کد خبر: ۵۷۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 10 March 2018

استاد علوم اجتماعی و جامعه شناس، برپایی جشن چهارشنبه سوری را برای جامعه ضروری و مفید دانست و گفت: باید با تدبیر، جوانان را با پشتوانه فرهنگی جشن چهارشنبه سوری و با هدف پیشگیری از انحراف این آیین باستانی آشنا کرد.

به گزارش ایرنا، محمدهمایون سپهر با بیان اینکه اساتید علوم اجتماعی بر این عقیده هستند که سنت چهارشنبه سوری باقی مانده از نیاکان ایرانیان است، اظهار کرد: این سنت با گذر زمان تغییر شکل یافته و اگر به خوبی از سوی فرهنگ شناسان و فرهنگ دوستان و دست اندرکاران هدایت نشود به چالش در بین جوامع ایرانی تبدیل خواهد شد.

وی به فلسفه برگزاری آئین چهارشنبه سوری در بین ایرانیان و فارسی زبانان اشاره کرد و گفت: در میان اساطیر جهان عناصر چهارگانه شامل آب، خاک، هوا و آتش بطور مشترک جزو مهمترین عناصر به شمار می روند و عنصر آتش برای ایرانیان بسیار مهم و با ارزش است بطوری که به زندگی انسانها گرما و روشنی می بخشد و از طرفی مردم معتقد بودند با روشن کردن آتش، ارواح بد از خانه دور و در مقابل ارواح خوب به آنجا وارد می شود.

این استاد دانشگاه نسبت به آداب قاشق زنی در شب چهارشنبه سوری که بسیار مورد توجه مردم کوچه و بازار قرار داشته، اظهار کرد: ایستادن در برابر هفت خانه به نیت عدد هفت که نشانه ای مقدس است و انجام عمل قاشق زنی که یک حرکت ارتباطی بود، در حقیقت برای خبردارشدن از حال و احوال همسایه ها و آشنایی بیشتر آنان با یکدیگر انجام می شود و در مراسمی دیگر شرکت کنندگان در این آیین با ریختن خاکسترهای آتش به روان آب ها ، بدین ترتیب بین عناصر طبیعت با انسان یک پیوند برقرار می کردند.

سپهر با بیان اینکه فرهنگسازی و تشریح آئین چهارشنبه سوری به نسل جوان از جمله تدابیری است که مسئولین می توانند در حال حاضر برای پیشگیری از انحراف این مراسم انجام می دهند، اظهار کرد: هر دوره ای نظام ارزشی خاص خود را دارد و از طرفی تمام جوانان دوران تکامل دارند و در هر دوره ارزش ها و سنت ها تغییر می کند و نظام ارزشی دگرگون می شود.

این استاد مردم شناسی و جامعه شناس گفت: نخبگان جامعه باید برای جوامع در حال گذار برنامه ریزی کنند و نسل های جوان این جوامع را با هویت خود آشنا سازند.

وی افزود: در این مسیر باید آداب و سنت ها با روش و متد جدید با هم در نظر گرفته و بدین طریق نمادهای سمبلیک برای نسل جدید توضیح داده شود تا این نمادها برای نسل جدید معنا پیدا کنند.

سپهر، چهارشنبه سوری را یک سنت دیرین و جزو آداب و رسوم ایرانیان از قرن گذشته برشمرد و گفت: اجرای این سنت برای جامعه مفید و ضروری است، بنابراین می توان با برنامه ریزی و هماهنگی با نسل جوان، چهارشنبه سوری را به جای چهارشنبه سوزی که در سالهای نه چندان دور اتفاق می افتد، احیا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار