کد خبر: ۵۵۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 19 January 2018

روز پنجشنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در أواخر روز چهارشنبه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود وبه بشکه ای ۶۹.۳۸ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت در روز جاری کاهش مقدار موجودی نفت در آمریکا و همینطور تهدید گروه های شورشی در نیجریه مبنی بر حمله به تاسیسات نفتی این کشور عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۱۸ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۵۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۲۸ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۶۴.۲۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه ی هفته ی جاری قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، روز سه شنبه نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از أواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. لازم به ذکر است که قیمت فعلی نفت همچنان از بالاترین حد خود از ۳ سال پیش تا کنون به دلیل کافی بودن میزان عرضه در بازار و کاهش فعالیت پالایشگاه های نفتی کمتر است.

نزدیک شدن قیمت نفت به بالاترین حد خود در سه سال گذشته

به گفته ی معامله گران بازار نفت، یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول در روز جاری تهدید یکی از گروه های شورشی در نیجریه مبنی بر حمله به تاسیسات نفتی این کشور در چند روز آینده عنوان شده است. همچنین، کاهش میزان موجودی نفت در آمریکا بر افزایش قیمت ها تاثیر گذار بوده است. در این خصوص، به گزارش موسسه ی نفت آمریکا، در هفته ی منتهی به ۱۲ ژانویه، موجودی نفت این کشور با کاهش ۵.۱ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۱۱.۵ میلیون بشکه رسیده است.                   

به طور کلی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت نفت در هفته های اخیر ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

همچنین، در پی افزایش تقاضای جهانی برای نفت قیمت این محصول از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ تا کنون به میزان ۱۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که قیمت نفت بیش از این افزایش نخواهد یافت. به گفته ی یکی از این تحلیلگران، ''در ماه های آینده تولید کنندگان نفت در آمریکا میزان تولید این محصول را افزایش خواهند داد ... ماه آینده تولید نفت شل با افزایشی ۱۱۱،۰۰۰ بشکه ای از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد گذشت. همچنین، میزان تولید نفت شل در آمریکا در سال آینده ی میلادی بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود''. 

گفته می شود که یکی از موانع افزایش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا است. این در حالی است که در هفته های اخیر میزان تولید نفت این کشور کاهش یافته است. گفته می شود که کاهش تولید نفت توسط آمریکا به دلیل برودت شدید هوا در آمریکای شمالی و در نتیجه ی آن متوقف شدن فعالیت برخی تاسیسات نفتی در این ناحیه اتفاق افتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار