کد خبر: ۵۸۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 22 March 2018

اسفند که از نیمه می گذرد تب و تاب مردم هم برای استقبال از سال جدید بیشتر می شود. بوی بهار در کوچه و خیابان ها به مشام می رسد و طبیعت هم برای نو شدن تلاش می کند. درختان جوانه می زنند و پرندگان هم آواز می خوانند. در دو سه روز انتهایی سال همه تلاش می کنند کارهای عقب مانده را جبران کنند. گردگیری و خانه تکانی، خرید هفت سین، میوه، آجیل و شیرینی، لباس نو و ... در روزهای منتهی به پایان سال انجام می شود اما در زاهدان گویا خبری از فرا رسیدن سال نو نیست. اگرچه مردم در تکاپو هستند اما حال و هوای شهر تغییر چندانی نسبت به دیگر ایام سال نکرده است. زاهدان همان زاهدان همیشگی است و تغییر چندانی ندارد، گویا زمستان همچنان قرار است در این شهر بماند.
ورودی زاهدان زیبا نیست
یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما می گوید: ورودی هر شهر چهره اولیه از آن شهر را در نظر مسافران مجسم می کند. وقتی وارد شهرهای دیگر استان ها می شویم درختان سرسبز، چمن کاری و گل کاری، المان های نوروزی و خوشامدگویی به چشم می خورد که تفکر مسافران نسبت به آن شهر به سمت زیبایی و تمیزی سوق پیدا می کند. «احمد. گ» بیان می کند: یکی از ورودی های زاهدان میدان امام خمینی (ره) است که در منطقه سه شهرداری واقع شده و بولوار شهید رجایی و رسالت، نخستین محله های زاهدان از این ورودی است. متاسفانه در همان میدان امام خمینی (ره) هم اقدام چندانی برای نوروز نشده است. اگر چه در بولوار میانی تعدادی نهال و بوته های گل کاشته شده است اما پیاده روهای اطراف هنوز هم خاکی است.وی تصریح می کند: بسیاری از مسافران از بولوار رسالت عبور می کنند و به سمت مرکز شهر می روند که در این محله اوضاع چندان مناسبی وجود ندارد و چهره خوبی را از شهر به مسافران ارائه نمی دهد. از ابتدای بولوار رسالت دو تا انتهای آن ضایعات فروشی ها به چشم می خورد به علاوه زباله های رها شده در بولوار میانی، بوی فاضلاب و حتی کشتار مرغ زنده و نگهداری گوسفندان در حاشیه خیابان هم به چشم می خورد که شاید مسافران را به یاد یک روستا شهر بزرگ بیندازد نه کلان شهر که مرکز استان است. «بهزاد. ک» از دیگر شهروندان هم می گوید: ورودی شهر برای مسافران هوایی همان جاده بولوار فرودگاه و شهید مطهری است. بولوار فرودگاه زاهدان تغییری نسبت به گذشته نداشته و حتی بوته ای گل هم در آن کاشته نشده است. دیوارهای آن سال های گذشته زیباسازی شده بود که رنگ و روی آن رفته و دوباره رنگ نشده است. در بولوار شهید مطهری هم فقط گل کاشته شده و المان هایی که در این بولوار قرار دارد سال گذشته نصب شده و برای سال جدید تمیز نشده است. البته می توان گفت که این بولوار یکی از معدود خیابان ها و بولوارهای زاهدان است که چهره زیبایی نسبت به دیگر خیابان ها دارد، زیرا مسافران هوایی از این مسیر به سمت هتل ها می روند.
المان های نوروزی کمرنگ است
یکی دیگر از شهروندان می گوید: امسال شهرداری برای نصب المان های نوروزی خیلی دیر اقدام کرد و با وجود این که فقط دو روز به انتهای سال باقی مانده است حتی در میدان هایی مانند آزادی که همیشه المان نوروزی داشت خبری از چهره نوروزی نیست. حال و هوای شهر در نوروز سال گذشته بهتر بود چند المان متفاوت در شهر نصب شده بود اما امسال خبری از المان جدید نیست فقط در یکی از میدان های خیابان امام خمینی (ره) هفت سین کوچکی پهن شده است. «عیسی. م» اظهار می کند: البته المان ها معمولا در هسته مرکزی شهر نصب می شود و میدان های حاشیه شهر بی نصیب می ماند. همان گونه که گل کاری خیابان ها و میدان ها به همان هسته مرکزی شهر خلاصه می شود و دیگر نقاط شهر از آن بهره ای نمی‌برد. ساکن بولوار ثارا... هستم که نه تنها گل کاری نشده، بلکه همان نهال های کاشته شده سال گذشته هم خشک شده است. خیابان مزاری و دیگر خیابان ها نظیر باقری، رزمجو مقدم، پهلوانی و ... هم در نوروزسال های گذشته و امسال گل کاری نشده است.شهروند دیگری می‌گوید: قرار بود حفاری های مربوط به گازرسانی پیش از آغاز سال نو ترمیم شود، اما در بسیاری از خیابان ها هنوز ترمیم نشده است. ساکن کریمپور یک هستم، اوایل دی ماه این کوچه برای لوله گاز حفاری شد اما با گذشت سه ماه هنوز ترمیم نشده است. البته آسفالت خیابان های اصلی ترمیم شده، اما خیابان های فرعی و کوچه ها به صورت خاکی رها شده است، این وضعیت در کوچه های خیابان پاستور هم دیده می شود. این کوچه ها حدود پنج ماه پیش حفاری شده است اما هنوز از ترمیم آن خبری نیست.«حسین. ب» تصریح می کند: منزل برادرم در خیابان رضوان زیباشهر است که سه ماه پیش برای علمک ها حفاری شد و مردم از گاز شهری استفاده می کنند اما با وجود این که کار در این منطقه به اتمام رسیده هنوز خیابان ها ترمیم نشده است.
اتمام برخی از کارها پیش از سال نو
رئیس شورای شهر زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: در روزهای آخر سال شهرداری برنامه هایی را در نظر دارد که از جمله آن می توان به ورودی زابل و کرمان اشاره کرد که قسمت باند کند روی آن باید آسفالت شود. چند المان نوروزی هم هنوز نصب نشده است که پیش از آغاز سال نو نصب می شود. در برخی از مکان هایی که امکان گل کاری وجود داشت این کار انجام شده است. «عبدالجلیل شهنوازی» می افزاید: در بعضی از مکان ها مانند مرکز شهر امکان گل کاری وجود ندارد که این روزها به دلیل تردد و ازدحام کار خاصی انجام نمی شود. نورپردازی و گل کاری در حال انجام است که تا پیش از آغاز سال نو اجرایی می‌شود.وی درباره ورودی میدان امام خمینی (ره) زاهدان، تراکتورهای اسقاطی، ضایعات فروشی های بولوار رسالت، دام های سرگردان و زباله های رها شده که چهره نازیبایی از شهر به مسافران ارائه می دهد بیان می کند: جلسات مختلفی با دادستان مرکز استان و نهادهای مربوطه برگزار شده است. وی می افزاید: چند برنامه برای سامان دهی ضایعات فروشی ها در نظر گرفته شده است، در یکی از این برنامه ها می توان ضایعات فروشی ها را زیر نظر یک شرکت برد تا سامان دهی را انجام دهد. این کار زمان بر است و چنین مشکلاتی در کوتاه مدت رفع نمی شود زیرا در دراز مدت ایجاد شده است. می توان یک روزه آن را پلمب کرد اما تبعات اجتماعی زیادی دارد که دادستان مرکز استان در این زمینه ورود کرده است. وی ادامه می دهد: در این مناطق مشکلات فرهنگی وجود دارد و زباله های زیادی در این محلات جمع می شود. خودروهای جمع آوری زباله دایم در حال جمع کردن زباله های این مناطق است و برای فرهنگ سازی در این زمینه در خانه ها و مساجد و سخنرانی ها انجام شده است. زیرا خودروهای جمع آوری زباله باید مانند دیگر مناطق شهر در ساعات خاصی این کار را انجام دهند. بولوار میانی رسالت هم باید نهال کاری یا چمن کاری شود و چهره خاکی آن بهتر شود. ورودی شهر باید حالت مقبولی داشته باشد و چهره خوبی را از شهر به مسافران ارائه دهد.
ترمیم حفاری های گاز امسال تمام نمی شود
وی درباره حفاری های گاز تصریح می کند: متاسفانه ترمیم حفاری ها در این روزهای آخر سال به اتمام نمی رسد. جلسات مختلفی با شرکت گاز برگزار شده است. این شرکت 300 کیلومتر حفاری انجام داد که 100 کیلومتر آن ترمیم شد و قول دادند که سرعت ترمیم را افزایش دهند تا مجوز بیشتری برای ادامه حفاری ها از سوی شهرداری دریافت کنند اما امکان اتمام ترمیم ها تا پایان امسال وجود ندارد. وی تصریح می کند: نمی توان زیاد از کار شرکت گاز جلوگیری کرد، زیرا خدمات رسانی به شهروندان کم می شود. رصدها نشان می‌دهد که سرعت ترمیم کار از سوی این شرکت بیشتر شده است اما باز هم مطلوب نیست. تفاهم نامه ای بعد از سال با شرکت گاز منعقد می شود که در آن یا شهرداری باید برای سرعت دهی به کار ورود کند یا پیمانکاران بیشتری وارد شوند در هر صورت شهروندان در این زمینه متحمل زحمت می شوند که لازم است صبوری به خرج دهند. رئیس شورای اسلامی شهر می‌گوید: گلایه مردم درباره گل کاری، چمن کاری و نصب المان های نوروزی در تعداد محدودی از خیابان ها به حق است. تلاش می شود این موضوع به همه جای شهر تعمیم داده شود، اما برخی از خیابان ها از قبل زمینه های گل کاری و ... را دارد.شهرداری هم از کمبود اعتبار، پرداخت نکردن عوارض و مطالبات پرداخت نشده از نهادهای دیگر رنج می‌برد. مردم هم حق دارند و باید همه از چهره نوروزی شهر بهره مند شوند و ما هم به شهرداری های مناطق سفارش کردیم.

روزنامه سیستان و بلوچستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار