به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید پس از تلاوت آیات «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ (9) وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني إِلي أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحينَ (10) وَ لَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذا جاءَ أَجَلُها وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (11)» [المنافقون 9-11] اظهار داشت: الله تعالی در قرآن حکیم نسبت به تمام امراض، گناهان و چالشهایی که بر سر راه انسان هستند تذکر و هشدار داده است.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای بزرگ و خطرناکی که انسانها کمتر متوجه آن میشوند، بیماری «نفاق» است. نفاق آن است که انسان غیر از آن چیزی که در درون است اظهار کند. نفاق بسیار خطرناک و از مهلکات است.
مولوی عبدالحمید با اشاره به «انواع نفاق» اظهار داشت: نفاق گاهی اعتقادی است؛ یعنی طرف اظهار میکند که توحید، رسالت، معاد، قرآن و شریعت را قبول دارد اما در باطن به آنها اعتقادی ندارد. نفاق اعتقادی خطرناکترین نوع نفاق است. همانطور که «کفر» انواع مختلفی دارد، نفاق نیز درجات متفاوتی دارد.
وی افزود: یک نوع کفر آن است که انسان را از دین خارج میکند و نوع دیگر آن است که انسان را از اسلام خارج نمیکند اما ناشاکری و کفران نعمت محسوب شده و به مثابهی کفر است. بسیاری از گناهان "کفر" نامیده شدهاند اما ارتکاب آنها فرد را بهطور کلی از دین خارج نمیکنند؛ ترک نماز در حدیث "کفر" نامیده شده است و این کفر به معنای آن است که ترک نماز گناه بسیار سنگینی است و انسان را در معرض کفر قرار میدهد.
وی ادامه داد: در حیاة طیبه رسولالله صلیاللهعلیهوسلم بعضی از یهودیان و مشرکین گرفتار «نفاق اعتقادی» بودند؛ یعنی کسانی که بهظاهر ادعای مسلمانی میکردند، اما در باطن اعتقادی به اسلام نداشتند؛ این نوع نفاق از کفر علنی خطرناکتر است. خداوند متعال میفرماید: «و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الآخر و ما هم بمؤمنین» امروز نیز از این نوع کفر و نفاق زیاد استو در میان مسلمانان کسانی وجود دارند که پست و مقام، منافع و موقعیت ایجاب میکند که خود را مسلمان بدانند اما گرایششان به غیر مسلمانان، یهود و نصارا بیشتر است.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با اشاره به «نوع دوم نفاق» ابراز داشت: اما «نفاق عملی» امروز بین مسلمانان عام شده است؛ به لحاظ اعتقادی مسلماناند اما به لحاظ عمل شیوهها و علایم نفاق در آنها دیده میشود. در احادیث صحیح «دروغ»، «خیانت در امانت»، «عهدشکنی» و «وعدهخلافی» ازجمله نشانههای نفاق بیان شدهاند.
وی «دروغ» را اولین علامت نفاق دانست و گفت: یکی از علامتهای نفاق "دروغ" است؛ «إذا حدّث کذب» عادتکردن به دروغ، نفاق است، منافقین مدینه که در صدر اسلام بودند دروغ زیاد میگفتند و حرف راست از زبانشان بیرون نمیشد. امروز هم کسیکه ایمان به خدا و آخرت دارد اگر عادت به دروغگویی دارد بداند که گرفتار «نفاق» شده است.
وی افزود: دروغ از گناهان کبیره است که خداوند در قرآن مجید بر دروغگو لعنت فرستاده است. کسی که دروغ میگوید بر او لعنت نازل میشود. دروغ از مهلکات است و معنویت انسان را تباه میکند.
وی ادامه داد: امروز عوام بهجای خود که خواص هم به ادنی عذری، دروغ میگویند. اگر کسی را برای نهار تعارف کنند و بگوید میل ندارم درحالیکه میل دارد یا بگوید غذا خوردهام در حالیکه غذا نخورده است یا مادر به بچهاش بگوید بیا به تو چیزی میدهم درحالیکه چیزی به او نمیدهد برای او گناه "دروغ" نوشته میشود. دروغهایی که انسان بهعنوان شوخی به زبان میآورد نیز دروغ محسوب میشوند.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: دروغ مریضی مهلک و سرطانی است و مردم آن را بهاندازه سرماخوردگی و حتی اصلا مریضی نمیدانند درحالیکه دروغ عوارض و بدبختی دارد و انسان را به مشکلات گرفتار میکند.
مدیر دارالعلوم زاهدان «خیانت در امانت» را دومین علامت نفاق دانست و خاطرنشان کرد: دومین علامت نفاق «خیانت در امانت» است؛ جابجا کردن مال مردم بدون اجازه خیانت است، حتی اگر آن را بدون اجازه برای نیاز خود برداریم یا به نیازمندی دیگر قرض بدهیم این هم خیانت است.
وی در ادامه دامنۀ «امانت» را بسیار وسیع دانست و اظهار داشت: امانت خیلی وسیع است. کسی که مورد مشورت قرار میگیرد امانتدار است؛ اگر بد مشورت بدهد در امانت خیانت کرده است، چنانکه در حدیث آمده است: «المستشار مؤتمن» (فرد مشورتشونده باید امانتدار باشد.) اسرار امانتاند؛ گفتن رازِ شخص به کسی دیگر خیانت در امانت است. نباید زن و مرد اسرار خود را به دیگران بگویند، بدترین همسر همان است که اسرار همسرش را به دیگران بگوید. موقوفات، اموال عمومی، اموال مدرسه و بیتالمال امانتاند و خیانت در آنها از مهلکات و خیانت است.
وی ادامه داد: الله تعالی بر احکام شریعت لفظ «امانت» اطلاق کرده و فرموده است: «إنا عرضنا الأمانة علی السموت والأرض» قرآن، شریعت اسلام، احکام و سنتها در دست ما امانتاند، اگر ما احکام و سنتها را ترک کنیم در امانت خدا و رسول خیانت کردهایم.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: نقض قرارداد و وعدهخلافی وقتی قصدا و بدون عذر باشد گناه بوده و علامت نفاق است؛ چنانکه در حدیث در بیان علامتهای منافق آمده است: و إذا عاهد غدر و إذا وعد أخلف
مولوی عبدالحمید ضمن برشمردن «فحش و اهانت» از دیگر علامتهای نفاق، خاطرنشان کرد: اگر شخص هنگام خصومت متوسل به فحش و اهانت شود این هم علامت نفاق است. اسلام با اهانت به مردم به شدت مخالف است. اگر همه موارد فوق در انسانی دیده شوند با آنکه اعتقادش درست است او از لحاظ عملی، منافق کامل است و اگر دو صفت در او دیده شود او دو مورد از نفاق را دارد. حدیث ما را هشدار میدهد که از مواظب باشیم در زمرۀ منافقین قرار نگیریم.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان «ضعف ایمان»، «ضعف عمل»، «بیتوفیقی»، «گناهان» و «حب مال و اولاد» را از عوارض نفاق دانست و اظهار داشت: امروز متاسفانه ضعف ایمان و ضعف عمل در مسلمانان بروز کرده است. مسلمان توفیق آمدن به مسجد را ندارد. گناهان و بیتوفیقی از عوارض نفاق هستند. باید گناهان را که ایمان و معنویت را تباه میکنند از وجود خود بیرون ببریم.
وی ادامه داد: بزرگترین چیزی که انسان را گرفتار نفاق و دورنگی میکند «حب مال» و «حب اولاد» است. خداوند متعال میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ» اینها همه از محبت دنیا سرچشمه میگیرند و دین انسان را ضربه میزنند.
این مولوی اهل سنت تاکید کرد: از خدا غافل و فراموش نشویم و حب مال را در دل جای ندهیم. علامت حب مال این است که حقوق واجب، دَین مردم و زکات اموال را ادا نکنیم. اولاد را دوست داشته باشیم و آنها را تربیت کنیم، اما نباید کسی بهخاطر اولاد رشوه بگیرد، دزدی کند و نافرمانی الله را انجام دهد.
وی در پایان این بخش از خطبه ها با بیان اینکه «علاج حبّ مال، انفاق است» افزود: علاج حبّ مال «انفاق» است؛ مال را به یتیم، فقیر، مساکین و خانواده زندانی بدهید، حاشیه شهر و روستاها را دریابید، ناتوان و تنگدست را پیدا کنید، لباسها و پتوی اضافی را در خانه نگهدارید و به فقرا بدهید تا بپوشند و از سرما نجات پیدا کنند.
مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان تلاش جمعی از دانشجویان در سطح شهر زاهدان در زمینه جمعآوری نفت، چراغ و وسایل گرمایشی از مردم و توزیع آنها بین فقرا را ستودند و از مردم خواستند با رساندن کمکهای خود به موسسه خیریه محسنین زاهدان، در این امر خیر شریک شوند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان با اشاره به بروز انواع عذابها و آفات و قطع نزول باران، با اعلام اینکه روز دوشنبه (11 دیماه) ساعت 7:30 در مصلای جدید اهلسنت زاهدان نماز استسقاء اقامه میشود، از عموم مردم زاهدان و حومه خواستند ضمن شرکت در این نماز و تشویق سایرین، 3 روز اول هفته را روزۀ نفلی بگیرند.