کد خبر: ۵۳۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 17 December 2017
     بیش از 24 هزار صیاد پر تلاش آب های ساحلی مَکُّران در محدوده چابهار وکنارک رتبه اول صید ماهی ومیگو در غرب اقیانوس هند را دارند و توانسته اند در اقتصاد دریا محور ایران نقش مهمی ایفا کنند.


به گزارش ایرنا شهرستان های چابهار و کنارک با اتصال به آب های اقیانوسی از ظرفیت های بالایی از نظر ذخیره گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند بطوریکه صیادان بیش از 80 نوع ماهی را در آب های دریای مکران صید می کند.
11 بندر و تخلیه گاه صید نقش بسیاری مهمی در پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری آبزیان و مایحتاج ملوانان و صیادان دارند.
اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان با بهره برداری از سردخانه 2 هزار تنی چابهار، سردخانه 2 هــــزار تنی کنــارک و سردخانه 2 هزار تنی زاهدان در سال 1360 تاسیس شده است و نقش مهمی در توسعه این منطقه داشته است.
آب های ساحلی سیستان وبلوچستان ظرفیت بالایی برای صید و صیادی هستند و علاوه بر هزار و 400 قایق موجود بیش از چهار هزار قایق صیادی سالها در انتظار صدور مجوز هستند.
لایروبی نکردن بنادر صیادی بریس، هفت تیر و تیس در شهرستان چابهار سبب شده تا حدود 6 هزار صیاد با مشکلات جدی رو به رو باشند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: در محدوده شهرستانهای چابهار و کنارک 25 هزار صیاد فصلی و دائمی با 2 هزار و 330 فروند شناور صیادی(930 فروند لنج و هزار و 400 قایق) سالانه بیش از 250 هزار تن آبزیان (ماهی ومیگو) صید می کنند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: 34 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.
وی ادامه داد: سواحل مکران با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد به نوعی بهشت آبزی پروری است.
وی تصریح کرد: صیادان چابهار وکنارک هم اینک 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را به خود اختصاص داده اند و از نظر آمار رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را در اختیار دارند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک تأمین کننده بیش از 70 درصد تون ماهیان کشور هستند.
میرمرادزهی ادامه داد: این منطقه به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتاً شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی ، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.
وی گفت: وجود 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار