کد خبر: ۶۰۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 07 May 2018

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سالانه بیش از 20 هزار تن ماهی غیرماکول (غیر حلال) توسط کشتی های صیادی صنعتی ترال در آب های ساحلی این استان صید می شود.

مهرداد میرزایی اظهار داشت: از مجموع 20 هزار تن صید کشتی های ترال در محدوده آبهای ساحلی چابهار و کنارک 15 هزار تن صادرات می شود.
وی افزود: سال گذشته بیش از 250 هزار تن ماهی در بنادر چابهار و کنارک صید شده که 20 هزار تن آن مربوط به کشتی های ترال و بقیه توسط هزار و 400 قایق و 930 فروند لنج بوده است.
وی بیان کرد: صید ماهی های غیرماکول توسط کشتی های صیادی صنعتی (ترال) سالانه 150 میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارد.
وی ادامه داد: هر ساله در نیمه نخست به مدت سه ماه 18 فروند کشتی صیادی صنعتی مشهور به ترال در آب های ساحلی سیستان و بلوچستان در محدوده هشت مایلی اقدام به صید ماهی های غیرماکول می کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شمار کشتی های ترال که در سال های گذشته بیش از 60 فروند بوده هم اینک به 18 فروند کاهش پیدا کرده است.
میرزایی با بیان اینکه صید سال های قبل کشتی های ترال به صورت کف روب در کف دریا بود و همه موجودات دریایی را جارو می کردند، خاطرنشان کرد: هم اینک برای این کشتی ها صیادی تا اعماق بیش از 130 متر مشخص شده است و جای هیچ نگرانی برای آسیب رساندن به محیط زیست و سایر آبزیان کف دریا وجود ندارد.
وی گفت: صید کشتی های ترال کاملا متفاوت است و این کشتی ها گونه های ماهی مهاجر نظیر مرکب، سلطان ابراهیم، یال اسبی، حسول و غیره را صید می کنند که در صورت نبود استحصال به راحتی از محدوده آبهای ساحلی ایران خارج و به دیگر کشورها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت می کنند.
وی افزود: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تمهیدات لازم را در مدت صید کشتی های ترال برای رعایت قوانین و مقررات صید اندیشیده است و هیچ صیاد و شهروند چابهاری و کنارکی نگران آسیب رساندن این کشتی ها به آبزیان دریایی نباشد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان از جمله تمهیدات لازم را مشخص کردن صیدگاههای کشتی ترال و صید نکردن در کف دریا عنوان کرد و افزود: 11 فروند از کشتی های ترال فقط در یک ماه از نیمه نخست سال فعالیت صید را انجام می دهد.
میرزایی نصب دستگاه ردیاب بر روی کشتی های ترال به منظور رصد آنی و لحظه ای صیادی، بازدید میدانی توسط گشت های یگان حفاظت منابع و مشخص کردن صیدگاههای آنان جدا از صید شناورهای سنتی را از دیگر اقدامات و تمهیدات لازم اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان برای نظارت بیشتر بر این کشتی ها عنوان کرد.
وی گفت: کشتی های صیادی صنعتی (ترال) در مدت صید نسبت به بازسازی ذخایر آبهای ساحلی سیستان و بلوچستان (دریای عمان) مشارکت لازم را دارند و اقدامات خوبی در ساخت زیستگاههای مصنوعی و ایجاد اشتغال انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
بنادر چابهار و کنارک با ظرفیت های فراوان در جنوب سیستان و بلوچستان واقع شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار