کد خبر: ۵۸۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 01 April 2018

نظام مقدس جمهوری اسلامی با تکیه بر حمایت های مردمی و اعتقاد بر سازندگی از 

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور از شمال به استان خراسان جنوبی ، از جنوب به دریای عمان با بیش از 310 کیلومتر مرز آبی، از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان با 1100 کیلومتر مرز خشکی و از سمت غرب با استان های کرمان و هرمزگان همجوار است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور محصور در خشکی افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و کوتاه افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای رسیدن به آبهای آزاد همین استان ایران اسلامی است.
این استان با وجود ظرفیت های بسیاری که دارد تا قبل از انقلاب به عنوان یکی از فقیرترین استان ها محسوب می شد و بیشتر نقاط آن حتی از داشتن راه دسترسی محروم بود.
با همت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب و بویژه در دولت تدبیر و امید شاخص های رشد این استان بصورت تصاعدی در حال اوج گیری است.
**امنیت محوریترین موضوع سیستان و بلوچستان
تصور بسیاری از مردم ایران اسلامی از این استان در سالهای گذشته مکانی نا امن بود که هر لحظه در آن خبری ناخوشایند از درگیری های مسلحانه و قاچاق موادمخدر منتشر می شد و کارگرانان و تهیه کنندگان بیشتر فیلم ها و سریالهایی که در مورد موادمخدر و شرارت تهیه می شد را به این استان متصل می کردند.
البته آنچه گفته می شد به دور از واقعیت نبود و باید به این نکته توجه داشت که در دوران قبل از انقلاب این استان به معنی واقعی مرزهای امن و مستقلی با کشورهای همجوار نداشت و رفت و آمد افراد بین این کشور ها به وفور انجام می شد و این امر باعث شده بود تا مخاطرات موجود در کشورهای همسایه از جمله خرید و فروش سلاح، قاچاق انسان و مواد مخدر به این استان نیز سرایت کند وآمار بالایی داشته باشد.
پس از پیروزی انقلاب روند استحکام مرزها بسیار جدی شد به طوری که سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر به یکی از امن ترین استان های کشور تبدیل شد و در سال 94 به عنوان یکی از امن ترین استان های کشور معرفی شد.
هم اینک مرزهای سیستان و بلوچستان از مستحکمترین مرزهای کشور است و در برخی نقاط که کشور همسایه توان نظارت بر مرز خود را ندارد نیروهای مرزبانی و بسیج با قدرت کامل ایستاده و به هیچ تهدیدی اجازه نزدیک شدن به خاک ایران اسلامی را نمی دهند.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در چند سال اخیر استان یکی از امن ترین استانهای کشور بود که این امر با تلاش شبانه روزی دستگاههای امنیتی و عضو شورای تامین محقق شده است.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: علاوه بر اقدامات سخت و فیزیکی در تلاش برای انجام فعالیت های نرم افزاری در حوزه امنیت سیستان و بلوچستان هستیم و از این طریق تعامل خوبی بین نیروی انتظامی، بسیج و مردم برقرار شده و توانستیم موفقیت های زیادی در این زمینه بدست آوریم.
وی تصریح کرد: هوشمند کردن امنیت سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد و برخی شهرستان ها به زودی به 100 درصد می رسد.
وی افزود: سیستم پایش تصویری در سیستان و بلوچستان آغاز شده و قصد داریم کل مرزهای استان را از این طریق کنترل کنیم.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 90 درصد جرائم اجتماعی استان با ایجاد سیستم های پایش تصویری کاهش یافته که این یک موفقیت بسیار خوبی است.
میرشکاری ادامه داد: مسائل امنیتی سیستان و بلوچستان هر هفته در شورای تامین استان بررسی و مشکلات احتمالی رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: 47 درصد نا امنی‎های سیستان و بلوچستان ریشه در خرید و فروش مواد مخدر دارد.
وی بیان کرد: 2 هزار عنوان مجرمانه در دنیا وجود دارد که هزار و 200 عنوان آن در داخل ایران است.
وی افزود: تهیه طرح جامع امنیت پایدار در بخش های مختلف در دستور کار شورای تامین سیستان و بلوچستان قرار دارد.

** عمرانی و زیربنایی
* ایحاد راه و راه آهن
تصور بجای مانده از دوران قبل از انقلاب در اذهان عمومی؛ این سیستان و بلوچستان مکانی بدون راه دسترسی یا نهایتا راه های خاکی و شوسه است که زندگی را برای مردم مختل می کرد و یکی از شیرین ترین خاطرات برای مردم در اوایل انقلاب فعالیت جهاد سازندگی در ساخت و ساز راه ها است.
هم اینک ظرفیت های سیستان و بلوچستان به جایی رسیده است که شبکه ریلی پیشرفته و ایجاد بزرگ راه در آن یکی از مباحث جدی و در دست اجراست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرارگیری سیستان و بلوچستان در محل تلاقی محور شرقی کریدور شمال – جنوب و محور جنوبی کریدور شرق – غرب فرصت ترانزیتی بزرگی را برای استان رقم زده که در حال بهره گیری است.
باقر کرد اظهار داشت: مسیر چابهار – سرخس نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات و شاهراه کالا از جنوب به شمال است به عبارتی سیستان و بلوچستان فرصتی بزرگ به منظور ترانزیت کالا برای سازمان های مهم اقتصادی منطقه ای یعنی شانگهای و اکو است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وضعیت ترانزیتی استان یکی از فرصت های اساسی سیستان و بلوچستان احداث بزرگراه و توسعه شریان های حیاتی است که این شریان ها گذشته از حمل و نقل مسافر نقش بزرگ ترانزیت کالا را نیز بر عهده دارند.
کرد اظهار داشت: شریان های حیاتی سیستان و بلوچستان در محورهای شمال – جنوب استان که همان چابهار- نیکشهر - ایرانشهر - خاش - زاهدان و یا چابهار - سرباز - ایرانشهر - خاش - زاهدان هستند و محورهای شرق - غرب که می توان به محور میرجاوه - زاهدان - بم ، محور زاهدان - زابل ، محور ایرانشهر - بمپور و محور مهم چابهار - کنارک - بندرعباس اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس محورهای فوق الذکر مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گرفته که در صورت اتمام این طرح ها سیستان و بلوچستان از اثرات اجتماعی و اقتصادی آن بهره مند می شوند.
وی خاطر نشان کرد: کاهش تصادفات و مرگ و میر های ناشی از این موضوع، افزایش حجم مبادلات بین استانی و کشورهای همسایه از جمله این اثرات می باشد.
**توسعه کشاورزی سیستان و بلوچستان
این استان در نیمه شمالی خود از سال 78 خشکسالی شدید را احساس کرد و در جنوب نیز این فرایند با کاهش نزولات جوی مشهود شد، به منظور رفع مشکل خشکسالی طرح آبیاری نوین در 146 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان در سفر فروردین 93 رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان به تصویب رسید که 46 هزار هکتار آن در شمال استان با نصب لوله برای انتقال آب به زمین های کشاورزی و 100هزار هکتار آبیاری تحت فشار و غیره در جنوب این استان اجرا می شود.
این طرح با تکیه بر دانش های نوین کشاورزی از یکسو سبب کاهش چشمگیر هدر رفت آب می شود و از سوی دیگر راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد که اجرای چنین طرحی در سال های قبل از 92 تنها در حد بسیار محدود بوده و پس از آن نیز رها شده است.
این طرح به همراه برنامه ریزی هی موجود برای تغییر الگوی کشت می تواند سیستان و بلوچستان درگیر با خشکسالی را به یکی از قطب های کشاورزی تبدیل کند.
**توسعه شاخص های آموزشی
یکی از مشکلات عمده سیستان و بلوچستان بی سوادی در آن بود و می توان آثار کمبود امکانات آموزشی را در نسل کهنسال کنونی دید که به دلیل محرومیت های موجود در قبل از انقلاب از فرصت تحصیل و علم آموزی باز مانده اند اما در سالهای اخیر به همت دولت تدبیر و امید موضوع آموزش در صدر مسائل این استان جای گرفته است بطوری که در سه سال اخیر بیش از 150 هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب کلاس های درس شدند.
هم اینک بیش از 26 هزار کلاس درس و حدود 700 هزار دانش آموز در سیستان و بلوچستان وجود دارد.
** 2 هزار و 31 کلاس درس در سیستان و بلوچستان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 2 هزار و 31 کلاس درس در قالب 692 مدرسه در طول چهار سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید در استان ساخته شده است.
علیرضا راشکی اظهار داشت: این کلاس ها با زیربنای 188 هزار و 725 متر مربع و اعتبار هزار و 780 میلیارد ریال (178 میلیارد تومان) ساخته شده است.
وی با اشاره به همت دولت تدبیر و امید در جلب مشارکت خیران ادامه داد: ساخت 297 مدرسه با 980 کلاس درس و افزون بر 748 میلیارد ریال اعتبار از مجموع 692 مدرسه ساخته شده در این مدت با مشارکت خیران انجام شده است.
وی بیان کرد: همچنین هم اینک 681 مدرسه با 2 هزار و 804 کلاس درس و اعتبار افزون بر 2 هزار و 340 میلیارد ریال (234 میلیارد تومان) در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.
وی زیربنای توسعه ماندگار هرجامعه را فرهنگ دانست و گفت: با عنایت استاندار سیستان و بلوچستان به حوزه آموزش و پرورش، در چند سال گذشته به طور متوسط 12 تا 17 درصد اعتبارات استانی به ساخت مدارس اختصاص یافته است.
راشکی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله محدود استان های کشور است که معاونت مشارکت خیران را در اداره کل نوسازی مدارس راه اندازی کرده که بر اساس اقدامات این بخش در قالب برگزاری همایش های ملی و استانی در سال های اخیر میزان مشارکت خیران از 95 میلیارد ریال (9 میلیارد و 500 میلیون تومان) سال 92، هم اینک به 470 میلیارد ریال (47 میلیارد تومان) افزایش یافته است.
وی افزایش اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را علاوه بر عنایت مسئولان کشوری و استانی معطوف به مشارکت بسیار خوب خیران دانست.
وی شمار خیران فعال در موضوع مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را 138 نفر به صورت حقیقی و افزون بر 10 موسسه و بانک ذکر کرد.
**گازرسانی به سیستان و بلوچستان
گاز رسانی به سیستان و بلوچستان یکی از مسائلی است که همواره در سالهای پس از انقلاب دغدغه مردم این استان بوده و بالاخره این امر در دولت یازدهم محقق شد و سیستان و بلوچستان نیز به جمع استان های گاز دار کشور پیوست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که از نعمت گاز بی بهره بود و اجرای طرح گازرسانی به استان علاوه بر منافع اقتصادی دارای اثرات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است.
باقر کرد ادامه داد: گازرسانی به 590 هزار واحد مسکونی، ده ها هزار کارگاه، واحد صنفی و محل کسب و کار و کارگاههای صنعتی بزرگ باعث کاهش هزینه های مصرفی خانوار و خدمات و کالاهای تولیدی در استان می شود.
وی گفت: کاهش مشکلات بهداشت و سلامت ناشی از سیستم های موجود گرمایشی، تثبیت و نگه داشت جمعیت بدلیل کاهش هزینه ها و مهمتر از آن کاهش پدیده شوم قاچاق سوخت و به تبع آن کاهش تلفات انسانی مترتب بر این قضیه از جمله مسائلی است که می تواند با ورود گاز به سکونتگاههای انسانی نوید آنرا داد.
کرد اظهار داشت: اگرچه ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گاز و صنایع وابسته بزرگترین اثر اقتصادی این طرح می باشد.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزار و 350 کیلومتر شبکه گاز شهری در زاهدان مورد نیاز است که در سال 95 و سالهای قبل از آن 150 کیلومتر از این گستره اجرا شده است.
محمد حسن طهرانی ادامه داد: پس از سال 95 حدود 350 کیلومتر از این شبکه پیمان سپاری شد که تا کنون 195 کیلومتر آن اجرا شده است و در مجموع حدود یک چهارم زاهدان شبکه گذاری شده است.
وی افزود: 140 کیلومتر از شبکه موجود دارای گاز است و گاز رسانی به بقیه آن نیز در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: پیش بینی شده است تا 110 هزار انشعاب و 140 هزار مشترک از این شبکه در کل شهر بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون حدود پنج هزار و 900 انشعاب نصب و حدود 6 هزار و 800 مشترک به شبکه گاز افزوده شده اند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به شبکه گذاری درون خیابان ها بیان کرد: مردم توقع دارند تا کار اجرایی و لوله گذاری و نیز ترمیم مسیرها با سرعت انجام شود.
**توسعه بنادر پس از انقلاب اسلامی
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی تا قبل از انقلاب هیچ رونقی نداشت و برخی افراد محلی از آن به عنوان تنها یک بند صیادی ساده یاد میث کنند اما پس از انقلاب و بخصوص در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است.
چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی با مساحت 240 هکتار و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 1387 آغاز شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا است.
مقرر شده است در فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، احداث ترمینال کانتینری شامل 2 پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16- متر و احیای اراضی به میزان 195 هکتار است.
بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
**توسعه بیمه و سلامت در سیستان و بلوچستان
یکی از دغدغه های اصلی هر جامعه ای موضوع سلامت و هزینه های بیمارستانی است که به همت نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت یازدهم و دوازدهم دغدغه درمان و هزینه های بیمارستانی با اجرای طرح های بیمه ای به حداقل رسیده است و مردم سیستان و بلوچستان دیگر نیاز ندارند تا برای درمان به سایر شهرستان ها و یا کشور های همجوار سفر کنند.
مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک 2 میلیون و 300 هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که یک میلیون و 600 هزار نفر آنان روستایی و عشایر هستند که دولت به صورت رایگان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرده است.
محمد صفدری ادامه داد: علاوه بر روستاییان و عشایر برای 300 هزار نفر از مردم محروم و فاقد توانایی مالی ساکن در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز به صورت رایگان دفترچه بیمه سلامت همگانی صادر شده است تا مانند سایر بیمه شدگان از خدمات درمانی بهره گیرند.
**طرح های پتروشیمی
مردم این استان در سالهای بسیار دور تصور ایجاد صنایع پتروشیمی در این استان را هرگز جدی نمیگرفتند اما با همت و تلاش نظام و دولت اینک می توان به این طرح ها امیدوار بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مسأله نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان و اختلاف فاحش نرخ بیکاری استان با سطح ملی و از سویی بدلیل شرایط خاص برای توسعه کشاورزی، دولت تدبیر و امید بر این شد که زمینه های فعالیت های اقتصادی استان را متنوع کند.
کرد اظهار داشت: رفتن به سمت و سوی پتروشیمی و صنایع مرتبط با این موضوع از جمله رویکردهای دولت تدبیر و امید برای ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال در سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: انتخاب چابهار بعنوان قطب سوم توسعه پتروشیمی کشور و ایجاد بیش از 23 مجتمع پتروشیمی در این منطقه ، اجرای خط انتقال گاز متان از عسلویه به چابهار، ایجاد مجتمع پتروشیمی پروپیلن در ایرانشهر و همچنین انتخاب منطقه چابهار بعنوان قطب سوم تولید خودروی کشور، احداث کارخانه فولاد چابهار و ده ها طرح کوچک و بزرگ دیگر بخشی از تصمیمات دولت در راستای توسعه صنعت در استان است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح ها در گام نخست بیش از 50 هزار فرصت شغلی مستقیم و ده ها هزار فرصت شغلی غیر مستقیم را به همراه خواهد داشت.
**معدن به عنوان گمنام ترین ظرفیت استان در حال شکوفایی
شاید موضوع معادن از گمنام ترین بخش ها در سیستان و بلوچستان در ادوار گذشته بوده است در حالی که این سرزمین به واسطه اقلیم و موقعیت جغرافیایی خود یکی از غنی ترین بخش های معدنی کشور محسوب می شود که بکر و دست نخورده باقی مانده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: وجود معادن نسبتا غنی و متنوع معدنی و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت های معدنی و قرارداشتن استان بر روی کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد بهترین ظرفیت ها را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.
نادر میرشکار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن و طلا و کانسارهای غیر فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.
وی ادامه داد: وجود بیش از 400 هزارتن گارنت با عیار 40 درصد، 10 میلیون تن اندلوزیت، 5 میلیون تن فلدسپات، 130 هزارتن سیلیس، 43 هزارتن آنتیموآن از قابلیت های این استان در بخش معدن است.
وی بیان کرد: دولت با اطمینان از این ظرفیت بالا و موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان تلاش برای استخراج و صدور بخشی از این معادن فرآوری شده به خارج از کشور را در دستور کار قرار داد و در رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان، شناسایی و اکتشاف معادن در قالب 57 محدوده اکتشافی با وسعتی در حدود 46 هزار کیلومتر مربع به تصویب رسید.
وی گفت: شرکت های بزرگ ایمیدرو و ایدرو با حضور در این عرصه و سرمایه گذاری لازم در حال فعالیت در حوزه معدن سیستان و بلوچستان هستند.
سیستان بلوچستان قبل و بعد از پیروزی انقلاب به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و این پیشرفت های حاصل شده همه به دلیل توجه خاص نظام، رهبری و دولتمردان و تمامی دلسوزان به این منطقه است و باید در این میان از توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به این استان قدردانی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار