کد خبر: ۵۳۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 12 December 2017
     رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره 200 میلیون ریال است و با شکارچیان این پرنده برخورد جدی می شود.


محمد انور هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران حفاظت محیط زیست ایرانشهر به طور شبانه روزی در حال گشت زنی و شناسایی شکارچیان این پرنده زیبا و نادر در این شهرستان هستند.
وی بیان کرد: هوبره یکی از پرندگان کمیاب و در معرض انقراض است که در مناطق شنی، ریگزار، بیابان ها و نواحی کویری با بوته های پراکنده در ایرانشهر زندگی می کند.
وی افزود: هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می رود از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین های کم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده اقدام به زنده گیری آن می کنند.
وی تصریح کرد: پرنده هوبره که به زبان محلی چرز نام دارد و دشت های ایرانشهر و دلگان درفصل پاییز و زمستان زیستگاه مناسبی برای این پرنده مهاجر است به همین سبب افراد سودجو اقدام به زنده گیری آن می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش ایران اسلامی است که به عنوان یک گونه حمایت شده مورد حفاظت قرار دارد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه ای از پرندگان آسیب پذیر شناخته می شود.
هاشمزهی اظهار داشت: علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده همه ساله تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا و کمیاب کنند.
وی بیان کرد: هوبره با توجه به مساعد بودن آب و هوای ایرانشهر تا اواخر اسفند در دشت های این منطقه سکنی می گزیند.
وی افزود: این پرنده زیبا از مناطق سردسیر از جمله سیبری و شمال چین به شهرستان های ایرانشهر و دلگان مهاجرت می کند.
وی تصریح کرد: به طور قطع لازم است با افرادی که به محیط زیست آسیب می‌ رسانند برخورد جدی با آنان شود.
به گزارش ایرنا ایرانشهر در 335 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده اند.
این شهرستان دارای دشت های وسیع و زیستگاه گونه های مختلفی از حیات وحش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار