مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری, صنعتی و ویژه اقتصادی
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با تشکر از سفر هیات عالی رتبه چینی به ایران تشکر کرد و گفت تفاهم سه جانبه بین آنها، پتروشیمی مکران و منطقه آزاد چابهار اقدامی جدی برای همکاری دو کشور ایران و چین است و بیانگر جدیت چین برای سرمایه‌گذاری در ساخت شهرک پتروشیمی در ایران می باشد.
کد خبر: ۵۹۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 28 April 2018

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان از محل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مرتضی بانک ادامه داد ایران و چین دو کشور دوست واز شرکای قدیمی و موثر هستند که این روابط دوستانه  در شرایط مختلف سیاسی جهان پابرجا بوده و هرگز تاثیر نیافت.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه همکاری ایران و چین می تواند الگوی خوبی برای همکاری سایر کشورها در منطقه با یکدیگر باشد گفت مطمئن باشید ایران برای همکاری با چین مصمم است و با قدرت حامی موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت همچنین در خصوص نظر چین برای انتخاب چابهار به عنوان محل سرمایه گذاری برای ساخت شهرک پتروشیمی گفت ما از این تصمیم به طور کامل حمایت می کنیم و همانطور که در بازدیدتان از منطقه مشاهده کردید زیرساخت های شهرک پتروشیمی مکران آماده و مناسب ساخت پارک پتروشیمی می باشد.

بانک با تشریح جذابیت های چابهار برای سرمایه گذاران گفت چابهار محل اتصال ایران به اقیانوس و کشورهای حاشیه آن است که از طریق زمین نیز از نقاط استراتژیک می باشد که به کشورهای مشترک المنافع و اروپایی دسترسی دارد و حلقه استراتژیکی بین جنوب و شمال است و همینطور ایران مصمم به تکمیل سریع راه آهن چابهار به زاهدان است و توسعه فعالیت های ریلی و جاده ای در این منطقه از برنامه های جدی دولت است.

وی توسعه سواحل مکران را استراتژی کلان مورد تایید عالی ترین مقامات کشور دانست و افزود برنام های دولت برای توسعه چابهار استراتژیک و راهبردی است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به سیاست های کلان اقتصادی چین گفت چین در این حوزه سیاست های بلند مدت اقتصادی و مشخص دارد و برای اجرای نقش در اقتصاد جهانی، روابط  ایران و چین اهمیت بیشتری پیدا می کند که پیوند این دو کشور در منطقه ای مثل چابهار می تواند بسیار مهم، بلند مدت و استراتژیک باشد.

بانک با اشاره به امضای سند همکاری وزرای دفاع و نفت در احداث خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار گفت وزارت نفت و شرکت توسعه نگین مکران برنامه های بسیار خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران دارند و امضای سند همکاری دو وزارتخانه نوید بخش افزایش سرعت رشد صنعتی منطقه است.

وی نوید الحاق بندر شهید بهشتی چابهار به منطقه آزاد چابهار را داد و گفت با الحاق بندر به منطقه آزاد، قدرت این منطقه ارتقا می یابد و جا دارد همینجا از شرکت های چینی متخصص ساخت مخازن و پایانه های محصولات پتروشیمی دعوت کنم که از این فرصت استفاده نمایند.

عالی ترین مقام سازمان مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با اشاره به سخنان مهندس موثقی نیا مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت همانطور که آقای موثقی نیا بیان کرد امروزه تکنولوژی های پیشرفته ای همچون GTO و GTX که در اختیار برخی کشورها همچون چین است قادر است برخی نیازهای کشور به این قبیل تکنولوژی ها را مرتفع نماید.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد چین در طرح های کلان اقتصادی خود حساب ویژه ای روی ایران دارد که از آن استقبال می کنیم و  مصمم هستیم همکاری مشترکمان با چین را در چابهار به صورت بلندمدت انجام دهیم و امیدواریم این همکاری در سایر مناطق آزاد نیز رخ دهد.

مرتضی بانک در خاتمه با بیان اینکه به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تفاهم سه جانبه شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، منطقه آزاد چابهار و طرف چینی به طور کامل حمایت می کنم گفت گزارش این تفاهم را به رئیس جمهور خواهم داد و کارگروه تعیین شده در تفاهم، تدبیری مناسب برای عملی ساختن تفاهم است.

وی در پایان از لی شان شونگ رییس هیئت مدیره فدراسیون صنایع شیمی و پتروشیمی چین و هیات همراه به خاطر انجام سفر و انتخاب چابهار به عنوان مقصد سرمایه گذاری چین در حوزه ساخت پارک پتروشیمی تقدیر نمود و همچنین از  شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خاطر حمایت از این تفاهم نامه، شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران به علت فراهم سازی زیر ساخت های شهرک پتروشیمی مکران و نیز سازمان منطقه آزاد چابهار تقدیر و تشکر نمود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبادالله صاحب زهی
|
United Kingdom
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
یکی از آرزو های من از دیار غریب شاهد بودن آبادی خاک زادگاهم و رونق آن است
قبل از مرگ فقط همین آرزو را دارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار