کد خبر: ۶۰۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰ 14 May 2018

چند روزی است که تیم ملی کریکت برای حضوری شایسته در رقابت های آسیایی در زاهدان اردو زده است. به همین منظور برای تهیه گزارش به محل تمرین ملی پوشان رفتیم، شرایط تمرین به گونه ای دیگر بود کمتر کسی فکر می کند افراد حاضر در زمین کریکت اعضای تیم ملی ایران باشند، صمیمت میان بازیکنان و اعضای کادر فنی موج می زند و همه تلاش می‌کنند در کنار داشتن لحظاتی شاد با راهنمایی های مربی پاکستانی تیم ملی خود را به بهترین سطح آمادگی برسانند. در طول برگزاری تمرین شاهد این هستیم که رفاقت بر رقابت در میان بازیکنان غلبه دارد، گاهی در میان پرتاب بازیکنان «رشیددار» مربی این تیم خود در پشت خط پرتاپ قرار می گیرد و توپ می اندازد تا نشان دهد در کنار جدیت تمرین برای تقویت قدرت تیم ملی صمیمت میان کادر فنی و بازیکنان هم نقش مهی ایفا می کند.
سربلندی استان در میزبانی از تیم ملی
یکی از بازیکنان بومی تیم ملی می گوید: در اذهان عمومی، چهره نادرستی از سیستان و بلوچستان نقش بسته است که برگزاری مسابقات ورزشی یا میزبانی اردوهای تیم ملی می تواند در تغییر این نگاه تاثیر زیادی داشته باشد که خوشبختانه در اردو تیم ملی این تغییر نگاه رخ داده است. «مسعود جایزه» می افزاید: اردوی تیم ملی از سطح خوبی برخودار است و میزبانی استان رضایت اعضای تیم ملی و کار فنی را به همراه داشته که به نوعی سبب سربلندی سیستان و بلوچستان شده است و در طول اردو هم کمبودی دیده نشد. وی اضافه می کند: در هفت دوره اردوی تیم ملی در زاهدان شرکت کردم و این میزبانی استان یکی از بهترین میزبانی ها بود، مناسب بودن شرایط سبب شد بازیکنان فقط تلاش کنند تا بتوانند در فهرست نهایی تیم ملی حضور داشته باشند. ملی پوش گرگانی تیم کرکت ایران نیز می گوید: هفت سال است که کریکت بازی می کنم و امروز در زاهدان به اردو آمدم اردویی که بر خلاف تصور بازیکنان سطح بالایی دارد، در این اردو بازیکنان جوانی که آینده دار هستند سعی می کنند تا از شرایط مناسب برای رسیدن به لیست نهایی تیم ملی تلاش کنند. «رضا یونسی» می‌افزاید: در رشته کریکت، ورزشکاران سیستان و بلوچستان سابقه و تجربه بیشتری دارند به همین دلیل کلاس بالاتری از استان‌های دیگر دارند و دور از انتظار نیست که شیرازه اصلی تیم ملی را آن ها تشکیل دهند اما امروز در استان های دیگری چون گلستان هم این به این رشته توجه می شود. یکی دیگر از ملی پوشان هم می گوید: از سال 91 به کریکت روی آوردم و از سال 93 به طور حرفه ای در این رشته شروع به کار کردم و سرانجام توانستم به تیم ملی راه پیدا کنم که دومین اردوی تیم ملی کریکت ایران را تجربه می کنم، تجربه‌ای که بسیار لذت بخش است. «مجید رضایی» که از استان تهران به تیم ملی دعوت شده است می افزاید: مدتی پیش اولین اردو تیم ملی در گلستان برگزار شد که شرایط خوبی داشت و امروز در زاهدان به اردو دوم آمدیم که این اردو هم شرایط خوبی را پشت سر می گذارد. وی بیان می کند: در زاهدان زمینی که به اردوی تیم ملی اختصاص یافته زمین اختصاصی کریکت است و این موضوع بسیار اهمیت دارد از طرفی در کنار زمین مناسب افراد دعوت شده هم از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار هستند و این موضوع سطح اردو را بسیار بالا برده و سبب شده است تا بازیکنان تلاششان را برای رسیدن به فهرست نهایی بیشتر کنند. به گفته وی، کریکت از گذشته در سیستان و بلو چستان فعال بوده و امروز در نقاط مختلف ایران بازی آن انجام می‌شود و با توجه به این که کریکت ایران در حال نزدیک شدن به سطح بالای آسیاست احساس می شود باید مسئولان ورزشی از تیم ها و ورزشکاران بیشتر حمایت کنند.
سیستان و بلوچستان؛ قطب کریکت ایران
کمک مربی بومی تیم ملی نیز می گوید: شرایط تیم خوب است و روابط گرمی میان بازیکنان و مربی خارجی تیم ملی ایجاد و این موضوع سبب شده است تا بازیکنان با اشتیاق بیشتری در تمرین ها شرکت کنند و این می تواند آرامش روحی را در میان آن ها ایجاد کند که با وجود این آرامش بازیکنان راحت تر تکنیک هایشان را به نمایش می گذارند. «مرتضی رادوزهی» افزود: استان به دلیل هم مرزی با پاکستان در رشته کریکت پیشینه قوی دارد و این موضوع سبب شده است تا امروز شیرازه اصلی تیم را کریکت بازان جنوب استان تشکیل دهند، اما در حوزه سخت افزاری کمبود هایی در استان وجود دارد که اگر برطرف شود تحول بزرگی در این رشته ایجاد می شود. به گفته وی، استان مهد کریکت در ایران است اما از داشتن حتی یک زمین استاندارد بی بهره است، در حالی که چندین سال است مراحل ساخت استادیوم کریکت چابهار آغاز شده است اما هنوز کسی نمی داند چه زمانی تکمیل می شود، در حالی که اعتبارات خوبی هم دریافت کرده بود و اگر تکمیل می‌شد امروز استان در کریکت جهشی مثال زدنی به خود می دید. وی بیان می کند: چند روزی است که تیم ملی در زمین اختصاصی کریکت مجموعه ورزشی دهکده المپیک زاهدان اردو زده است و در زمینی تمرین می کند که از استاندارد های لازم برخوردار نیست، به گونه ای که برخی از اعضای تیم باید بیرون از زمین استقرار پیدا کنند از طرفی هم وجود سنگ ریزه ها در زمین خاکی بازیکنان را تهدید می کند، در تمرین روز گذشته یکی از بازیکنان از ناحیه مچ پا آسیب دید و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. وی اذعان می کند: کریکت بازان استان سال های سال است که در انتظار تکمیل شدن زمین کریکت چابهار هستند، در حالی که مدتی پیش عملیات ساخت یک مجموعه ورزشی اختصاصی کریکت در کرمان آغاز شد و با توجه به روند پیشرفت استادیوم چابهار می توان گفت که زمین کرمان زودتر افتتاح می شود. به گفته رادوزهی، هر منطقه از ایران در رشته ای تخصص دارد و در شمال سیستان و بلوچستان کبدی می تواند قطب ایران باشد و در جنوب استان کریکت می تواند به این افتخار دست پیدا کند، اما دستیابی به این مهم مستلزم حمایت از ورزشکاران و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است.
توانایی استان برای میزبانی مسابقات آسیا
مربی تیم ملی هم می گوید: در گذشته چند بار به زاهدان آمدم اما می توان گفت که در این اردو همه امکانات در دسترس است و افرادی که برای تدارکات معرفی شده اند به اندازه کافی از تیم ملی حمایت می کنند، بنابراین نباید شرایط اردو را بد دانست از طرفی این شرایط رضایت اعضای تیم ملی را هم به همراه داشته است. «محمود رشید دار» می افزاید: کریکت به دلیل پراکندگی بازیکنان در نقاط تعیین شده زمین خاصی را می طلبد که باید پیچ اصلی آن از نوع ترانس فاست باشد اما این مهم در ایران وجود ندارد و اگر ایجاد شود این کشور می تواند در مدت حداقل چهار سال به بالاترین سطح این ورزش در آسیا برسد. به گفته وی، کریکت چندان در ایران مورد توجه قرار نمی گرفت و شرایط مالی مناسبی هم نداشت اما طی سال های اخیر با تغییر اعضای فدراسیون این شرایط هم تغییر کرد و شرایط مالی بهتر شد که می تواند به رشد بیشتر ورزش کریکت در ایران و رسیدن رده های بالای آسیا امیدوار بود از طرفی با توجه به شرایط و امکانات، ایران می تواند میزبان خوبی برای بازی های آسیایی باشد. وی می گوید: سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرزی با پاکستان نسبت به نقاط دیگر ایران استعدادهای بیشتر و علاقه مندان بیشتری به این رشته دارد که می توانند در سطح بالا فعالیت داشته باشند و حمایت های مالی فدراسیون می تواند سبب شکوفایی این استان و استان‌های دیگر شود. وی می افزاید: کریکت رشته ای است که باید ورزشکاران و تیم های آن به روز باشند به همین دلیل این ورزش هر سال ازآن یک کشور است بنابراین هر کشوری بیشتر تمرین کند این ورزش به آن کشور اختصاص می یابد. در ایران هم در گذشته کریکت ورزش سیستان و بلوچستان بود اما امروز گرگان و تهران هم در این رشته فعال شدند و پیشرفت خوبی هم داشته اند. به گفته سرمربی تیم ملی در گذشته در ایران فقط ایرانشهر و چابهار برای ورزش کریکت زمین داشتند اما امروز گرگان، کرمان، تهران و حتی زاهدان هم دارای زمین شده اند که نشان دهنده رشد کریکت است اما متاسفانه این زمین ها استاندارد نیست و باید به سطح رقابت های آسیایی و جهانی برسد تا ایران بتواند میزبانی مسابقات جهانی و آسیایی را در اختیار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار