کد خبر: ۶۰۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲ 14 May 2018

در پی نقض عهد و خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، مجلس خبرگان رهبری با صدور اطلاعیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

به گزارش تابناک، مجلس خبرگان رهبری در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم
« وَاِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ اِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ اِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ » انفال/58

بار دیگر مردم شریف ایران، نقض عهد و خیانت‌پیشگی جبهه استکبار را مشاهده کردند و توصیه قرآن کریم مبنی بر عدم اعتماد به دشمن را با همه وجود خود لمس نمودند. مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» نیز با تکیه بر تعالیم قرآن کریم و تجربه ارزشمند سالیان مبارزه با استکبار، بارها بر غیر قابل اعتماد بودن دشمنان تاکید ورزیده بودند. ایشان بارها تاکید کردند که به نتیجه مذاکرات خوش‌ بین نبوده و صرفاً بجهت اصرار دولت محترم و به منظور ایجاد تجربه ای دیگر برای مردم شریف ایران با برجام موافقت نمودند.
دستگاه دیپلماسی کشور اگر چه در چند سال گذشته، تمام تلاش خود را برای انجام توافق موسوم به برجام به کار بست؛ لکن در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در این توافق رعایت نگردید و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را بصورت کامل به اجرا گذاشت؛ اما تضمین لازم از طرف مقابل دریافت نگردید و زمینه را برای خروج آمریکا از برجام فراهم نمود.
در خصوص مساله نقض عهد و خروج آمریکا از توافق برجام، نکات زیر به اطلاع مردم شریف ایران می ‌رسد.

1. برجام یک پیمان جمعی بوده که در یک طرف ایران و در طرف مقابل، 1+5 قرار داشتند و رعایت این پیمان منوط به التزام هر همه کشورهای طرف قرارداد، به تعهدات بوده و خروج هر یک از طرفها از توافق، به معنای نقض پیمان است؛ خصوصاً در شرایطی که اکثر تعهدات طرف مقابل بر عهده طرف نقض عهدکننده یعنی آمریکا بوده و با خروج آمریکا از برجام، دیگر هیچ محدودیتی برای این کشور در جهت مانع تراشی بر سر راه ایران عزیز نخواهد بود. در شرایط کنونی، ماندن در این قرارداد بدون اخذ تضمین های صریح و روشن، بطور مسلم تضمین کننده منافع ملی ما نخواهد بود.

2. طرفهای اروپایی برجام، سابقه خوبی در تعامل با جمهوری اسلامی نداشته و در سالهای گذشته از هیچ اقدامی بر خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده اند و اعتماد بر آنان در ادامه راه برجام، نادیده انگاشتن تجربیات گذشته است. در شرایط کنونی هم به نظر می رسد اختلاف ظاهری آمریکا و سه کشور اروپایی در واقع، نوعی تقسیم کار بین آنان است و بر همین اساس در ادامه مذاکرات با آنان لازم است در اسرع وقت و ضمن جلوگیری از اتلاف فرصت توسط دشمن، تضمین های جدی و محکمی برای ماندن در توافق اخذ شود. در غیر این صورت، خروج از برجام، تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

3. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواسته می شود هر چه سریعتر در خصوص نقض عهد آمریکا، تصمیمات لازم را اتخاذ نموده در خصوص قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، پیگیری جدی را معمول دارند.

4. از دولت محترم می خواهیم در خصوص شکایت از دولت ایالات متحده آمریکا بخاطر خسارتهایی که در طول سالیان گذشته بر کشور وارد شده است، اقدامات لازم را انجام داده، پیگیری حقوقی مناسبی را در مجامع حقوقی جهان آغاز نمایند.

5. لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
گیرم که این حرف ها درست باشه، (آیا قانون اجازه نظارت بر رییس‌جمهور را به خبرگان داده است یا خیر)
مهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
خبرگان در همه مسایل ورود می کنند (...)
عزت داداشی کرمانشاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
لعنت خدا بر ضد ولایت فقیه،خبرگان مجوز دخالت در همه امور را دارد وقتی وظیفه نظارت بر رهبری را هم دارد.پس صحبت های تفرقه انگیز نکنید و حاج احمداقای جنتی هم از خوبای انقلاب و برای ما دلسوزان آینده کشور ثابت شده هستند،پس چش ما هستن و حرفشون واس ما حکمه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار