رسانه های پاکستان با نگاه کنایه آمیز به افزایش قیمت سوخت از روز نخست سال جدید، از آن به عنوان عیدی و هدیه دولت به مردم در سال جدید میلادی یاد کردند.
کد خبر: ۵۴۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 03 January 2018

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، از پایگاه خبری 'اکسپرس تریبیون' پاکستان، دولت روز یکشنبه قیمت سوخت را افزایش داد و قیمت بنزین را با افزایش 4.06 روپیه ای در هر لیتر( 5.2 درصد) از 77.47 به 81.53 روپیه افزایش داد.

بنا بر این گزارش، قیمت دیگر حامل های انرژی نیز با افزایش سه تا پنج درصدی مواجه شده است.

قیمت سوخت نظیر بنزین در کشور پاکستان از مهرماه جاری تاکنون سه بار افزایش یافته است به نحوی که هر بار، حدود سه تا چهار روپیه نسبت به پیش از آن افزایش یافته است.

به گواه کارشناسان، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت سوخت در پاکستان را نیز افزایش داده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت دلار و سوخت قیمت تمامی اجناس را در پاکستان افزایش داده و افزایش قیمت کالاها را در این کشور باعث می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی پاکستان دلایل مختلفی را می‌توان برای افزایش دلار در پاکستان ذکر کرد و مشکلاتی از قبیل بازپرداخت وام به صندوق بین‌المللی پول و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان باعث افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در این کشور شده است.

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان یکی از مهم ترین دلایل کاهش ارزش روپیه است، زیرا از فوریه سال 2012 که پاکستان باز پرداخت وام خود به صندوق بین‌المللی پول را آغاز کرده است با کمبود ذخیره ارزی مواجه شد.

در‌آمد پاکستان از صادرات کاهش یافته و با اینکه پاکستانی‌های مقیم خارج از این کشور بخشی از این کمبود را جبران می‌کنند، اما هیچ چیز نمی‌تواند جای صادرات کالاهای پاکستانی به آمریکا را بگیرد.

کمبود برق و گاز نیز تأثیر منفی بر اقتصاد پاکستان خواهد گذاشت.

«شاهد حسن صدیقی» کارشناس برجسته امور اقتصادی پاکستان در این زمینه گفت: ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان چندان زیاد نیست، اما موضوع مهم این است که تقریبا 70 درصد از این مبلغ متعلق به مردم است، به عبارتی می‌توان گفت که مردم پاکستان بیشتر از دولت این کشور ثروتمند هستند و دولت نمی‌تواند با انحصار بر صادرات سطح مالی خود را با مردم برابر کند.

بانک جهانی اواخر آبانماه سال جاری با انتشار گزارشی نسبت به گسترش رکود اقتصادی و افزایش تورم در سال 2018 میلادی هشدار داد.

در بیانیه بانک جهانی ضمن اشاره به ناکامی های دولت پاکستان برای پرداخت بدهی های خارجی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد این کشور، پیش بینی شده است که میزان تورم و گرانی در پاکستان در سال 2018 به 6 درصد افزایش یابد.

میزان تورم در کشور پاکستان در ماه اکتبر 2017 - مهرماه سالجاری - 3.9 درصد و معدل تورم در این کشور 5 درصد می باشد.

در آمار بانک جهانی آمده است: بر اساس شاخص های آماری، میزان نرخ رشد اقتصادی پاکستان در سال میلادی 2018 تغییری نکرده و 5.5 درصد خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار