کد خبر: ۵۶۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 10 February 2018

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه گفت: سیستان و بلوچستان در جمع پنج استان موفق حوزه پیشگیری از قاچاق کالاست.
علیرضا ساوری در گردهمایی مسئولان کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان که با هدف تشریح نقش و جایگاه مناطق آزاد در سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تفکیک بین علل دور و نزدیک ارتکاب قاچاق کالا و تمرکز در سیاست گذاری‌های مرتبط با علل تسهیل‌گر قاچاق کالاست.

وی با تأکید بر تکریم قانون مداری در قوه قضاییه گفت: کشور در حوزه‌های تقنینی و سیاست‌گذاری از یک ظرفیت عظیم برخوردار است که محصول این ظرفیت قوانین و آیین‌نامه‌های کاربردی مرتبط با پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه با اشاره به خسارت‌های ناشی از عدم قوانین، افزود: برخی از احکام و قوانین موثر و فاخر دارای جایگاه ممتاز منحصر به فردی بوده که عدم اهتمام به تحقق و عملیاتی نمودن آن منجر به تبعات و پیامدهای گسترده می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات مرتبط با پیشگیری از قاچاق کالا خاطرنشان کرد: جامعه در راستای مدیریت جرایم و آسیب‌های اجتماعی به شدت از فضای گمنامی رنج می‌برد و بانک‌های اطلاعاتی برخط در فرایند چرخش و تبادل اطلاعات کاربردی حلقه مفقوده رفع این موضوع است.

ساوری گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک قانون ممتاز و واقع‌بینانه است و از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای به خصوص در فصل دوم با رویکرد پیشگیرانه برخوردار بوده و تحقق بالفعل مواد 5، 6، 7 و 13 این قانون نقش موثری در ابهام زدایی حذف گمنامی و پیشگیری از قاچاق کالا ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تعدد نهادهای متولی در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز افزود: باید پذیرفت همچنان در حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماع محور و رویکرد وضعی در خصوص حوزه قاچاق کالا با چالش های جدی مواجه هستیم و آگاه‌سازی عمومی و اختصاصی، توجیه و ارشاد، هشدار و انذار می‌بایست به عنوان مطالبه اصلی کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا قلمداد شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش ریسک‌پذیری ارتکاب قاچاق کالا، بر هم زدن محیط‌های ارتکاب جرم و سلب ابزارها و فرصت ‌های ارتکاب قاچاق کالا گفت: متاسفانه عدم تحقق سر فصل‌های مدنظر قانونگذار در حوزه قاچاق کالا منجر به افزایش پرونده‌های واصله به محاکم قضایی منتهی می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به عملکرد کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: خوشبختانه ماحصل فعالیت‌ها و مصوبات کارگروه استان در این حوزه منتج به نتایج ارزشمندی شده و استان سیستان و بلوچستان در زمره 5 استان موفق کشور در امر قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: تا با توجه به زیرساخت‌های موجود در منطقه آزاد چابهار و ظرفیت‌های ممتاز منابع انسانی مستقر در استان، چالش‌های موجود در این حوزه نیز در آینده نزدیک برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار