کد خبر: ۵۸۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 12 April 2018

بشار رسن؛بازیکنی که کم حرف می زند،کم مصاحبه می کند و کمتر سعی می کند در رسانه ها باشد. تقریبا 22 سال پیش بود که در عراق و در خانواده ای کاملا ورزشی به دنیا آمد. پدرش کاپیتان تیم ملی هندبال عراق بود و مادرش که ترکیه ای است یکی از مدال آوران المپیک در رشته ژیمناستیک. بشار حتی فوتبال را از ترکیه و آکادمی نونهالان فنرباغچه آغاز کرد اما قسمت نشد هرگز فوتبالش  را در این کشور ادامه بدهد. او در مدتی کوتاه و از زمانی که به نیروی هوایی عراق بپیوندد و سپس راهی پرسپولیس شود مراحل پیشرفت و ترقی را خیلی زود طی کرد و به یکی از بازیکنان ثابت در تیم ملی امید عراق تبدیل شد. منضبط، بدون حاشیه و دوست داشتنی. همین ویژگی ها است که او را از همه بازیکنان عراقی که تا به حال در ایران فوتبال بازی کرده اند متمایز می کنند. نفراتی مثل کرار جاسم، هوار ملا محمد، عبدالوهاب ابوالهیل، عماد رضا و خیلی های دیگر که هر کدام حاشیه های خاص خودشان را داشته اند. اما رسن با همه آنها فرق می کند و آنقدر حرفه ای برخورد می کند که نمی شود کوچکترین خرده ای به او گرفت. برای انجام این مصاحبه قبل از تمرین با او حرف زدیم. قبول کرد مصاحبه کند به شرطی که حرف هایش همان طور که می گوید انعکاس پیدا کند: «یک بار مصاحبه کردم و برایم خیلی بد شد. حرف هایی که من نزده بودم را از قولم نوشتند.» به همین دلیل هم هست که او اصرار داشت تا امانت دار باشیم و هر آنچه را که نقل می کند بنویسیم.بازیکن محجوب و دوست داشتنی پرسپولیسی ها در این مصاحبه با سازندگی خیال هواداران را با گفتن این جمله راحت کرد که:« فعلا با پرسپولیس قرارداد دارم و در یکی دوسال آینده در جمع سرخ ها باقی می‌مانم.»

سال گذشته و در کش و قوس نقل و انتقالات لیگ برتر خبر رسید که بشار رسن می خواهد به ایران بیاید. البته یک بار هم تا آستانه امضای قرارداد پیش آمدی که ظاهرا توافق حاصل نشد. می خواهیم در این باره حرف بزنی. اصلا اولین بار چه زمانی و چطور این پیشنهاد به تو رسید؟
بحث آمدنم به پرسپولیس از تقریبا دوسال پیش مطرح بود. اما فکر می کنم جدی ترین زمانی که پیشنهاد داشتم زمانی بود که به همراه تیم ملی به ایران آمدم. مدیر برنامه های من که جا دارد خیلی از او تشکر کنم خیلی پیگیر حضور من در پرسپولیس بود و باعث شد تا بتوانم در این تیم بزرگ حضور پیدا کنم. اولین بار هم توسط مدیر برنامه هایم پیشنهاد پرسپولیس به دستم رسید اما خب در آن زمان کمی جوان تر بودم و یکسری مشکلات پیش آمد که نشد به پرسپولیس بیایم. نمی دانم شاید هم تقدیر این طور بود که این اتفاق نیفتاد.

مذاکرات چطور پیش رفت؟ رسیدن به توافق سخت بود؟
من خودم پای میز مذاکره نبودم. خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد اما آن زمان با تیم نیروی هوایی قرارداد داشتم و خیلی سخت بود که بتوانم از این تیم جدا شوم. یعنی چون قرارداد داشتم اصلا اجازه ندادند. پس از اتمام قرارداد و با پیگیری های مدیر برنامه هایم بالاخره توانستم در تیم بزرگ پرسپولیس حضور پیدا کنم.

فضای پرسپولیس را چطور دیدی؟
پرسپولیس تیمی نبود که بدون شناخت با آن قرارداد ببندم. به شما گفتم که از همان روز نخست می دانستم که دارم به چه تیم بزرگی می روم. راستش فضای پرسپولیس در نخستین روزی که آمدم خیلی خوب بود. همه بازیکنان با من رفتار گرمی داشتند و فکرمی کنم همین همدلی موجود در تیم باعث موفقیت اش شده است. اتفاقی که شاید در خیلی از تیم هایی که بازی کرده ام دیده نشود.

سخت ترین چالشی که با آن دست و پنجه نرم می کردی چه بود؟
شاید نشود اسمش را چالش گذاشت اما من در روز های اول می دانستم که برانکو خیلی سخت به ترکیب اصلی تیمش دست می زند و من برای حضور در ترکیب باید خیلی تلاش کنم. خیلی از این بابت خوشحالم که در همان روزهای اول توانستم به ترکیب پرسپولیس برسم. البته حضور در ترکیب پرسپولیس به هیچ وجه راحت نیست چراکه این تیم پر است از بازیکنان باکیفیت که همه مدعی حضور در ترکیب هستند. همچنین پرسپولیس هواداران زیادی دارد که راضی نگه داشتن آن ها خیلی سخت است. در پرسپولیس همه توجه روی شماست و بازیکن باید به قدری بهترین و حرفه ای باشد که نگذارد هیچ حاشیه ای گریبانش را بگیرد.

اما هنوز نتوانسته ای خودت را به ترکیب ثابت برسانی.
من اصلا دوست ندارم وارد حاشیه شوم. عضوی از باشگاه پرسپولیس بودن به تنهایی افتخار بزرگی است و اگر من در ترکیب باشم یا نباشم تفاوتی ندارد. مهم پرسپولیس است که موفق باشد و من خوشحال می شوم بتوانم کاری برای موفقیت این تیم انجام دهم. این را بدون اغراق و از صمیم قلبم می گویم.

در دربی رفت خوب بازی می‌کردی اما مصدوم شدی و بیرون رفتی.
دربی یک بازی خیلی حساس است که برای هواداران بیشتر از همه اهمیت دارد. این هم از شانس من بود که در این بازی مصدوم شدم. شرایطش را نداشتم که بتوانم به بازی ادامه بدهم و فکر می کنم این یکی از بدترین اتفاق هایی بود که در پرسپولیس برایم افتاد و از آن ناراحت شدم.

پس درباره بهترین اتفاق هم حرف بزن.
قهرمانی زود هنگام. همه ما یک سال فوتبال بازی می کنیم تا جام قهرمانی را بالای سرمان ببریم. دارم برای این روز لحظه شماری می کنم چون با امید عراق قهرمان آسیا شده ام و با نیروی هوایی هم در ای اف سی کاپ این لذت را تجربه کرده ام.

به نظر می‌رسد طرفداران پرسپولیس به شدت به تو علاقه دارند و از عملکردت راضی‌اند.
اصلا فکر نمی کردم که بتوانم اینقدر خودم را در دل آنها جا کنم. از همان روزهای اول حسابی هوای من را داشتند و من هم تمام تلاشم را کرده ام تا وقتی وارد زمین می شوم برای آنها بازی کنم.آنها من را تشویق می کنند و صدایم می زنند.فکر نمی کنم هر بازیکن خارجی بتواند به همین زودی ها تا جایی پیش برود که بارها و بارها اسمش را از روی سکوها صدا بزنند.

از وقتی که به پرسپولیس آمدی از خودت راضی هستی؟
در مورد این مسئله برانکو باید نظر بدهد ولی من همیشه در تمرینات تمام سعی خود را می کنم تا بتوانم روز به روز پیشرفت کنم. من همیشه خوب تمرینات را انجام می دهم تا در زمان بازی بهترین عملکرد را داشته باشم. به خوبی می دانم که بازی برای تیم بزرگ پرسپولیس و بازی جلوی 100 هزار تماشاگر داخل ورزشگاه چقدر سخت است و شما باید چقدر آماده باشید. به نظرم باید برای بازی کردن در پرسپولیس بهترین باشی در غیراین‌صورت در ترکیب تیم با وجود این همه بازیکن آماده و باکیفیت جایی نخواهی داشت. من به نسبت بازی هایی که انجام داده ام از عملکرد خودم راضی هستم اما می دانم که اگر موقعیت های بهتری داشته باشم قطعا بهتر از این خواهم بود.

هنوز در بازی‌های رسمی گل نزده‌ای؟ این طلسم کی شکسته می‌شود؟
راستش نمی دانم.شرایط در پرسپولیس طوری است که زیاد در موقعیت قرار نمی گیرم. شک نداشته باشید اگر فرصت داشته باشم قطعا این اتفاق می افتد. البته این را هم در نظر بگیرید که من هافبک هستم نه مهاجم نوک. خودم پاس گل را بیشتر از گل دوست دارم و در هر مسابقه ای هم وظیفه ای که به من محول شده را انجام می دهم. وظیفه من پاس دادن است و تمام تلاش خودم را می کنم تا آن را به نحو احسن انجام بدهم.

درباره عراقی‌هایی که قبل از تو به ایران آمدند چیزی می‌دانی؟ کدام‌شان را می‌شناسی؟ مثلا عماد محمد رضا.
بله عراقی های زیادی به ایران آمدند و من با چند نفر از آن ها در ارتباط هستم. من می دانم که بعضی از آن ها در ایران خیلی موفق بودند و من هم سعی می کنم تا بهترین نمایش خود را در لیگ ایران داشته باشم. زمان هایی که از آن ها در مورد حضور در فوتبال ایران می پرسیدم همه به من می گفتند سطح فوتبال ایران بسیار بالا است و در مورد پرسپولیس هم می گفتند که این تیم خیلی بزرگ است. 

البته آنها زیاد منضبط نبودند و حاشیه های زیادی داشتند.
دوست ندارم درباره این سوال حرف بزنم. من کار خودم را می کنم و می خواهم تا زمانی که با پرسپولیس قرارداد دارم فقط در خدمت تیم باشم.

تا چه زمانی با پرسپولیس قرارداد داری؟ آیا اگر باشگاه بخواهد باز هم تمدید می‌کنی؟
من فعلا با پرسپولیس قرارداد دارم و در یکی دوسال آینده در جمع سرخ ها باقی می مانم و مشکلی با این موضوع ندارم.

یعنی پیشنهاد برای تمدید بدهند ممکن است تمدید کنی؟
هنوز در این شرایط قرار نگرفته ام اما گفتم که مشکلی ندارم و از بودن در پرسپولیس راضی هستم.

کمی درباره فصل اخیر فوتبال ایران حرف بزن. جایی که پرسپولیس توانست با اقتدار قهرمان لیگ شود.
بسیار خوشحالم از این قهرمانی. در ابتدای مصاحبه هم گفتم، اول فصل که به پرسپولیس آمدم کاملا می دانستم که این باشگاه قهرمان ایران است و چقدر تیم بزرگی است. به عقیده من پرسپولیس بزرگترین تیم ایران است و به همین دلیل، به پرسپولیس آمدم تا دوباره قهرمان ایران شوم و دیدیم که این اتفاق هم افتاد. من از اینکه بازیکن پرسپولیس هستم خیلی خوشحالم چراکه فصل بسیار خوبی را در این تیم گذراندم. می دانید بازیکن ها در هر تیمی که می روند دوست دارند با آن قهرمان شوند. شاید این بهترین لذت برای یک بازیکن باشد. قطعا قهرمانی با پرسپولیس در سال اول حضورم خیلی برای من خوب است و از این بابت خیلی خوشحالم. البته پرسپولیس سال گذشته هم قهرمان شده بود و یکی از دلایل اصلی حضور من در پرسپولیس هم همین اتفاق بود.

این سوال را شاید خیلی ها داشته باشند.چرا پرسپولیس در این چند بازی پایانی نمی توانست یک امتیاز را بگیرد و قهرمان شود؟ منتقدان می گویند پرسپولیس هم افت کرده و هم بازیکنان اشباع شده بودند.
افت که نکردیم به هر حال شرایط لیگ برتر به شکلی رقم خورد که ما کمی با بدشانسی مواجه شدیم و نتوانستیم زودتر قهرمانی خود را مسجل کنیم. پرسپولیس در همه بازی ها تلاش می کرد. من فقط از خود نمی گویم بلکه شاهد این بودم که همه بازیکنان تلاش بسیاری برای موفقیت تیم انجام می دادند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. به هر حال این چند بازی آخر به گونه ای پیش رفت که ما نتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم اما خب در بازی با پدیده این اتفاق رخ داد. به یقین می توانم بگویم که من و همه بازیکنان پرسپولیس در تک تک بازی ها تمام تلاش خود را انجام می دادیمیک چیزی بگویم،با اینکه می دانستیم قهرمان لیگ برتر هستیم اما به دنبال رکوردهای جدید بودیم. الان هم همینطور است ما تا آخرین بازی تلاش خواهیم کرد تا تمام رکوردهای در دسترس را بشکنیم و قهرمانی خود را با حداکثر امتیاز جشن بگیریم. شاید از این فرصت ها کمتر نصیب کسی شود. گاهی رکوردی زده می شود تا سال ها سال بعد هیچ تیمی نمی تواند آن را بشکند.

نظرت درباره برانکو چیست؟
یکی از دلایلی که باعث شد من به پرسپولیس بیایم شخص برانکو بود. به هر حال او بود که سبک بازی من را پسندید. او مربی بادانش و بزرگی در سطح اروپا و آسیا است.این را می توانم به جرات بگویم دانش او از خیلی از مربیان حاضر در لیگ های اروپایی بیشتر است.

هفته آینده یک بازی حساس با السد دارید.جنگ برای صدرنشینی است و اگر موفق به شکست دادن این تیم نشوید احتمالا باید با نماینده عربستان بازی کنید و همان داستان های میزبانی و ...
خب بازی کردن خارج از خانه خیلی سخت است. قطعا اگر در ورزشگاه آزادی بازی کنیم راحت تر هستیم. ما برای اینکه صدرنشین شویم فقط باید السد را ببریم. در این بازی میزبان هستیم و مطمئن هستم که هواداران می آیند و حمایت می کنند. امیدوارم که اتفاق های خوبی بیفتد و بتوانیم با شکست دادن السد صدرنشین گروه خودمان شویم.

نظرت درباره مهدی طارمی چیست؟
بازیکن خوبی بود و هست. من زیاد رسانه های عربی را مطالعه می کنم. سال قبل که در پرسپولیس بود و در آسیا بازی می کردیم الهلالی ها خیلی از او می ترسیدند. الان هم که به الغرافه رفته برایش آرزوی موفقیت می کنم. خوب دارد گل می زند و به نظرم در بهترین فرم خودش قرار دارد.

وضعیت فوتبال در عراق چطور است؟ در این یکی دو سال استادیوم‌های خوبی در عراق ساخته شده.
وضعیت فوتبال عراق خوب است و سطح خوبی دارد. نسل جدید بازیکنان عراق مستعد هستند و من پیش بینی خوبی برای آینده فوتبال عراق دارم. امیدوارم در آینده بتوانیم یکبار دیگر عراق را قهرمان آسیا ببینیم.

از زندگی در تهران راضی هستی؟
تهران یکی از شهرهای بزرگ و زیبای جهان است. اینجا همه چیز خوب است فقط کمی آلودگی هوا اذیت می کند.

بشار رسن طرفدار کدام تیم اروپایی است؟
رئال مادرید. عاشق بازی کریستیانو رونالدو هستم.

فکر می کنی این تیم بتواند باز هم قهرمان لیگ قهرمانان شود؟
رئال، لالیگا را از دست داده و حالا با شکست دادن یوونتوس در بازی رفت شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد دارد. البته به نظرم صعود قطعی است و رئال می تواند باز هم قهرمان شود. البته بایرن مونیخ،بارسلونا و حتی لیورپول هم شانس زیادی دارند.

مصاحبه از نوید اصغری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار