کد خبر: ۵۸۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹ 09 April 2018

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ارائه خدمات درمانی به اتباع سایر کشورها در بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه در 2 سال گذشته به طور متوسط ماهیانه چهار میلیارد و 100 میلیون ریال هزینه در برداشته است.

دکتر علی خواجه گفت یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت را اجرای عدالت در سلامت ذکر کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح شهروندان جمهوری اسلامی مشکل چندانی در زمینه پرداخت هزینه درمان در بیمارستان های دولتی را ندارند.
وی ادامه داد: واحد مددکاری بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه سالهاست خدمات و مساعدت مالی به بیماران بی بضاعت ارائه می کند اما پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان مراجعات هموطنان ایرانی انگشت شمار شده ولی اتباع کشورهای همسایه همچنان مشتریان دائم و ثابت واحد مددکاری هستند.
وی با بیان اینکه خدمات حمایتی بیمه مختص شهروندان جمهوری اسلامی ایران است افزود: با وجود پی گیری های متعددی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی و حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است اتباع سایر کشورها صرفا در صورت وجود اسناد قانونی اقامتی مانند گذرنامه می توانند از خدمات بیمه درمان استفاده کنند.
وی گفت: با وجودی که امکان برخورداری اتباع کشورهای دیگر که در سیستان و بلوچستان زندگی و یا تردد می کنند به لحاظ قانونی از مزایای مالی طرح تحول نظام سلامت وجود ندارند اما بیمارستان های این استان بر اساس رسالت انسانی خود تمامی خدمات مورد نیاز را به این افراد ارائه می دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: عموما این قبیل افراد پس از پایان بستری امکان پرداخت کامل هزینه های درمان خود را ندارند و به دلیل فقدان حمایت از سوی نهادهای خیریه معمولا هزینه درمان آنان به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحمیل می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در 2 سال گذشته 74 میلیارد ریال اعتبار در سیستان و بلوچستان صرف درمان این قبیل افراد شده که مسلما اگر این اعتبارات در اختیار بیمارستان ها قرار می گرفت می توانست منجر به ارتقاء بیشتر شاخص های خدمت رسانی شود.
دکتر خواجه تاکید کرد: از آنجایی که به علت عدم وجود حمایت بیمه ای، تمامی هزینه های این قبیل بیماران به صورت آزاد محاسبه می شود انتظار می رود در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای مهاجر پذیر سازمان های خیریه ملی و یا حتی بین المللی وارد عرصه شده و در صورت عدم توان پرداخت هزینه های درمانی توسط افراد غیرایرانی بخشی از هزینه درمانی آنان را پرداخت کنند.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار