بعد از زاهدان و چابهار، اینبار
صبح دیروز در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه بین وزارت خانه های دفاع و نفت برای احداث خط لوله گاز به چابهار که با سرمایه شستان از طریق شرکت خط لوله انتقال گاز مکران و مدیریت شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در حال احداث است، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در خصوص خط لوله گاز زابل پاسخ داد
کد خبر: ۵۹۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 24 April 2018

حسن منتظر تربتی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در گفت و گو با خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان گفت احداث خط لوله زاهدان به زابل و شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان مراحل طراحی را طی نموده و مقدمات انجام کار به اتمام رسیده است.

تربتی افزود برای انتخاب پیمانکار مناقصه برگزار گردید و در حال بازگشایی پاکات و بررسی پیشنهادات هستیم.
این مدیر ارشد صنعت نفت در پاسخ به خبرنگار تابناک در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه بین وزارت خانه های دفاع و نفت برای احداث خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار گفت تا یکی دو هفته آینده پیمانکار احداث خط لوله زاهدان به زابل مشخص خواهد شد و تا دو سه ماه آینده کار جدی آغاز می‌گردد.

وی افزود هزینه های این خط توسط شرکت ملی گاز از محل بند "ق" تامین و با توجه به تجربه خوبی که در خط لوله ایرانشهر به زاهدان کسب کردیم، آن را اجرایی خواهیم نمود.


بند "ق" چیست؟
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان این بند از قانون بودجه سال ۹۳ و مسائل مربوط به آن در سال ۹۴، به وزارت نفت اجازه داده است تا از طریق شرکتهای دولتی تابعه، قراردادهایی برای دستیابی به اهدافی از جمله، اجرای طرحهای نفت و گاز برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک، افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی، اجرای طرحهای بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار امضا کند.

بر همین اساس، اجرای بند «ق» تبصره دو قانون بودجه و در پی آن جایگزینی گاز با دیگر سوختهای میان تقطیر در شهرها و روستاهایی که از شبکه گاز دور هستند، سالانه بیش از ٢,٥ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

منابع مالی این پروژه ها از محل صرفه جویی حاصل از توزیع نکردن نفت کوره و نفت سفید توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صادرات آن در ازای گازرسانی به روستاها تامین می شود و بر اساس بررسیهای انجام شده، گازرسانی به این روستاها به دلیل صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی توجیه اقتصادی دارد و اعتبارهای هزینه شده در این پروژه از فروش این محصولات قابل بازگشت است.

پس از مطرح شدن پروژه بزرگ گازرسانی به روستاهای کشور از محل بند «ق»، بررسی تعداد روستاهایی که قابلیت گازرسانی دارند، انتخاب روشهای گازرسانی به آنها، مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات گازرسانی و مقدار اعتبار مورد نیاز برای تحقق این پروژه به مهمترین اولویتهای شرکتهای گاز استانی بدل شد.

از سوی دیگر، از ویژگیهای گازرسانی به روستاها علاوه بر توسعه اقتصاد کشور می توان به برخورداری بیش از ۹۰ درصدی جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی و جایگزینی این سوخت پاک با دیگر سوختهای فسیلی، جلوگیری از مصرف سالانه سه میلیارد لیتر نفت سفید و ١,٥ میلیون تن گاز مایع و در نتیجه کاهش تولید گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.

مطابق برنامه ریزی های انجام شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، با اجرای بند «ق» تبصره دو قانون بودجه، ۲,۳ میلیون خانوار فاقد گاز کشور تا سه سال آینده با اعتبار پنج میلیارد دلار از نعمت گاز برخوردار می شوند.

بر اساس گزارش واحد گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، خانوارهای فاقد گاز بیشتر در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان و فارس هستند و تعدادی نیز در دیگر استانها قرار دارند.

با استناد به آخرین آمار واحد برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران، هم اکنون ٩٦ درصد جمعیت شهری، ٦٥ درصد جمعیت روستایی و ٨٨ درصد از جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و با توجه به روند مثبت گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور از محل اعتبار بند «ق»، انتظار می رود در پایان برنامه ششم توسعه، ١٠٠ درصد بخش خانگی و تجاری تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند.

پس از انجام این حجم از عملیات گازرسانی، میانگین ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای کشور به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید و درصد باقی مانده نیز مربوط به روستاهای سخت گذر استانهای مختلف کشور است که گازرسانی به آنها از طریق اجرای شبکه گذاری و حتی سی ان جی و ال ان جی توجیه اقتصادی ندارد و تامین انرژی مورد نیاز آنها از طریق دیگر حاملهای انرژی از جمله برق انجام می شود.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سید عباس موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
شمارا به هرکه اعتقاددارید سوگند می دهم که به (....) یاد آورشوید دست از سرزابل بردارید وبیش از این موجب اوارگی زابل وزهک وهمون نشوید هزاتران نفر از مردم برسربی آبی کوچ کرده اند وشما باز زابل را می دوشید. زمین میرجاوه درایی از آب است که به گفته مهندسین وزمین شناسان فرار آب به سوی پاکستان دارد زحمت کشیده همه از حنفی وشیعه سرمایه گزاری کنید ودست به دست داده واز میرجاوه آب بیاورید وزابل را رها کنید تا خودرا بازسازی کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
خداییش گاز بدید به زابل،سعی کنید اب هم بیاد
بی آبی فاجعس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار