کد خبر: ۶۰۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 20 May 2018

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز دوشنبه از طرحی جدید برای برجام و ایران رونمایی کند که مفاد آن حول محور درخواستی است که متحدان اروپایی ایالات متحد پیش‌ازاین آن را رد کرده‌اند: ورود ایران به مذاکراتی که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای را با توقف تولید سوخت هسته‌ای همیشگی کند.

به گزارش «تابناک» روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به این موضوع اعلام کرده است که احتمالاً مایک پامپئو قرار است از تعداد کشورهای بیشتری برای حضور در این مذاکرات دعوت کند که از کشورهای عربی و ژاپن در این میان نام برده می‌شود تا به این مذاکرات کمک کنند.

اما به گفته این روزنامه به نظر نمی‌رسد که این استراتژی جدید آمریکا برای مذاکرات مجدد با ایران موردتوجه و علاقه کشورهای اروپایی قرار بگیرد. کشورهای اروپایی پیش‌ازاین درخواست آمریکا برای مذاکرات مجدد با ایران را رد کرده و اکنون در پی تلاش برای خنثی کردن آثار تحریم‌های آمریکا بر ایران هستند.

رونمایی آمریکا از برنامه جدیدش برای برجام در روز دوشنبه / مذاکرات مجدد با ایران با حضور کشورهای بیشتر

هسته اصلی مخالفان اروپایی اقدام ترامپ را باید در اتحادیه اروپا جستجو کرد که دونالد تاسک» یکی از مقامات سرشناس آن این هفته در مورد دونالد ترامپ توییتی جالب‌توجه داشت. وی در این توییت گفت: با داشتن دوستانی این‌چنینی چه کسی نیاز به دشمن دارد؟ ما فهمیدیم که اگر به دستی برای کمک نیاز داری، جز دست خودت چیز دیگری پیدا نمی‌کنی.

بااین‌حال مایک پامپئو بر این عقیده است که تحریم‌های آمریکا و اقدام تحریمی جدید که هر شرکتی را که با ایران مراودات تجاری و اقتصادی داشته باشد از حضور در اقتصاد آمریکا منع خواهد کرد، درنهایت تأثیر خود را بر اروپا خواهد گذاشت. شرکت نفتی توتال این هفته اعلام کرد که در پی لغو قرارداد خود با ایران است به گفته نیویورک‌تایمز سایر شرکت‌های بزرگ اروپایی دیگر نیز در آشکار و خفا گفته‌اند که جز قطع مراودات چاره دیگری ندارند.

طرح پامپئو مبتنی بر مذاکراتی مجدد با ایران است که محدودیت‌های گسترده‌تر و طولانی‌تری بر برنامه هسته‌ای بار کند. همچنین این طرح محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی و آزمایش و صادرات موشک‌های بالستیک و محدودیت‌هایی بر حمایت ایران از بشار اسد و سایر گروه‌هایی که آمریکا آن‌ها را گروه‌های تروریستی نامیده نیز خواهد داشت.

همچنین برخی از مقامات آمریکایی بیان کرده‌اند که آمریکا در هراس از فعالیت‌های سایبری ایران و انتقام‌جویی ایران در فضای سایبری از بانک‌ها و مؤسسات مالی قرار است در این طرح محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های سایبری ایران نیز اضافه کند.

پامپئو قرار است طرح جدید خود را روز دوشنبه این هفته در بنیاد هریتیج و در راستای تشجیع اتحادیه اروپا برای همراهی با آمریکا در تحریم ایران ارائه کند.

«بریان هوک» مدیر سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا که پیش‌ازاین رهبری مذاکرات نافرجام با اروپایی‌ها در خصوص برجام را بر عهده داشت گفته است: فکر می‌کنم بیش از اختلاف‌نظر با اروپایی‌ها در مورد بسیاری از مسائل اشتراک نظر داریم. وی بیان کرده با توجه به کنار گذاشته شدن توافق قبلی فضا و شرایط برای دیپلماسی جدیدی فراهم‌شده و ما با همه کشورهای دیگری که در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تروریسم و جنگ‌های داخلی دغدغه دارند در این خصوص همراه هستیم.

به گزارش «تابناک» به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده آمریکا در قدم بعدی خود برای برجام در پی آن است که تمامی خواسته‌های غیر مشروع خود را این بار در قالب برنامه جدیدی از «دیپلماسی» به ایران و کشورهای اروپایی ارائه کند. این موضوع که قطعاً با مخالفت ایران و این کشورها مواجه خواهد شد بهانه‌های جدیدی به آمریکا و دولت ترامپ برای محکوم کردن ایران خواهد داد.

از سوی دیگر دولت ترامپ در پی آن است که با آزمون مجدد تصمیم اروپا برای حفظ برجام، بعد از اقدام به خروج از توافق هسته‌ای تلاش‌های اروپایی‌ها برای اقدامات حقوقی ضد تحریمی را در همان ابتدای کار خنثی کرده و از پیشبرد این اقدامات جلوگیری نماید.

گفتنی است که جزئیات دقیق طرح جدید آمریکا برای برجام را باید از خلال سخنرانی روز دوشنبه مایک پامپئو وزیر خارجه ترامپ در بنیاد هریتیج دنبال کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار