کد خبر: ۵۹۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲ 24 April 2018

رشد بازار مسکن با وجود جهش قیمت‌ها در پایان سال قبل هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نسبت به سه بازار رقیب (سکه، ارز و بورس) پایین‌تر است.

به گزارش ایسنا، اگر شرایط بازار مسکن را در مقایسه با سه بازار رقیب یعنی سکه، ارز و بورس بررسی کنیم متوجه می‌شویم این بازار نسبت به آن‌ها از رشد کمتری برخوردار بوده اما نسبت به سال‌های قبل اوضاع مناسب‌تری داشته است. بخش مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱.۵ درصدی قیمت را تجربه کرد؛ در حالی که رشد قیمت سکه در ۱۰ ماهه سال قبل ۲۵ درصد، ارز ۲۱ درصد و بورس تهران ۲۸ درصد بود.

این در حالی است که بخش مسکن در سال ۱۳۹۵ رشد قیمت ۵.۴ درصدی را تجربه کرده بود که نشان‌دهنده رشد ۲.۱ برابری نسبت به سال قبل از آن است.
التهاب غافلگیرکننده بازار ارز در ابتدای سال جاری، اولین تاثیر را با رکود معاملاتی در بازار مسکن ایجاد کرد. در اسفندماه سال گذشته به دنبال افزایش ۲۶ درصدی میانگین قیمت مسکن شهر تهران که در بعضی مناطق تا ۴۱ درصد هم جهش یافته بود سرعت معاملات به شدت افت کرد.
تا پیش از جهش نرخ دلار پیش‌بینی بر رونق تدریجی بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ بود که پس از آن پیش‌بینی‌ها دچار چالش شد؛ اما اقدام یکباره دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز و کنترل قیمت دلار در محدوده ۴۲۰۰ تومان شرایطی را ایجاد کرده که تحلیل وضعیت آینده بازار مسکن را مشکل کرده است.
اگر نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان در نظر بگیریم یعنی سکه هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد و روی کاغذ باید فعالان اقتصادی از خرید سکه اجتناب کنند و بنابراین بازار سکه دچار افت خواهد شد. در آن صورت می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌ها وارد بازارهای مسکن و بورس شود؛ اگرچه در اقتصاد ایران هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ می‌گوید: به نظرم بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهند داشت.
با این حال مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با مروری بر وضعیت بازار مسکن از سال ۱۳۹۲ تاکنون، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و سایر متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار بر بازار مسکن گفت: تقریبا از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد بودیم که قیمت‌ها و معاملات در بخش مسکن به ویژه در شهر تهران رشد پیدا کرد. متعاقب آن پروانه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع شده نیز رشد یافت. بنابراین شاخص‌ها نشان می‌دهند که بازار مسکن دچار تغییر و تحول شده است. پیش‌بینی می‌کنیم سال ۱۳۹۷ روند رونق مسکن با افزایش ملایم قیمت‌ها ادامه پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار