مولوی عبدالحمید در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، تلاوت قرآن، اقامۀ نماز و ذکر خدا را سه محور بسیار مهم و تاثیرگذار در حیات معنوی فرد و جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۵۵۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 27 January 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید در این مراسم پس از تلاوت آیۀ «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» [عنکبوت: 45]، اظهار داشت:‌ اولین محور «تلاوت قرآن» است. خداوند متعال که مسائل را در قرآن مجید به ترتیب اولویت ذکر می‌کند «تلاوت قرآن» را آن‌قدر مهم و تاثیرگذار دیده که آن را حتی از نماز هم مقدم آورده است. قرآن کتابی است که سبب تحول بشر می شود، حیات معنوی ملت‌ها و دولت‌ها از توجه به همین کتاب ارزشمند سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: در تمام آیاتی که خداوند متعال بعثت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را به‌عنوان منت بر مومنین اعلام کرده است، تلاوت قرآن بر سایر مسئولیت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم مقدم آورده شده است که این خود جایگاه خواندن قرآن را نشان می‌دهد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزود: قرآن معنویت را تحریک می‌کند، انسان را از درون می‌سازد، الله به رسولش دستور می‌دهد که خود هم کرارا قرآن تلاوت کنند و برای مردم هم قرآن بخوانند زیرا تلاوت تحول می‌آورد و برای همۀ جهانیان ارزشمند و مفید است.

وی قرآن را کتاب بی‌نظیر خداوند دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کتابی است که در نوع خود یعنی در نوع کتاب‌های آسمانی نظیر ندارد. همه کتاب‌های آسمانی کلام خدا هستند، اما غیر از قرآن هیچ کدام از آنها معجزه نبود، قرآن معجزه است یعنی دنیا را به مبارزه طلبیده که کتابی مثل قرآن یا ده سوره مانند سوره‌های قرآن یا اگر نتوانستید یک سوره مثل آن بیاورید.

مولوی عبدالحمید تاثیر قرآن را اعجاب‌انگیزتوصیف کرد و افزود: قرآن سند معجز و همیشه ماندگار دین مبین اسلام است، تاثیرش نیز همین‌طور اعجاب‌انگیز است؛ هر چه قرآن بیشتر خوانده شود همان اندازه رحمت و برکات بر انسان‌ها نازل می‌شود، خداوند آفات، انواع مریضی‌ها و انواع گرفتاری‌های جامعه را توسط قرآن برطرف می‌کند.

وی در ادامه افزود: قرآن شفای روح و جسم است. اقشار مختلف اعم از حافظان، مادران، علما، طلاب، دانشجویان، دانشگاهیان و تودۀ مردم باید به قرآن توجه کنند و با حضور قلب و باربار قرآن بخوانند. ما باید پیام‌ها و هشدارهای الهی را دریافت و آنها را در زندگی خود پیاده کنیم. مایۀ افسوس و حسرت است که امروز خواص، علما، حافظان‌، قاریان و آنانی که به قرآن نسبت نزدیکتری دارند کم قرآن تلاوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ عملی نمی‌تواند انسان را از تلاوت قرآن مستغنی کند ابراز داشت: در طول تاریخ، همۀ اقشارِ گذشتگان و اسلاف ما به کثرت قرآن تلاوت می‌کردند. قرآن بهترین ذکر است. هیچ عملی نمی‌تواند شما را از تلاوت قرآن مستغنی کند، هر کدام از عبادت‌ها به جای خود بزرگ‌ و باارزش هستند، اما تلاوت قرآن نباید فوت شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان ازنماز به‌عنوان دومین محور تاثیرگذار در ساختن جامعه یاد کرد و افزود: محور دوم که در زندگی بسیار تاثیرگذار است و تحول می‌آورد «نماز» است. نماز همۀ انواع فساد و فحشا و منکرات را از زندگی دور می‌کند. نماز راز و نیاز با پروردگار است، مناجات است، تماس و برقراری ارتباط با الله است به شیوه‌ای که خود الله ما را راهنمایی کرده و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم انجام داده است.

 

 

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزود: خداوند متعال برای ادای نماز از میان همۀ تعابیر که در زبان عربی وجود دارند اقامۀ نماز را انتخاب کرده است؛ در این انتخاب حکمت وجود دارد و اشاره به آن است که نماز را درست و صحیح همان‌طور که فرض شده است ادا کنیم.

وی با بیان اینکه باید در نماز خدا را ببینیم بر حضور قلب در نماز تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم نمازمان را با حضور قلب، خشوع، سکون و آرامش و توجه إلی الله برگزار کنیم. وقتی به نماز می‌ایستیم در دل ما درماندگی و عاجزی باشد و در نماز خدا را ببینیم؛ یعنی دل را باید متوجه الله تعالی کنیم تا در نماز حضور قلب پیدا شود، در وقت نماز چنان حالتی بر ما ایجاد شود که گویی الله جلوی چشم ماست.

وی ادامه داد:‌ هر کسی را که شما برای او خدمت و مهمان‌نوازی می‌کنید باید جایگاه او را ببینید؛ مادر، پدر، عمه، خاله، عالم، طلبه، دانش‌آموز و هر انسانی جایگاهی دارد وقتی با او روبرو می‌شوید و سخن می‌گویید معرفت اقتضا می‌کند که جایگاه او را در نظر بگیرید، همین‌طور وقتی نماز می‌خوانیم باید عظمت و جایگاه خدا را مدنظر قرار دهیم.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: نماز در دل تواضع، کرنش و عجز در مقابل پروردگار پیدا می‌کند، سبب می‌شود که گناه را ترک کنیم. اگر ما نماز می‌خوانیم و گناه ترک نمی‌شود نمازمان را باید اصلاح کنیم چون حتما در نماز خلل و خرابی بوده که آن نماز ما را از گناه منع نکرده است.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان ذکر پروردگار را سومین محور تاثیرگذار و سبب محبوب نزد پروردگار عنوان کرد و اظهار داشت: محور سوم ذکر پروردگار است. ذکر، یاد خداست؛ یاد خدا خواه با زبان باشد یا با قلب و فکر یا با عمل و کار خیری مانند صدقات و خیرات ذکر پروردگار محسوب می‌شود. آنچه به کثرت می‌توانیم انجام دهیم ذکر با زبان است، دائم‌الذکر باشیم.

وی افزودند: دو چیز خیلی مهم‌اند: 1- تقوا و دوری از گناه؛ 2- مواظبت بر یاد الله تعالی؛ با یاد خدا نفرت از گناه و محبت پروردگار حاصل می‌شود، نام زیبای پروردگار تاثیرگذار است.

مولوی عبدالحمید در ادامه اظهار داشت: آن اذکاری را که از قرآن و از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم منقول‌اند و یا در آنها تسبیح باشد خداوند خیلی دوست دارد، به‌ویژه اگر تسبیح و حمد با هم جمع شوند نزد خدا بسیار محبوب هستند. درود بر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم همیشه فضیلت دارد و روز جمعه افضل است. درود درخواست رحمت بر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. ذکر همیشه فضیلت دارد و بعد از نماز جمعه فضیلتش چند برابر می‌شود، البته نباید به ذکر و درود در جمعه اکتفا کنیم بلکه همیشه به ذکر و خواندن درود مشغول باشیم.

 مولوی عبدالحمید با ارائۀ راهکار برای تلاوت قرآن خاطرنشان کرد: تلاش کنیم کلّ قرآن را یاد بگیریم کسانی که نمی‌توانند همۀ قرآن را فرا بگیرند بخشی از آن را یاد بگیرند و تلاوت کنند و اگر این هم میسرنیست سوره‌های کوتاه مثل اخلاص، ناس، فلق و حمد را مرتبا تلاوت کنند، إن‌شاءالله در زندگی خیر و برکت می‌آید.

وی در پایان خطبه‌ها اقشار مختلف مردم را به توبه و استغفار توصیه کرد و افزود: روز و شب و لحظه به لحظه از ما گناه سر می‌زند؛ علاجش توبه و استغفار است. لذا به کثرت در زندگی توبه و استغفار کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار