مولوی عبدالحمید در بخش نخست خطبه ها در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه «سلام عنایت ویژۀ رب‌العالمین است» از آن به‌عنوان «نام بابرکت پروردگار» و «از بهترین امور اسلام» برشمرد که سبب «سلامتی در دنیا و آخرت»، «مودت و محبت بین مسلمین»، «دخول جنت» و «حصول اجر بزرگ» می‌شود.
کد خبر: ۵۶۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲ 10 February 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به برجستگی تمدن اسلام در امرِ «سلام» اظهار داشت: در همۀ تمدن‌ها و فرهنگ‌های دنیا تعابیری وجود دارد که وقت ملاقات و احوالپرسی از آنها استفاده می‌کنند تا با یکدیگر بیشتر الفت و انس بگیرند؛ مثلا ایرانیان «روزخوش» و «شب‌خوش» می‌گویند، «درود بر تو»، «صبح‌بخیر» و «شب‌بخیر» هم در فرهنگ ایرانی وجود داشته‌اند. عرب‌های قبل از اسلام برای سلام و احوالپرسی تعابیری مانند «أنعم الله عینیک» یعنی «چشم‌هایت روشن باد»، «خوشی ببینی» بکار می‌بردند. در اسلام خداوند متعال دستور به «سلام» دادند که دعای خیر، عنایت ویژۀ رب‌العالمین و نام بابرکت اوست و می‌تواند سلامتی دنیا و آخرت هر دو طرف را شامل شود.
وی در ادامه «سلام» را سبب ایجاد الفت و محبت بین مسلمانان دانست و ابراز داشت: «سلام» از اسباب محبت بین مسلمین و از اسباب دخول جنت است؛ در حدیث آمده است وارد بهشت نمی‌شوید تا زمانی‌که مؤمن نباشید و مؤمن نمی‌شوید تا زمانی‌که همدیگر را دوست داشته باشید؛ سلام را افشا کنید که دوستی می‌آورد.
وی ادامه داد: در حدیث است شخصی به مجلس آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم آمد و «السلام علیکم» گفت و نشست. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: ده تا. شخص دیگری آمد و گفت: «السلام علیکم و رحمةالله». رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم فرمودند: بیست تا. شخص دیگری آمد و گفت:‌ «السلام علیکم و رحمةالله و برکاته». پیامبر فرمودند:‌ سی تا. گفتنِ تنها «السلام علیکم» 10 نیکی دارد و «السلام علیکم و رحمةالله» 20 نیکی و تکمیل‌کردن سلام 30 نیکی دارد، چون سه جمله است و در ازای هر جمله به شخص 10 ثواب می‌رسد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به برخی از آداب سلام ابراز داشت: سلام‌دادن سنت است و جواب آن واجب است؛ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم فرمودند: وقتی به خانه وارد می‌شوید به اهل خانه سلام بدهید و «السلام علیکم و رحمةالله و برکاته» بگویید، سلام سبب خیر می‌شود، رحمت و برکات می‌آید و اگر در خانه کسی نباشد «السلام علینا» بگویید. خداوند در قرآن بر انبیا سلام فرستاده است؛ «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ» [الصافات:130]
وی ادامه داد: سلام اجر بزرگی دارد؛ حضرت عبدالله بن عمر گاهی به بازار می‌رفت؛ نه چیزی می‌خرید و نه چیزی را قیمت می‌کرد، بلکه فقط برای سلام‌دادن و گرفتن اجرِ آن به بازار می‌رفت.
مولوی عبدالحمید در پایان بخش اول خطبه ها خاطرنشان کرد: سلام از بهترین امور اسلام است، آن را نشر کنید؛ به کسانی که می‌شناسید و نمی‌شناسید سلام دهید. یکی از علائم قیامت آن است که مردم فقط به کسانی سلام می‌دهند که آنها را می‌شناسند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ خطبه ها به نقش اساسی «مردم» در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از اشتباهات بزرگی که شاه در رژیم گذشته مرتکب شد آن بود که به نیروهای مسلح تکیه کرد. او با این تصور که بقایش در دست ارتش و ژاندارمری و شهربانی آن زمان است، ملت و مردم را از دست داد، اما نیروهای مسلح نتوانستند شاه و رژیمش را نگه دارند.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی همان‌گونه که با خیزش طبقات و اقشار مختلف مردم و به قیادت امام راحل به پیروزی رسید، بقای این انقلاب و نظام نیز با حضور مردم است. باید حرف مردم را شنید و به خواسته‌های مردم توجه کرد.
مولوی عبدالحمید در پایان روز 22 بهمن را یک «روز ملی» دانست و از عموم مردم خواست که در راهپیمایی این روز شرکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار