کد خبر: ۵۶۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳ 14 February 2018

روحانی در سخنرانی مراسم 22 بهمن گفت: «قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته. اگر جایی بحثی هست، به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل 59 قانونی درباره رفراندوم است؛ یعنی صندوق بیاوریم و هر چه مردم گفتند عمل کنیم».

به گزارش «تابناک»؛ پیشنهادی که رئیس جمهور درست سه سال پیش و یک سال پس از روی‌کارآمدن دولت یازدهم آن را مطرح کرده بود. رئیس جمهور سه سال پیش، باز هم در یک سخنرانی گفته بود: «برای یک بار هم که شده، درباره مسأله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد... [مسأله‌ای که] برای همه اهمیت دارد و در زندگی همه تأثیرگذار است، نظر مستقیم مردم پرسیده شود».

این سخنان موجب واکنش هایی از طرف افراد سیاسی جناح های مختلف شد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت وگو با «تابناک» در این باره اظهار داشت: من اصلاحاتی مانند گفت و گوی ملی، آشتی ملی و رفراندوم را قبول ندارم، چون اصلا قهری وجود ندارد که نیاز به این کارها باشد. ارکان و چهارچوب ها مشخص است. اگر جریان ها می خواهند با هم صحبت کنند، انجام دهند، این که نیازی به ما ندارد.

این نماینده مجلس گفت: رفراندوم هم مانند این است. رفراندوم رمز دشمن است، اگر من هم مطرح کنم، رمز دشمن را مطرح کرده ام. کسی که رفراندوم را مطرح می کند، رمز دشمن را می گوید. دشمنان ما چهل سال است، این حرف را می زنند و در واقع رفراندوم را مقابل حاکمیت قرار می دهند.

وی افزود: قانون اساسی ترتیبات رفراندوم را مشخص کرده و باید این مراحل پیموده شود؛ اما اینکه در 22 بهمن از تریبون عمومی در حضور این خیزش مردم، رمز دشمن را مطرح می کنند، یعنی در پازل دشمن بازی می کنیم. چه من باشم چه رئیس مجلس و چه رئیس جمهور فرقی ندارد؛ ما با این گفتمان، در بازی دشمن هستیم. اگر کسی به رفراندوم اعتقاد دارد، باید برود و ترتیبات رفراندوم را به اجرا درآورد. لازم نیست در 22 بهمن این را بگوید. بنی‌صدر و خاتمی هم همین کار را کردند. آنها هم گفتند که رفراندوم می گذاریم؛ این معنی ندارد. باید مراحل قانونی طی شود. این را نباید به تریبون بکشیم؛ آن هم زمانی که کشور به وحدت نیاز دارد. کسانی که رمز رفراندوم را در محافل عمومی مطرح می کنند در پازل دشمن بازی می کنند.

در مقابل عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده اصلاح طلب مجلس یادآور شد: من تعجب می کنم، معنی رفراندوم یعنی مراجعه به آرای عمومی. مگر ما از مردم خود می ترسیم که از رفراندوم و نظر مردم بترسیم. رأی مردم که ترس ندارد و این هم تجربه اول ما نیست.
رئیس جمهور حرفی زده و البته نگفته که برای چه چیزی رفراندوم برگزار شود، از قبل هم این کار انجام داده ایم. ما زمانی می خواستیم نخست وزیر را با رئیس جمهور عوض کنیم. این کار را انجام دادیم، حالا رئیس جمهور هم منظور خود را نگفته که این میزان هجمه شده است.

این نماینده گفت: من اعتقاد دارم درباره برخی چیزهایی که طولانی می شود، می توان رفراندوم برگزار کرد؛ مثلا حصر این دو یا سه مسئول سابق می تواند موضوعی برای رفراندوم باشد. بالاخره محاکمه ای که نشده و دادگاهی هم به اینها رأی نداده است، کسی هم که تصمیمی در این باره نگرفته و ما هم نمی توانیم منتظر باشیم که اینها در حصر از بین بروند و داغ آن برای همیشه در پیشانی نظام بماند. پس می شود در این مورد رفراندوم کرد؛ البته این یک موضوع است.

باید دید نظر مردم چیست. ما نباید از لفظ رفراندوم بترسیم، ما هیچ نگرانی در مورد رفراندوم و آرای مردم نداریم، این حرف را کسی گفته که دومین فرد کشور است و این نمی تواند باعث ترس شود.

هاشم زایی با انتقاد از برخی اصولگرایان که گفته اند رفراندوم به ضرر وحدت ملی است، گفت: رفراندوم مخالف وحدت نیست و مردم نیز در 22 بهمن نشان دادند، با هم متحدند و ما مسئولان هستیم که شکاف بین مردم ایجاد می کنیم، وگرنه مردم نشان دادند با هم هستند و مراجعه به آرای مردم ایجاد شکاف نمی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار