کد خبر: ۵۶۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 15 February 2018

برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1396 حدود 4.6 درصد است.

به گزارش فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی به تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران و عملکرد رشد اقتصادی 6 ماهه اول و پیش بینی سال 1396 پرداخته است.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‏های تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران همواره دو دغدغه مهم نظام آماری کشور یعنی یکسان‌سازی سال پایه نهادهای آماری و تدوین تقویم انتشار و الزام به رعایت آن را مطرح کرده است.

این گزارش می‌افزاید، در سال 1396 شاهد یکسان‌سازی سال پایه حساب‌های ملی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مرکز آمار ایران هستیم. این موضوع گام مناسبی در راستای کیفیت آمارها و هماهنگی بیشتر آمارهای دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است.

با این حال، با وجود این تغییر، گزارش آمارهای سال 1395 و 6 ماهه 1396 این دو نهاد نشان می‌‌دهد که اختلاف آمارها همچنان قابل توجه و تأمل است. به نحوی که این دو نهاد به‌خصوص در سطح بخشها دو تصویر متفاوت از اقتصاد ایران ارائه می‌‌دهند.

براساس نتایج گزارش حاضر با در نظر گرفتن جدیدترین آمار و اطلاعات در دسترس برآورد وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات کشاورزی، برآورد هزینه‌های عمرانی و جاری دولت تا انتهای سال 1396، تحولات مورد انتظار از تولید و صادرات نفت تا انتهای سال جاری و برآوردهای شرکت‌‌ها و تشکل‌‌های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی و محصولات پتروشیمی راجع به میزان تولیدات محصولاتشان در انتهای سال 1396، رشد ارزش‌افزوده بخش‌های کشاورزی در سال 1396 حدود (3.8)، نفت (1.3 درصد)، صنعت (4.6)، ساختمان (-2.4) و خدمات (5.9) درصد برآورد می‌‌شود.

از مهمترین چالش‌‌هایی که در سال جاری رشد اقتصادی را محدود کرده است، سطح پایین سرمایه‌‌گذاری دولتی و خصوصی است. این عامل در سال جاری رشد منفی بخش ساختمان موجب شده و در سال‌‌های آتی رشد محدود سایر بخش‌‌ها را منجر خواهد شد.

برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال 1396 حدود 4.6 درصد است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی کشور در سال 2017 را به‌ترتیب 4.2 و 4 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار