مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان خبرداد
با تبدیل شدن شهرستان ایرانشهربه قطب سوزن دوزی کشور مراکز آموزش فنی وحرفه ای این شهرستان متولی آموزش این هنراصیل به علاقمندان هستند.
کد خبر: ۵۷۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ 04 March 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مهرداد جهاندیده سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در تشریح این خبرگفت: سوزن دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین بلوچ است که در سال‌های اخیر به عنوان هنر مردمان استان سیستان و بلوچستان در یونسکو نیز ثبت شده است.
جهاندیده افزود: استقبال کارآموزان از این هنر بسیار چشمگیر بوده و تنها در سال ۹۶ بیش از۳۷۰ نفر این مهارت و رشته های زیر شاخه آن را فراگرفته اند .
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان داشت: با ثبت جهانی هنر سوزندوزی درشهرستان ایرانشهرفرصت های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم میشود چرا که تمامی لباس های زنان بلوچ نیاز به سوزندوزی داردوآموزش این هنر منجربه ماندگاری آن خواهد شد.
جهاندیده تصریح کرد: هنر سوزن دوزی با توسعه خوبی که یافته است به عنوان یکی از هنرهای برتر سنتی و صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و از جمله صنایع دستی ایران است که از ایده‌های رؤیایی زنان بلوچ الهام گرفته شده ودرحال حاضر این هنر به عنوان یکی از راه‌های امرارمعاش در اکثر روستاهای سیستان و بلوچستان است.
وی با اشاره به اینکه این هنر می‌تواند نقش بسزایی در صادرات صنایع دستی ایران ایفا کند اظهارداشت: با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می‌توان با سروسامان دادن هر چه بهتر اوضاع بازاریابی و برندسازی، صادرات سوزن دوزی ایران را جهانی کرد ونیز شناخت صحیح بازارهای هدف نیز می‌تواند در این مسیر راه ساز بوده و مثمر ثمر واقع گردد.
گفتنی است رشته های زیر مجموعه سوزندوزی که در مراکز آموزش داده میشود شامل سوزن دوز بلوچ پلیواردوزی آئین کار پلیواردوزی آینه دوزی پرکار دوزی می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار