کد خبر: ۵۹۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 29 April 2018

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از پایان شهریور گذشته تا امروز فقط ۳ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند وارد کشور شده که نسبت به حق آبه ۸۲۰ میلیون مترمکعبی "هیچ" است.

 

احمدعلی کیخا ظهر امروز در نشست خبری در اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: واقعیت این است که اوضاع مردم و منطقه سیستان در شرایط خوبی نیست. این را همه قبول داریم به ویژه سال جاری که یکی از بحرانی‌ترین سال‌ها در اقتصاد منطقه است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امسال بدترین سال آبی نیم قرن اخیر کشور است، گفت: براساس آمار ارائه‌شده در آخرین جلسه شورای عالی آب تا همین لحظه در کل کشور با 42 درصد کاهش نزولات آسمانی مواجه هستیم و هیچ‌کدام از حوضه‌های آبریز و یا استان‌های کشور بارندگی در حد نرمال نداشتند.

وی افزود: کل کشور شرایط آبی خوبی ندارد اما استان‌های شرقی، مرکزی و جنوبی شرایط بدتری دارند که در این بین شرایط سیستان و بلوچستان از همه استان‌ها بدتر است. براساس آمار وزارت نیرو از اول سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تاکنون فقط سه میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند وارد چاه نیمه‌ها شده است.

کیخا ادامه داد: این در حالی است که قرارداد تقسیم آب رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان 826 میلیون مترمکعب بوده و این میزان آب ورودی در برابر این حق‌آبه هیچ است. میزان این آب به قدری کم بوده که در بستر کانال ورودی نفوذ کرده و چیزی به مخزن نرسیده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارندگی در شمال استان نیز امسال زیر 10 میلی‌متر بوده است. بنابراین بدترین سال آبی در طول تمام سال‌های گذشته را در منطقه سیستان تجربه می‌کنیم که این شرایط بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها از وضعیت سیستان جدی است، گفت: در جلسه سران قوا در مجلس به رئیس‌جمهور گفتم که اگر دولت تمام‌قد در کنار مردم نباشد امسال یک وضعیت فوق‌العاده بحرانی را در سیستان خواهیم داشت که شاید در 40 سال گذشته تجربه نکرده باشیم.

کیخا ادامه داد: در همین رابطه با وزیر کشور، جهاد کشاورزی و نیرو و معاونین رئیس‌جمهور نیز صحبت شد. درست است که خشکسالی در سایر نقاط کشور وجود دارد. از طرفی در برخی نقاط کشور سرمازدگی به کشاورزان آسیب وارد کرد و محصولات آن‌ها را از بین برد اما کشاورز سیستانی با کشاورزان در سایر نقاط کشور تفاوت دارد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تفاوت کشاورز سیستانی با دیگران در این است که توان مالی و سطح زندگی این مردم طوری نیست که حتی برای یک ماه هم بتواند زندگی خود را ادامه بدهد چرا که کشاورزان در منطقه سیستان کاملاً مستهلک شده‌اند و در مجموعه دارایی‌ها و داشته‌های آن‌ها چیزی وجود ندارد که خودشان را بتوانند به سال بعد برسانند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم منطقه سیستان از این وضعیت رهایی یابد علما، روحانیون، دانشگاهیان، متخصصان و هر کسی که قلمی یا تریبونی دارد باید یکپارچه و یک صدا تلاش کنند تا ابعاد مختلف زندگی این مردم و پیامدهای پدیده شوم خشکسالی را برای جامعه ایران منعکس کنند تا بیشتر توجه مسئولان کشور به این منطقه جلب شود.

کیخا ادامه داد: تاکنون مشکلات سیستان توسط برخی وزارتخانه‌ها به مسئولان ذیربط ارجاع داده شده است و بازدیدهایی را هم از این منطقه انجام دادند اما این‌ها کافی نیست و هنوز اقدامات عملی آن‌طور که باید برای حل مسائل مردم اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در آخرین ملاقاتی که با وزیر کشور داشتم آقای رحمانی فضلی متعهد شد و قول داد تا پایان اردیبهشت به همراه معاونین و وزرای ذیربط به سیستان سفری داشته باشند و از نزدیک شاهد مشکلات و گرفتاری‌های مردم باشند و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار