به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها و در همایشی صورت گرفت
دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ابتدای نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب که در محل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل برگزار گردید ضمن خیر مقدم به میهمانان و اصحاب رسانه گفت: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی ترین معاهدات بین المللی در حوزه حفاظت از تالابهاست.
کد خبر: ۵۶۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 05 February 2018

به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ابتدای نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب که در محل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل برگزار گردید ضمن خیر مقدم به میهمانان و اصحاب رسانه گفت: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی ترین معاهدات بین المللی در حوزه حفاظت از تالابهاست

 دکتر پورملائی افزود:  از حدود 885 میلیون هکتار از کل وسعت تالاب های جهان، حدود  190 میلیون هکتار در  سطح کنوانسیون رامسر قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد:  ایران دارای تنوع بسیاری از  انواع تالابهاست از جمله : تالابهای ساحلی، مرزی، تالابهای داخلی و ...؛ و این نشان از تنوع زیستی فوق العاده در ایران دارد.

دکتر پورملائی اشاره کرد: اما متأسفانه در حال حاضر در شرایط آب و هوایی و اقلیمی و همچنین عدم مدیریت مناسب منابع آبی کشور حتی تالابهای واقع در اقلیم های پر باران نیز دچار آسیب و بحران شده اند و تالاب های مناطق خشک دچار چالش و معضلات بزرگتری شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  ادامه داد: کشور با تنش های محیط زیستی بسیاری روبرو است خشکسالی، تغییرات اقلیمی، کاهش حق آبه های زیست محیطی تالابها و مدیریت منابع آب از مهمترین عوامل تخریب و آسیب به تالاب می باشد.

دکتر پورملائی خاطر نشان کرد: تعداد 24 تالاب از 250 تالاب داخلی ایران تحت کنوانسیون رامسر هستند که هامون ها جز این دسته از تالابها می باشند. معاهدات و قوانین بین المللی در کشورها می بایست جهت حفظ تالاب ها و حفظ کارکردهای طبیعی آنها اجرا گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حدود 92 درصد حوزه آبریز تالاب هامون در کشور افغانستان قرار دارد و هر گونه اقدام  در این حوزه آبریز بطور مستقیم بر تالاب هامون تاثیر گذار است.

دکتر پورملائی ادامه داد: استفاده از دانش بومی در حفظ کارکردها و احیای تالاب و توجه به آن بسیار حائز اهمیت است.  

دکتر پورملائی بیان کرد: میزان آب ورودی و هدایت آن به مسیرهای مناسب در تالاب هامون و مدیریت صحیح آب می تواند کانون ریز گردها را به صورت موثری کاهش دهد.

در ادامه جلسه دکتر کیخا و مهندس دهمرده به ترتیب فرمانداران شهرستانهای هامون و نیمروز در خصوص تالاب هامون، اقدامات و نیازهای پیش رو مطالبی را بیان کردند.

در ادامه جلسه دکتر قرایی از مسئول پژوهشکده تالاب هامون به شرح برنامه و مطالعات انجام شده و همچنین راهکارهایی در خصوص برنامه های مشترک و علمی در مسیر احیای تالاب هامون، حفظ کارکردهای طبیعی و جلوگیری از تخریب آن بیان کرد.

در پایان جلسه خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص مسائل تالاب هامون، مسئله ریزگردها، حق آبه و ... سوالاتی را مطرح کردند که مسئولین حاضر در جلسه با ارائه توضیحات علمی و اجرایی، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار