کد خبر: ۵۹۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ 29 April 2018

ناظر مجلس بر شورای عالی آب گفت: مقصر اصلی خشک ماندن تالاب هامون صابوری "خاکریز مرزی" است که اجازه ورود آب از رودخانه "فراه" را نمی‌دهد. از مجلس هشتم تا کنون بارها در این باره گفتیم اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، چند وقت پیش معاون سازمان محیط‌زیست پس از بازدید از تالاب هامون اعلام کرد که خودمان سازه‌هایی در تالاب ساخته‌ایم که جلوی ورود آب به بخش داخلی تالاب در سیستان را بسته است. موضوعی که بدون توجه به مسائل مرتبط به تالاب و محیط‌زیست انجام شده است.

این گفته‌های حمید ظهرابی درست در بازه‌ای اعلام شد که سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های زمستان سال گذشته به‌وسیله رودخانه "فراه" تمام قسمت تالاب هامون صابوری در افغانستان را پر آب کرد ولی هیچ آبی به بخش داخلی تالاب هامون وارد نشده بود.

احمدعلی کیخا ناظر مجلس بر شورای عالی آب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این باره گفت: بر روی رودخانه "فراه" در افغانستان سدی وجود ندارد اما خودمان در مرز خاکریزی برای کنترل مرز ایجاد کردیم که مانع ورود آب به بخش داخلی تالاب هامون می‌شود.

ناظر مجلس بر شورای عالی آب ادامه داد: از مجلس هشتم تا کنون بارها در این باره گفتیم اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی نیست. به نظر بنده مرزبانی هیچ فرمانبری از مدیران توسعه کشور ندارد و راه خودش را پیش می‌رود و صرفاً به کنترل مرز از نگاه خودش نگاه می‌کند.

وی گفت: به نظرم در قسمت هامون صابوری یک ضربه سنگینی که به خشکی تالاب هامون زده، خود این دایک مرزی است. متأسفانه دوستان ما در مرزبانی پاسخگوی هیچ‌کسی نیستند. اما هر وقت کمی در این باره فشار می‌آوریم شاید بروند بخش کمی از خاکریز را تخریب کنند.

برای کنترل مرز در تالاب هامون از شیوه‌های مطلوب استفاده شود

کیخا افزود: خشک شدن تالاب هامون زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و حرف هیچ‌کس در دولت و مجلس را گوش نمی‌دهند. بارها گفتیم، حرف زدیم اما آن‌ها اسلحه دارند، مرزبان‌اند زور ما به آن‌ها نمی‌رسد و انجام نمی‌دهند.

نماینده مردم سیستان در مجلس ادامه داد: توجیه مرزبانی برای ایجاد خاکریز در تالاب "کنترل مرز" است که می‌توان این کنترل را با روش‌های دیگری انجام داد. می‌توانند از سیم خاردار یا مصالحی استفاده کنند که مانع ورود آب نشود.

وی گفت: ولی آقایان با ایجاد خاکریز مرزی مانع ورود آب شدند. آن‌ها می‌گویند وقتی آب بیاید ما خاکریز را تخریب می‌کنیم اما واقعیت این است که آب منتظر ما نمی‌ماند چراکه با یک بارندگی آب به سمت تالاب جاری می‌شود و کمتر از 24 تا 48 ساعت باید مسیر طبیعی خودش را طی کند.

کیخا افزود: در مسیر ورود آب به تالاب هامون صابوری شاید در آینده افغانستان برنامه‌ای برای سد سازی داشته باشد اما اکنون در این مسیر یعنی رودخانه فراه مانعی از سمت افغانستان وجود ندارد و به نظر بنده اکنون مقصر اصلی خاکریز مرزی است که مانع ورود آب به کشور می‌شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس ادامه داد: به نظر بنده مشکلات سیستان در حال حاضر اولویت نخست مسئولان دولتی نیست.آن‌ها این موضوع را رها کردند و به یکسری مسائل دیگر می‌پردازند و مشکلات را به صورت تخصصی پیگیری نمی‌کنند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان 580 هزار هکتار از تالاب هامون خشک شده است، یعنی تقریباً 100 درصد وسعت تالاب خشک شده و تبدیل به کانون تولید و انتشار ریزگردها در سراسر سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از افغانستان شده است. شرایطی که حداقل سالی یک بار در 19 سال گذشته رخ داده است.

البته بررسی‌های تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در 19 سال اخیر هیچ سالی تالاب هامون به صورت کامل آبگیری نشده و اکثر این مدت 100 درصد تالاب خشک بوده است.

خشکی بلندمدت تالاب در حالی است که به گفته مسعود تجریشی معاون سازمان محیط‌زیست تا کنون "برنامه‌ای" برای احیای این تالاب تهیه نشده است. وی با انتقاد از این موضوع در سفر اخیرش به سیستان و بلوچستان گفت: وقتی به لحاظ برنامه‌ای به زابل و تالاب هامون نگاه می‌کنیم برنامه مشخصی وجود ندارد، درحالی‌که منابع مالی از صندوق توسعه ملی وجود دارد.

انتهای پیام/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار