مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به حملۀ هوایی ارتش افغانستان به مراسم دستاربندی در ولایت قندوز، آن را اقدامی بزدلانه و نفرت‌انگیز دانست و خاطرنشان کرد که این حمله کام تمام مسلمانان و آزادگان جهان را تلخ کرد.
کد خبر: ۵۸۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 07 April 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید در این مراسم اظهار داشت: متأسفانه ارتش افغانستان در ولایت قندوز مراسم تجلیل از حافظان قرآن را مورد هدف حملۀ هوایی قرار داد که این اقدام در تاریخ منطقه بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: حافظان نونهال برای موفقیت در حفظ کلام‌الله مجید اظهار شادمانی کرده و «جشن قرآنی» برگزار می‌کنند که مردم آن منطقه نیز در این جشن حضور دارند، اما ارتش افغانستان بر سر آنها بمب می‌ریزد؛ این حادثه واقعاً دلخراش، نفرت‌انگیز و تکان‌دهنده بود. مشاهدۀ این حوادث دل انسان را خون می‌کند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: بمباران این مراسم دینی و قرآنی بر اساس کدام منطق و موازین قانونی و بین‌المللی انجام گرفته است؟ این حادثه نه‌تنها برای ملت افغانستان، بلکه برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان حادثه‌ای آزاردهنده و تلخ بود که نفرت همگان را نسبت به عاملان این جنایت برانگیخت.

وی حمله به مراسم دینی را «بزدلانه» توصیف کرد و گفت: اینکه عده‌ای برای مقابله با دشمنان‌شان به مراسم دینی و قرآنی حمله می‌کنند و حافظان قرآن را می‌کشند، این علامت بزدلی و ناکامی آنها در میدان جنگ است. آنها با این اقدام هم خودشان و هم کسانی که از آنان حمایت می‌کنند را رسوا کردند.

مولوی عبدالحمید ضمن محکومیت چنین حملات و اقداماتی، خاطرنشان کرد: عده‌ای انسان‌های بدبخت هستند که خودشان را مسلمان هم می‌دانند اما به مساجد و مراسم دینی و مراسم تشییع‌جنازه حمله می‌کنند، درحالی‌که این اقدامات نه‌تنها با شریعت اسلام، بلکه مغایر با اصول انسانی است. این افراد جواب خدا را چگونه خواهند داد؟

 امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ خطبه ها به کشتار مسلمانان غزه توسط رژیم اسرائیل در راهپیمایی بزرگ بازگشت اشاره کرد و گفت: واقعا جای تاسف است وقتی مردم غزه با برگزاری راهپیمایی بزرگ خواستار آزادی خودشان می‌شوند، رژیم اسرائیل دست به کشتار راهپیمایی‌کنندگان می‌زند و عدۀ کثیری را به شهادت می‌رساند.

وی در ادامه از وتوی طرح شورای امنیت توسط آمریکا در این زمینه به شدت انتقاد کرد و گفت: وتوی طرح شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیق پیرامون کشتار مسلمانان غزه در این راهپیمایی ظلم و بی‌انصافی بسیار بزرگی بود. این اقدام آمریکا به‌معنای نشان‌دادن چراغ سبز به اسرائیل است تا به جنایت‌های خودش ادامه بدهد.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: آمریکا و سایر قدرت‌ها مدعی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی هستند؛‌ اما آنان با کدام طرح و شیوۀ درست و منطقی می‌خواهند با این پدیده مبارزه کنند؟ وقتی دست یک جنایتکار و زورگو را باز می‌گذارند و اجازۀ تحقیق هم نمی‌دهند چگونه می‌خواهند با افراط‌گرایی مبارزه کنند؟ حمایت از اسرائیل حرکتی کاملا غیرمنطقی و بر خلاف عرف و عقل است.

 امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فرازی دیگر از خطبه ها در مراسم نماز جمعه، ظلم را از بزرگترین مشکلات و بحران‌های عصر حاضر دانست و گفت: ظلم یکی از گناهان کبیره و چالش‌های بزرگ و تکان‌دهنده در جهان معاصر است. ظلم به‌معنای بی‌عدالتی، بی‌انصافی و حق‌کشی است. هر نوع حق‌کشی گناه و معصیت است.

وی در ادامه افزود: ظلم دارای درجات است؛ یک نوع ظلم آن است که انسان را از دایرۀ اسلام خارج می‌کند، مانند کفر و شرک. نوعی دیگری از ظلم مانند «قتل ناحق» انسان را به مرز کفر می‌رساند. تجاوز به حقوق زنان و کودکان، خوردن مال مردم و پایمال کردن حق یتیم‌ها و... ظلم محسوب شده و جزو گناهان کبیره هستند.

خطیب نماز جمعه زاهدان به مجازات ظالمان در دنیا اشاره کرد و گفت: الله تعالی ممکن است در بسیاری از موارد از «حلم» کار بگیرد، اما این وعدۀ الله است که کسانی را که «ظلم» می‌کنند و به حقوق انسان‌ها تعدی و تجازو می‌کنند در همین دنیا و در مقابل چشم جهانیان مجازات می‌کند.

مولوی عبدالحمید در ادامه با اظهار تأسف شدید از گسترش ظلم در عصر حاضر خاطرنشان کرد: متاسفانه در عصر و زمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم ظلم در تمام دنیا به‌ویژه در خاورمیانه به اوج خودش رسیده‌ است؛ کشتن انسان‌های بی‌گناه و نسل‌کشی‌ها ظلم‌ها و جنایاتی نابخشودنی هستند که الله تعالی ظالمان را به‌خاطر این جنایت‌شان مجازات می‌کند.

وی در ادامه به ظالمان هشدار داد و گفت: ظالمان و جنایتکاران برای بقای قدرت و ماندن بر اریکۀ قدرت خون انسان‌های بی‌گناه و معصوم را می‌ریزند. آنان برای رسیدن به منافع خود و کشورشان دست به نابودی ملت‌ها و سایر کشورها می‌زنند. این ظالمان باید از مؤاخذۀ پروردگار بترسند.

 مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای هستند که خودشان را نمایندۀ خدا می‌دانند و گمان می‌کنند اجازه دارند دست به هر کاری بزنند؛ درحالی‌که این اشتباه بسیار بزرگی است و الله تعالی در دنیا چنین نماینده‌ای انتخاب نکرده است و هیچ‌کسی حق ندارد بر خلاف دستورات پروردگار قدمی بردارد.

وی تاکید کرد: الله تعالی حتی پیامبران را وقتی بر خلاف مصلحت کاری انجام داده‌اند مؤاخذه کرده و به آنان گوشزد کرده است؛ الله تعالی حضرت یونس علیه‌السلام را به‌خاطر اینکه بر خلاف حکمت عمل کرد و منتظر دستور پروردگار نماند، در شکم نهنگ گرفتار کرد. همچنین الله تعالی به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌خاطر ترش‌رویی با یکی از صحابۀ نابینا که هنگام دعوت‌دادن چند تن از مشرکین وارد مجلس آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم شد، هشدار می‌دهد که چرا این مسلمان را به‌خاطر آنها از خودت راندی؟

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌بلوچستان افزود: همۀ انسان‌ها باید مقررات الهی را در هر شرایطی رعایت کنند. هیچ حکومت و شخصیتی در دنیا حق ندارد بر خلاف شریعت الهی عمل کند. شریعت ملاک و محور اعمال است.

 مدیر دارالعلوم زاهدان در بخش پایانی خطبه ها در واکنش به دروغ‌پردازی‌‌هایی که هرازگاهی در فضای مجازی علیه برخی از پرسنل دارالعلوم زاهدان منتشر می‌شود اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد مریض که دشمنی و حسادت هم دارند، مطالبی در فضای مجازی و اینترنت مطرح می‌کنند و با پخش بعضی شایعات و تهمت‌ها قصد تخریب دارند.

وی افزود این افراد از خدابی‌خبر که از اخلاق اسلامی و انسانی فاصله دارند، از این موضوع غافل‌اند که الله تعالی آنها را می‌بیند و نسبت به مطالب و سخنان‌شان آگاه و باخبر است. ما فیصلۀ این افراد را به الله‌ تعالی واگذار می‌کنیم.

 مولوی عبدالحمید گفت: ما نمی‌گوییم که پرسنل دارالعلوم زاهدان معصوم هستند، اما تلاش همۀ آنها این است که نهایت تقوا و امانتداری رعایت بشود.

 امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان به برگزاری بیست‌وهفتمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان که پنجشنبه هفته آینده (23 فروردین) برگزار می‌شود، اشاره کرد و از عموم مردم خواست ضمن دعای مقبولیت برای این همایش، در تأمین نیازها و هزینه‌های مالی آن نیز مشارکت داشته باشند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
ای کاش [همیشه] از شما می شنیدیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
نور چشم مایی مولانا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار