مدیر ارشد صنایع پتروشیمی چین در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران تشریح کرد
پیرو امضای تفاهمنامه بین روسای جمهور ایران و چین و تدوین سند ارتقای همکاری‌های مشترک دو طرف طی 25 سال، هیاتی عالی رتبه از شرکت HQC به نمایندگی دولت چین از فرصت‌ها و توانمندی‌های چابهار در زمینه ساخت شهرک پتروشیمی بازدید کردند.
کد خبر: ۵۶۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱ 08 February 2018

به گزارش خبرنگار تابناک در این دیدار، هیات چینی ضمن بازدید از شهرک پتروشیمی مکران در جریان آخرین پیشرفت‌های آن قرار گرفتند. این هیات چینی علاوه بر شهرک پتروشیمی مکران از بندر شهید بهشتی نیز به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران بازدید نمودند.

ژانگ لایونو (Zhang Laiyono) معاون شرکت HQC در این بازدید به خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان گفت ایران دومین تولید کننده عمده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه است که برای 80 طرح نیمه تمام پتروشیمی به حداقل 72 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و طبق اطلاعات ما همین امروز بیش از 50 میلیون تن از پیش‌بینی‌های برنامه پنجساله پنجم عقب است.

وی در خصوص وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی در چین هم گفت احداث هفت واحد پالایشگاه و پتروشیمی در کلاس جهانی در خلال برنامه سیزدهم توسعه چین (2016-2020) در دستور کار است.

نماینده عالی دولت چین در انتخاب مکان احداث پارک پتروشیمی در ایران افزود عمده مشکلات صنعت پتروشیمی چین خوراک واحدهاست که بیش از 70% خوراک مجتمع‌های پتروشیمی از ذغال سنگ است و علاوه بر مشکلات زیست محیطی، صرفه اقتصادی مناسبی ندارد.

وی دامه داد بعلاوه افزایش هزینه های کارگری، رقابت بین المللی چین را تضعیف می کند، از طرفی چین تراز منفی واردات به صادرات به میزان سالیانه 300 میلیارد دلار را دارد که با توجه به قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین محصولات، چین امروزه با مشکلی روبروست که در محصولات بالادستی پتروشیمی مازاد تولید دارد و در محصولات پایین‌دستی صرفه اقتصادی را شاهد نیست.

ژانگ لایونو از طرح چین به نام "برون شو" (Going out) نام برد و گفت این طرح از سال 1999 در تلاش است تا برخی سرمایه‌گذاری‌های خارج از مرزهای چین را با هدف تقویت توان اقتصادی این کشور انجام دهد و بر پایه آن، طرح "یک کمربند یک راه" (OBOR) در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین ابلاغ گردید و بر اساس آن سرمایه‌گذاری چندین تریلیون دلاری توسط چین در حدود 70 کشور صورت می گیرد. وی ادامه داد در این طرح ایران به عنوان هاب انرژی است.

این مدیر عالیرتبه صنعت پتروشیمی چین بیان داشت در برنامه توسعه سیزدهم (2016-2020) برخی تمهیدات برای غلبه بر مشکلات صنایع پتروشیمی و ارتقای حمایت های اقتصادی صورت گرفته است که می توان از حرکت از اقتصاد دولتی به سمت بازار آزاد، توجه ویژه به مقوله محیط زیست، ارتقاء کیفیت محصولات پتروشیمی، سرمایه گذاری جهت حذف آلاینده ها و ارتقاء استاندارد محصولات، تمرکزواحدهای تولیدی پتروشیمی در پارک های شیمیایی و احداث پارکهای پتروشیمی در خارج از چین نام برد.

وی ادامه داد در همین راستا و پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران و ملاقات روسای جمهور دو کشور در 22 و 23 ژانویه 2016، یاداشت تفاهم تقویت همکاری با 20 موضوع و 17 سند همکاری  و سرمایه گذاری توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران و رئیس کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین (NDRC) به امضا رسید.

در حقیقت NDRC در چین به عنوان ابر وزارت (super ministry) شناخته می‌شود که بازتاب کننده دیدگاه شورای دولتی چین می باشد و دارای 31 بخش و اداره و بیش از 1000 نفر مدیر ارشد است که بر روی موضوعات اقتصادی چین تمرکز دارند و وظیفه تبیین خط مشی صنایع مختلف و سیاستگزاری و اصلاح کلان اقتصاد و سرمایه گذاری دارایی های ثابت و طرح های توسعه ایی داخلی و خارجی و تامین اطلاعات اقتصادی به کلیه دستگاههای دولتی می باشد.

وی به نتیجه مطالعات گستره‌ای که در خصوص انتخاب کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی صورت گرفته است اشاره کرد و گفت بر اساس این مطالعات بدون در نظر گرفتن ریسکهای سیاسی تاکید می شود ایران به عنوان بهترین مکان برای اجرای پارک پتروشیمی می باشد و می تواند به عنوان قلب پتروشیمی جهان باشد.

معاون شرکت HQC افزود دو سازمان متولی احداث پارک پتروشیمی در خارج از چین NDRC و CPCIF هستند که NDRC مسئولیت مذاکرات با دولت ایران  و برنامه ریزی سرمایه گذاری و فرآیند مالی را به عهده دارد و CPCIF مسئولیت انجام مطالعات اولیه و انتخاب سایت، توافقات اولیه و طراحی و مدیریت کلی و اجرایی پارک پتروشیمی ایران را به عهده دارند که دو مجوعه به اتفاق شرکت HQC را به عنوان لیدرفنی پروژه احداث پارک پتروشیمی در ایران انتخاب کرده‌اند.

وی افزود شرکت HQC با 21000 نفر کارمند، دارای 10 شعبه در داخل کشور چین و نیز 9 شعبه در جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، اروپا و آمریکا می باشد و هم اکنون کلیه خدمات مشاوره، مهندسی، ساخت و احداث و پیمانکاریEPC در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را انجام می دهد.

وی در خصوص جذابیت‌های بازار ایران برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی گفت علاوه بر امضای سند بالادستی بین روسای جمهور دو کشور، منابع عظیم خوراک گاز در ایران، نیاز چین به واردات محصولات پتروشیمی و نیز جذابیت قیمت خوراکهای اتان و متان از مزایای رقابتی ایران در حوزه پتروشیمی می‌باشد.

ژانگ لایونو به بی تاثیر بودن برجام در علاقه چین جهت حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت ایران اشاره نمود و گفت روابط ایران و چین همواره و در طول تاریخ روابط خوبی بوده است.

وی به آمادگی چین برای سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی در حوزه پتروشیمی کشور نیز اشاره کرد و گفت تا آخر آوریل مکان ساخت پارک پتروشیمی را انتخاب و اعلام می کنیم و سرعت ساخت شهرک، به تصمیمات مقامات ارشد دو کشور بستگی دارد.

معاون HQC بازدید از چابهار و شهرک پتروشیمی مکران را عالی توصیف کرد و گفت نقشه طراحی شده شهرک پتروشیمی و بندر شهید بهشتی بسیار حرفه‌ای است.

وی مزایای ایران برای سرمایه‌گذاری را علاوه بر خوراک و حمایت‌های دولت، روابط خوب چین و ایران دانست و گفت نزدیکی به آب‌های آزاد مزیت رقابتی چابهار برای ساخت شهرک پتروشیمی است.

ژانگ لایونو گفت سرمایه‌گذاران بازار ایران را بسیار خوب رصد می‌کنند و معتدیم مهمترین ریسک ایران در سرمایه‌گذاری می‌تواند تغییر سیاست‌های کلان ایران باشد، بعلاوه چین مایل است مانند همه سرمایه‌گذاران خارجی در انتخاب نیروی انسانی خود آزاد باشد و علاقه ندارد تحت اجبار از نیروی بومی استفاده نماید؛ چرا که در موارد بسیاری نیروهای بومی ممکن است نتوانند نیازهای سرمایه گذار را برطرف نمایند؛ البته تاجایی که مقدور است استفاده از نیروی کار محلی برای خود ما هم به صرفه است، ولی بپذیرید که سرمایه‌گذار طبق خواسته خود و مدل کسب و کار خود نیروی کار را استفاده خواهد نمود.

وی در خاتمه با تقدیر از عوامل ساخت شهرک پتروشیمی مکران گفت تجربیات مدیران ارشد شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در ساخت این شهرک برای ما ارزشمند است و علاقه‌مند به توسعه همکاری با این شرکت هستیم؛ چرا که آنها توانسته‌اند مسیر طولانی را که بی شک آسان نبوده است در ساخت شهرک پتروشیمی طی کنند و در بازدید امروز شاهد پیشرفت‌هایی ورای انتظارمان در ساخت این شهرک پتروشیمی بودیم.

 

ساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌های برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار استساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌های برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار است

ساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌ها برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار است

ساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌های برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار است

ساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌های برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار است

ساخت شهرک پتروشیمی چین در ایران/ ایران می‌تواند قلب پتروشیمی جهان باشد/ چابهار از بهترین مکان‌ها برای احداث شهرک پتروشیمی/ پیشرفت فیزیکی شهرک پتروشیمی مکران ورای انتظار است

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ویکتوریا
|
France
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
من سالهای زیادی تلاش کرده ام تا بفهمانم چابهار برای ایران مثل روتردام پر از پتانسیل ثروت اندوزی است
فقط عیبش بافت سنتی و مخالف مدرنیته و صنعت است که آنهم با دیدن برکت های صنعت حل شدنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
چه اسمی دارید شما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
احسنت،ان شاءالله روتردام ایران بشود چابهار و شاهد وفور صادرات و ذخیره سازی محصولات عالی و آلی از آن باشیم
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
جالب است که چین موضوع را به این خوبی تشخیص داده است و ما همچنان درگیر منازعات داخلی و سیاسی کاری هستیم و ترسم از آن است که ضربات جبران ناپذیر اقتصادی بهمان وارد شود.
اردلان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
چین چه زیرکانه اقدام میکند
محسن
|
United States
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
http://najafichemicalengineer.blogfa.com
این وبلاگ بنده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار