مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در اجرای طرح توسعه و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه و با توجه به کمبود منابع آبی استان از 123 هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی استان در سال 1397، 250 تن محصول گل محمدی برداشت شد.
کد خبر: ۶۰۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 06 May 2018

یدالله جوادپور، در حاشیه بازدید از تعدادی باغ های شهرستان ابرکوه، افزود : در صورتی که این میزان تولید در واحدهای گلابگیری، تبدیل به گلاب شود، 350 هزار لیتر گلاب استحصال می شود.
برداشت گل محمدی با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد در بیشتر مناطق از فروردین ماه جاری آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه داشت.
وی با بیان اینکه بیشترین کشت گل محمدی استان در شهرستان ‌های تفت، مهریز، اشکذر، خاتم ، اردکان و ابرکوه قرار دارد. اضافه کرد: سطح زیرکشت این گیاه از 150هکتار در یک برنامه پنج‌ ساله به 600 هکتار در استان افزایش خواهد یافت.
جوادپور با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصولات کم آبخواه چند سالی است به دلیل افت سطح آبهای زیرزمینی در دستور کار این سازمان است، اظهارکرد: کشت محصولات کم آبخواه بویژه گیاهان دارویی که محصولی زود بازده دارند در اولویت کاشت محصولات است .
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی توسعه و کشت گلستان های گل محمدی باشند این سازمان علاوه بر پرداخت وام های اشتغالزایی کم بهره ، در اجرای کاشت آن با توزیع نهال یارانه دار با آنها همکاری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف این سازمان توسعه محصول کم آبخواه است، یادآور شد: در این زمینه توسعه و کاشت محصولات گل های زینتی گلخانه ای در برنامه این سازمان است .
جوادپور تصریح کرد: هم اکنون 11.7هکتار اراضی تفت، یزد، مهریز و اشکذر که از مناطق عمده تولید گل های زینتی هستند به پرورش گل های زینتی اختصاص دارد. 
وی با بیان اینکه در این مناطق با فعالیت 33بهره بردار در زمینه پرورش گل های زینتی، شرایط اشتغال مستقیم 320نفر فراهم شد یادآور شد : پارسال ، 16.5 میلیون شاخه گل های زینتی در استان تولید و 90 درصد آن به بازار سایر استان ها عرضه شد.
وی، این گل ها رز، گلایول ، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس ذکر کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به صرفه جویی آب و استفاده مطلوب در مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا، می شود از مزیت های کشت گلخانه ای است.
زمین های قابل کشت استان 158 هزار و 565 هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، 118هزار هکتار آن کشت می شود .
یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، کشت گیاهان مقاوم به خشکسالی ، اجرای طرح های نوین آبیاری و افزایش تولید در واحد سطح است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار