کد خبر: ۶۰۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳ 13 May 2018

استمرار خشکسالی و کمبود منابع آبی در پهناور ترین استان کشورکه بیش از 11 درصد از مساحت ایران اسلامی را به خود اختصاص داده بیداد می کند.
قطع آب ورودی هیرمند به مرز ایران ، کاهش نزولات جوی، تبخیر بیش از حد آب موجود و ... باعث نگرانی ها و هشدارهای جدی مسئولان مربوطه در زمینه استمرار خشکسالی و تبعات آن شده است .
هر چند که در برخی نقاط دیگر از کشورمان نیز اثرات خشکسالی مشهود است اما شرایط خطه جنوب شرق کشور یعنی سیستان و بلوچستان را به عنوان کم بارش ترین استان کشور در وضعیت بحرانی قرار داده است.
فرهنگ سازی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب هم دیگر کار ساز نیست چرا که منابع آبی از بین رفته و نفسهای آخر خود را می کشد ، پس باید چاره ای اساسی برای این بحران اندیشید.
استمرار بحران خشکسالی سبب شده تا طی ماههای اخیر جلسات مرتبط به آب از سوی مسئولان استانی و کشوری نمود بیشتری داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان اخیرا در یکی از همین جلسات گفت: همه ساله حجم زیادی آب در سیستان و بلوچستان تبخیر می شود که بایستی با اجرای طرح های علمی از هدر رفت این میزان آب جلوگیری کرد.
سید دانیال محبی اظهار داشت: شدت گرما و وزش باد و طوفان های شدید باعث تبخیر حجم زیادی از آبهای سیستان و بلوچستان می شود که باید با استفاده از طرح های علمی از هدر رفت این میزان آب جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: نظام ودولت اقدامات بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان انجام دادهاند و دغدغه رهبری انقلاب برای رفع مشکلات این استان بیشتر از مسؤولان است.
محبی در عین حال می گوید: دولتهای مختلف در این منطقه تلاش کرده اند اما به دلیل پراکندگی و وسعت این استان، مشکلات آنطور که باید برطرف نشده است.
وی اتحاد و وحدت نمایندگان استان برای پیگیری مسائل و مشکلات منطقه را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: سیستان و بلوچستان در زمینههای مختلف ظرفیتهای فراوان دارد اما کمبود آب و طبیعت خشن آن را با چالش مواجه کرده که امیداریم با تدابیر و برنامههای کارشناسی بتوانیم بر این مسائل فائق آییم.
برای مردم رنج دیده از خشکسالی در شمال و جنوب استان بیش از هر چیز نتایج چنین جلساتی از هر مساله ای مهمتر است چرا که آنها انتظار دارند تا مسئولان فکری برای کاهش آلامشان داشته باشند.
نمایندگان مردم استان در مجلس نیز اظهارات متعددی چه در مجلس و چه در مصاحبه های خود در زمینه مشکلات ناشی از خشکسالی در سیستان و بلوچستان داشته اند اما باید دید نتیجه چه خواهد شد./طلوع زاهدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار