کد خبر: ۵۹۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 24 April 2018

مشاور فرمانده کل ارتش گفت: در دریای کم عمق خلیج فارس که میانگین عمق آن تنها ۶۴ متر است، شناور‌هایی با رانش اتمی و هسته‌ای که عموما متعلق به آمریکا و کشور‌های فرامنطقه‌ای است عبور می‌کنند که برای آبزیان به ویژه دلفین‌ها بسیار آسیب‌پذیر است.


امیر نامیامیر «محمد حسن نامی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به برگزاری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی ارتش کشور‌های حاشیه اقیانوس هند که از فردا (دوشنبه ۳ اردیبهشت) در تهران بزگرار می‌شود، اظهار کرد: تامین امنیت اقیانوس هند اعم از تجارت و بازرگانی دریایی، حفاظت از شناور‌های دریایی، جلوگیری از دزدی دریایی و همچنین افزایش مودت، دوستی و اتحاد میان کشور‌های حاشیه اقیانوس هند میان ۲۶ کشور حاشیه اقیانوس هند، از جمله اهداف اصلی برگزاری اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی ارتش در تهران است.

وی افزود: به همت جمهوری اسلامی ایران قرار است در اجلاس پیش‌رو، یک نظم اتحادیه‌ای در زمینه‌های «امنیت دریانوردی در اقیانوس هند» و همچنین «حفاظت از محیط زیست» میان کشور‌های حاشیه اقیانوس هند ایجاد شود.

مشاور فرمانده کل ارتش با بیان اینکه در حال حاضر زباله‌های زیادی در برخی از اقیانوس‌ها به صورت توده در حال حرکت است و تاکنون هیچ کشوری در جهت پاکسازی زیست محیطی اقیانوس‌ها اقدامی نکرده است، عنوان کرد: در اجلاس تهران سعی خواهد شد تا چندین اقدام عملیاتی و کاربردی در جهت پاکسازی محیط زیست آب‌های حاشیه اقیانوس هند تنظیم شود.

امیر نامی با بیان اینکه آینده زندگی بشر در گرو بهره‌برداری بهتر و مناسب‌تر از آب‌ها به ویژه ‌آب‌های اقیانوس‌ها و دریاهاست، تصریح کرد: در این جهت لازم است کشور‌های همجوار به نگهداری و حفظ محیط زیست آب‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از کشور‌های هم‌جوار جمهوری اسلامی ایران در حال آسیب رساندن به محیط زیست خلیج فارس هستند، گفت: کشور‌های حاشیه جنوب خلیج فارس که بر خلاف جمهوری اسلامی ایران و عراق، هیچگونه آب ورودی به خلیج فارس ندارند، روزانه میلیون‌ها متر مکعب آب دریا را برداشت کرده، آب شیرین آن را استحصال می‌کنند و نمک باقی‌مانده را به داخل دریا برمی‌گردانند که این پدیده ناگوار برای آبزیان بسیار مضر است.

مشاور فرمانده کل ارتش افزود: در دریای کم عمق خلیج فارس که میانگین عمق آن تنها ۶۴ متر است، شناور‌هایی با رانش اتمی و هسته‌ای که عموما متعلق به آمریکا و کشور‌های فرامنطقه‌ای است عبور می‌کنند که برای آبزیان به ویژه دلفین‌ها بسیار آسیب‌پذیر است. اگر دلفین‌ها در شعاع ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری این شناور‌ها قرار بگیرند «کور» یا «عقیم» می‌شوند.

امیر نامی در پایان با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد همیشه در همه جا حضور داشته باشد و همچنان سعی دارد ژست ژاندارم جهان را برای خودش حفظ کند، خاطرنشان کرد: در هر اجلاسی که آمریکایی‌ها با نگاه صهیونیستی خود در آن حضور داشتند، به وضوح اقدامات و اظهارات آن‌ها که بر خلاف روند صلح و آرامش بوده، مشاهده شده است و به همین خاطر بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به حضور آمریکا در اجلاس نظامی تهران رای منفی داد و آن‌ها را از حضور در این اجلاس منع کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار