کد خبر: ۵۵۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 14 January 2018

منطقه آزاد چابهار به عنوان بهشت سرمایه گذاری شرق ایران اسلامی درزمینه تجارت، بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی وگردشگری با هزاران فرصت، معافیت و مزیت و آینده ای درخشان و نزدیک به بازار چندین میلیونی و فراهم بودن زیرساختها آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایرنا، چابهار به سبب نزدیکی با کشورهای پرجمعیت هند، پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان بزرگترین منابع انرژی جهان و دسترسی آسان به سرزمین اصلی ایران از بزرگترین فرصت ها و مزیت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.
ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا، واقع شدن در امن ترین و نزدیکترین مسیر به بازارهای جهانی بخش دیگری از مزیت های منطقه آزاد چابهار است.
تسهیلات و مزیت های قانونی زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده که از آن جمله ضمانت سرمایه گذاری ها بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران و امکان انتقال 100 درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور است.
معافیت مالیاتی 100 درصدی بر درآمد و دارایی به مدت 20 سال و قابل تمدید، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی هر منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات و معافیت گمرکی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی منطقه برای صدور به سرزمین اصلی به میزان ارزش افزوده در استفاده از مواد اولیه داخلی از دیگر مزایای در نظر گرفته شده است.
سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار امکان استفاده از نیروی کار خارجی به میزان 10 درصد کل نیروی کار در این منطقه را دارند و سرمایه گذار مجاز به خرده فروشی کالا نیز است.
چابهار موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد و به عنوان دروازه توسعه محور شرق از آن یاد می شود.
مزیت های اختصاصی برای منطقه آزاد چابهار جهت تشویق سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که می تواند برای اجرای هر ایده سودآور باشد.
چابهار با موقعیت جغرافیایی و راهبردی در کنار آبراه های بین المللی و نزدیک به خطوط بین الملل کشتیرانی واقع شده و تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز است.
این منطقه نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب های آزاد، نزدیک ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است و دسترسی آسانی به سوخت های فسیلی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی گوناگون در شرق ایران دارد.
از جمله مزیت های شهرستان و منطقه آزاد چابهار تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی است که می تواند 100 درصد سهام شرکت های اتباع خارجی را تملک کنند.
قوانین و مقررات انعطاف پذیر در زمینه نیروی کار شاغل در منطقه آزاد چابهار وجود دارد و سرمایه گذاران مجاز به تخلیه، بارگیری، ترانزیت و ترانشیپ و معافیت آن از عوارض و حقوق گمرکی به استثنای هزینه های انبار و جابجایی هستند.
قابلیت استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری و امکان تاسیس بانک و بیمه داخلی و خارجی یا شعبات آنها در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.
ویزای 6 ماهه برای سرمایه گذاران خارجی با قابلیت تمدید در منطقه آزاد چابهار صادر می شود و صدور ویزا در فرودگاه از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه نیز قابل انجام است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارتقاء منطقه آزاد چابهار و تبدیل آن به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق کشور، اتصال به شبکه ریلی وشبکه گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با آغاز بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی از فرصت های آینده در بندر و منطقه آزاد چابهار است.
حمیدالله بلیده ای افزود: هم اینک سرمایه گذاران 47 کشور دنیا 354 شرکت با موضوع بازرگانی، صنعتی، خدماتی، گردشگری و ترانزیت در منطقه آزاد چابهار ثبت کرده اند.
وی بیان کرد: میزان سرمایه گذاری اظهاری خارجی از سال 1382 تاکنون در سطح منطقه آزاد چابهار 770 میلیون دلار بوده که 53 میلیون دلار آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع سه هزار و 168 شرکت داخلی و خارجی ثبت شده در منطقه آزاد چابهار 13 هزار و 600 شغل ایجاده کرده اند، خاطرنشان کرد: ثبت شرکت در این منطقه به صورت الکترونیکی و در کمترین زمان یعنی 2 روز انجام می شود.
وی افزود: 2 هزار و 814 شرکت سرمایه گذاری داخلی توانسته از سال 1381 تاکنون 160 تریلیون ریال سرمایه گذاری اظهاری انجام دهند که هم اینک 11 تریلیون ریال آن محقق شده است.
عضو هیات مدیره و معاون فنی ومهندسی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تعداد 9 شهرک تخصصی شامل فرآوری خرما، صنایع خودرو، شیلات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عمل آوری صنایع غذایی و کشاورزی، شیمیایی، لجستیک، انرژی های تجدید پذیر و شهرک پزشکی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه آماده واگذاری است.
بلیده ای افزود: برای ایجاد و راه اندازی 9 شهرک تخصصی هزار و 276 هکتار زمین تخصیص یافته است و در مجموع حجم سرمایه گذاری این شهرک ها 551 میلیون دلار برآورد شده است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن ماه سال 1371 همزمان با کیش و قشم رسما افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار