کد خبر: ۵۸۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 08 April 2018

موسسه مردم نهاد شهروندان آفتاب چابهار برای ترویج فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه سیستان و بلوچستان اقدام به توزیع هزار دست لباس بلوچی به طور رایگان در میان گردشگران و مسافران نوروزی توزیع کرد.

مدیر موسسه مردم نهاد شهروندان آفتاب چابهار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توزیع لباس رایگان بین سنین 2 تا 15 سال از ابتدای نوروز آغاز شده بود که با استقبال خوب گردشگران و مسافران نوروزی رو به رو شد.
نواب کیشکوری افزود: توزیع رایگان لباس محلی بلوچی برای نزدیک تر شدن اقوام ایرانی با مردم بلوچ و شناساندن فرهنگ و آداب مردم منطقه انجام شده است تا مسافران و گردشگران خود سفیران معرفی استان سیستان و بلوچستان باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کارگردانان سینما با پوشاندن لباس بلوچی برتن افراد قاچاقچی و شرور، مردم این منطقه را خشن معرفی می کنند، خاطرنشان کرد: توزیع لباس بلوچی می تواند به معرفی بهتر لباس و مردم این منطقه کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: در اذهان برخی افراد این لباس به عنوان افغانستانی، پاکستانی و یا عربی ترسیم شده در حالی که لباس بلوچی دارای قدمت و شخصیت متعلق به یک قوم بنام، معروف و اصیل ایران اسلامی به نام «بلوچ » است.
مدیر موسسه مردم نهاد شهروندان آفتاب چابهار با بیان اینکه این موسسه برای ترویج فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه بلوچستان در بهمن سال 1396 راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام این موسسه برای شناساندن لباس بلوچی توزیع رایگان این لباس در ایام نوروزی سالجاری بوده که مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.
کیشکوری از همکاری و راهنمایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار قدردانی کرد و افزود: امید است همه سازمان ها و نهادها برای ترویج فرهنگ و آداب رسوم منطقه تلاش کنند.
معاون فرهنگی، هنری و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدام موسسه مردم نهاد شهروندان آفتاب برای شناساندن لباس بلوچی و آشنا کردن فرهنگ و آداب مردم بلوچ به مهمانان کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
دادکریم بلوچ افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار برای ترویج فرهنگ و آداب این منطقه از هیچ کوششی دریغ نمی کند و برای نخستین بار با حضور 300 صنعتگر از 14 استان کشور نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و غذاهای محلی را برگزار کرده که با استقبال خوب گردشگران همراه بود.
وی گفت: مردم بلوچ قومی مهمانواز و خونگرم هستند که در طول تاریخ مرزداری و وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت کرده اند.
شماری از مسافران نوروزی نیز لباس بلوچی را مناسب، راحت و زیبا برای پوشیدن عنوان کردند و کارشایسته این نهاد غیر دولتی را برای تهیه سوغات و هدایا ستودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار