد ، به یاری هموطنان خود شتافتند.

دکتر روحانی با بیان اینکه قلب مالامال از عشق مردم سیستان و بلوچستان به ایران و اسلام نشانه خوبی بر آن است که ایران متحد چگونه از شرایط پیچیده و گذرگاه تاریخی حساس فعلی عبور خواهد کرد، گفت: در ایامی که همه جا در منطقه بین اقوام و مذاهب مختلف درگیری و جنگ جریان داشت، مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در سراسر کشور، به خوبی از وحدت و ایمان خود حراست کردند و تروریست‌ها در همه کشورهای دیگر به جز ایران رسوخ کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه ناتوانی دشمنان و بدخواهان در ایجاد رخنه بین مردم ایران ناشی از ایمان و اسلام معتدلی است که مردم ایران از روز اول با اتکا بر محبت اهل بیت(ع) در پیش گرفته‌اند، اضافه کرد: اسلام در ایران هیچگاه نسبتی با خشونت نداشته و مردم این دیار هیچگاه فرصتی برای عرض اندام خشونت و تروریسم فراهم نیاوردند.

دکتر روحانی با ابراز خشنودی از اینکه امروز ملت‌های منطقه در کنار نیروهای نظامی‌شان و با کمک کشورهای دوست‌شان توانسته‌اند بر تروریست‌ها فائق شوند، اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی نقشه شومی برای این منطقه طراحی کرده بودند. بنا نبود داعش به این زودی از بین برود، بلکه به عنوان توطئه‌ای برای کل منطقه خاورمیانه پیش‌بینی و طراحی شده بود و قرار بود از مسیر عراق و سوریه به کل آسیای مرکزی، ایران و مناطق دیگر توسعه پیدا کنند و از این رهگذر چهره اسلام واژگون معرفی شده، اسراییل در منطقه تقویت شود و جای بدخواهان و دشمنان در منطقه نیز تقویت شود، اما مردم و ملت‌های هوشیار منطقه توانستند این توطئه را در هم شکسته و در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه خوشحالیم امروز پایگاه‌های اصلی داعش در منطقه از بین رفته، تصریح کرد: امیدوارم به زودی شاهد روزی باشیم که اساس خشونت و تروریسم در این منطقه ریشه‌کن شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما عاشق پیامبر(ص) و خاندان رسالت هستیم و کتاب هدایت ما قرآن و راه نجات ما وحدت، انسجام و برادری است و ما یک قبله ، یک پیامبر و یک کتاب داریم و اخلاق ما اخلاق محمدی(ص) است که همه از شیعه و سنی عاشق پیامبر و خاندان رسالت هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که همه کشورهای اسلامی در کنار هم و متحد باشند و همواره یار و یاور همه مسلمانان در سراسر منطقه خواهیم بود.

دکتر روحانی در بخش بعدی سخنانش به موضوع آبادانی سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت:سیستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و این سه کشور مهم منطقه را به ایران متصل می‌کند؛ سه کشوری که امروز روابط ما با آنها از هر زمان دیگر بهتر است.

رییس جمهور افزود: ما خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند و آباد هستیم و این را برای خودمان و همه کشورهای منطقه می‌خواهیم. ایران رقابتی در زمینه توسعه با دیگر کشورهای منطقه ندارد، بلکه برای توسعه منطقه با دیگر کشورها همکاری و شراکت می‌کند. این قولی است که به کشورهای منطقه داده‌ایم و علاقمندیم با تمام کشورهای منطقه روابطی برادرانه و صمیمی داشته باشیم.

دکتر روحانی گفت: اگر بعضی از کشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست. ما خواهان فاصله نیستیم و نمی‌خواهیم روابط‌مان با هیچ کدام از کشورهای منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. ما نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه ، بین ایران و دنیای عرب و بین ایران و جهان اسلام فاصله باشد.

رییس جمهور اظهارداشت: شاید بعضی کشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما این تقصیر ما نیست. تقصیر ما نیست اگر بعضی کشورها از سه سال پیش؛ یمن کشور همسایه‌شان را بمباران می‌کنند، اما نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و شکست خورده اند! تقصیر ما نیست اگر بعضی‌ها، سال‌ها به داعش کمک کردند تا مثلاً در منطقه نفوذ داشته باشند، اما امروز مشاهده می‌کنند که پایه‌های داعش فرو ریخته است. ما خواهان دوستی، وحدت و برادری هستیم.

دکتر روحانی در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران است که توسعه شرق کشور از اینجا آغاز می‌شود و همه تلاش دولت یازدهم این بود که کمبودهای انباشته تاریخی در سیستان و بلوچستان تا حد امکان جبران شود.

رییس جمهور با بیان اینکه یک آمار کلی را اعلام می‌کنم و از مسئولان استانی می‌خواهم که جزئیات آن را برای مردم تشریح کنند، گفت: بودجه عمرانی که دولت یازدهم در طول 4 سال برای سیستان و بلوچستان تخصیص داد و اجرایی کرد، 2.5 برابر بودجه 4 سال پیش از آن بود و این نشان می‌دهد که ما همه توان‌مان را برای توسعه استان بکار گرفتیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه البته برای رفع کمبودها در استان باید تلاش‌های بیشتری انجام شود، افزود: در جلسه‌ای که با وزرا پیش از سفر و درباره استان سیستان و بلوچستان داشتیم مقرر شد 24 طرح و پروژه مهم با اعتبار 1038میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان در طول سال‌های 96 و 97 اجرا شود.

رییس جمهور اظهار داشت: سفر به استان‌ها را در دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز کردم چرا که مردم آن در انتخابات ریاست جمهوری امسال، سطح بالایی از مشارکت را به نمایش گذاشت و مردم با حضور خود به خوبی دین‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام و ایران ادا کردند.

دکتر روحانی با اشاره به وعده دولت در سفر سال 93 به استان سیستان و بلوچستان برای تجهیز اراضی کشاورزی این استان به شیوه‌های آبیاری مدرن، تصریح کرد: 10 هزار هکتار از از این 46 هزار هکتار از لحاظ تمهیدات زیربنایی آماده است و از لحاظ برق رسانی در همین ایام 1500 هکتار برق رسانی خواهد شد و کارش را آغاز خواهد کرد. تا پایان سال 10 هزار هکتار زمین فعال خواهد شد و بقیه طرح هم در سال 97 و اوایل سال 98 اجرایی خواهد شد تا به این ترتیب همه 46 هزار هکتاری که قول داده شده بود ، اجرایی شود و یک تحول بزرگ در کشاورزی این منطقه ایجاد گردد.

دکتر روحانی نکته مهم دیگر درباره سیستان و بلوچستان را موضوع منطقه آزاد سیستان عنوان کرد و اظهار داشت: به خوبی می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان تحول بزرگی در زمینه تجارت و اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد. دولت لایحه مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد سیستان را به مجلس داده و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در سال جاری ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان را به تصویب برساند.

رییس جمهور همچنین از وزیر کشور خواست که همه اقدامات لازم برای بهبود وضعیت بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان را بکار گیرد.

دکتر روحانی با اشاره به وعده دولت یازدهم در سال 93 برای روشن کردن مشعل گاز در زاهدان، اظهار داشت: وقتی در سال 93 این وعده را به مردم زاهدان دادیم، برخی‌ها تعجب کردند اما وقتی آمدیم و مشعل گاز را در زاهدان روشن کردیم، دل مردم از آن روشن شد. به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها دستور دادم، به هر خانه‌ای در زاهدان برای لوله‌کشی گاز دو میلیون تومان وام بدهند تا این کار سرعت یابد.

رییس جمهور در ادامه با اعلام اینکه احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: این خط لوله به شکلی طراحی و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شده کفاف استفاده در صنایع را نیز بدهد و از مهرماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید. از استاندار محترم می‌خواهم قدم به قدم اجرای این پروژه را پیگیری کند و اگر مشکلی در مسیر اجرای آن بود، مستقیماً با من برای حل و فصل آن در ارتباط باشد.

دکتر روحانی در ادامه با با بیان اینکه بزرگترین بندر تجاری کشور در آینده بندر چابهار خواهد بود، تصریح کرد: این بندر سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل خواهد کرد و تنها بندر اقیانوسی ایران است. خوشحالیم که همین حالا نیز اولین محموله‌های گندم برای افغانستان از این بندر بارگیری شده و ان‌شاء الله فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان گامی مهم در توسعه استان افتتاح خواهد شد.

رییس جمهور طرح مهم بعدی برای توسعه سیستان و بلوچستان را اتصال این استان به خط آهن سراسری کشور عنوان کرد و گفت: خط آهن از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بیرجند و مشهد متصل خواهد شد و احداث این مسیر از چابهار به زاهدان با اعتبار پیش‌بینی شده 4 هزار میلیارد تومان آغاز شده است.

دکتر روحانی نکته مهم دیگر در توسعه سیستان و بلوچستان را موضوع تأمین آب ذکر کرد و گفت: قرارداد و توافق ما با دولت افغانستان برای حق‌آبه هامون و استفاده از رود هیرمند باید به طور دقیق و کامل اجرا شود. ما روابط برادرانه‌ و دوستانه‌ای با افغانستان داریم و در تمام ملاقات‌ها و دیدارهایمان انعقاد یک قرارداد بلندمدت و جامع بین دو کشور، که بخشی از آن مسأله حق‌آبه ایران است را دنبال می‌کنیم. دولت همه توان‌ خود را در این زمینه بکار می‌گیرد تا مردم این دیدار بتوانند از همه حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از وعده‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم واگذاری قدم به قدم مدیریت جامعه و کشور به جوانان و بانوان شایسته بود، گفت: خوشحالم که امروز در شوراها و دیگر نهادهای دولتی و اجرایی کشور، شاهد حضور فعال بانوان شایسته هستیم. برای ما همواره اصل بر شایستگی است و شیعه، سنی، مرد یا زن، بلوچ یا غیربلوچ بودن، اصل نیست.

دکتر روحانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: چابهار سرزمین 4 بهار و زابل سرزمین تاریخی ایران و همه شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان بخشی مهم از تاریخ این کشور هستند و سیستان و بلوچستان باید با توسعه مناطق آزاد بازارچه‌های مرزی، انتقال گاز، توسعه راه‌آهن و بنادر و تکیه بر گردشگری، بیش از پیش آباد و سرافراز باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار