کد خبر: ۶۰۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 24 May 2018

 

در فرهنگ شرق، چهل‌سالگی سن پختگی است. سنی است که در آن عقل کامل می‌شود؛ اما پیش از چهل‌سالگی، دوران بسیار مهم سی‌سالگی را داریم. به‌واسطه تجربیات و دانش‌های کسب‌شده در همین دوره است که انسان در چهل‌سالگی به پختگی می‌رسد. سی‌سالگی برای برخی یک نقطه عطف و برای برخی دیگر شاید یک بحران باشد.

کسی که تولد سی‌سالگی‌اش را جشن می‌گیرد لاجرم در گوشه ذهن خود به دنیای میان‌سالی می‌اندیشد. دنیایی که کار و فعالیت اقتصادی به اوج می‌رسد، دوستان از هم جدا می‌شوند و بسیاری خانواده تشکیل می‌دهند و بچه‌دار می‌شوند. پس لازم است برای ورود به این دوره پرتلاطم حداقل دانش خوبی نسبت به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی دنیای امروز، یعنی پول کسب کنیم. ما در این مقاله می‌خواهیم به ۱۳ عادت مالی مهمی که هر سی‌ساله‌ای باید داشته باشد، بپردازیم.
راه‌های متفاوتی برای رسیدن به رفاه وجود دارد. از آن‌سو راه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند یک فرد را در مشکلات اقتصادی عمیقی فروببرند. اگر می‌خواهید در بزرگ‌سالی راحت باشید، باید توشه‌ای از جوانی یا میان‌سالی به همراه خود ببرید. توشه‌ای که می‌تواند به‌واسطه چند عادت مالی خوب، پربار باشد. ما در ادامه می‌خواهیم برخی از این حقایق و عادات‌ مالی را بیاوریم.


۱- بچه‌داری گران است

مهم نیست دلیل بچه‌دار شدن شما چیست. توقع جامعه، فشارهای والدین یا ندایی درونی که در شما فشار نامحسوسی برای بچه‌دار شدن در اواخر دهه دوم یا اویل دهه سوم زندگی‌تان ایجاد می‌کند. اگر راستش را بخواهید بچه بزرگ کردن واقعا پرهزینه است. شاید عبارت «پرهزینه» چندان تصویر درستی از واقعیت ارائه ندهد. برای داشتن تصویری از هزینه‌های فرزند داری بهتر است به آمار رجوع کنیم.

آمار دقیقی در ایران درباره هزینه بچه‌داری منتظر نشده است؛ اما طبق گزارش دپارتمان کشاورزی آمریکا، یک زن و شوهر با درآمد متوسط باید ۲۳۳ هزار و ۶۱۰ دلار برای بزرگ‌گردن فقط یک بچه خرج کنند. این عدد یعنی حدود ۱۳ هزار دلار در سال. ۲۳۳ هزار دلار فقط شامل هزینه‌های بزرگ کردن کودک از روز تولد تا اواخر مدرسه‌اش است؛ یعنی هزینه‌های پیش از تولد، هزینه‌های احتمالی دانشگاه و پشتیبانی‌های مالی دیگری را که برای استقلال اقتصادی نیاز دارد، حساب نکرده‌ایم.

یک زن و شوهر با درآمد متوسط باید ۲۳۳ هزار و ۶۱۰ دلار برای بزرگ‌گردن فقط یک بچه خرج کنند.

ازاین‌روی برای بچه داشتن نه‌تنها باید به لحاظ احساسی آماده‌باشید بلکه باید به لحاظ مالی هم توانایی داشته باشید. پس بهتر است فشارهای دیگران را نادیده بگیرید و عجله نکنید. این‌گونه فرزند شما می‌تواند زندگی شاد و سالمی داشته باشد. در غیر این صورت فرزندتان مشکلات مالی شما را به ارث خواهد برد.

۲- برای درخواست ارتقا شغلی نباید خجالت بکشید

اگر شما بیش از ۳ سال است که در یک موقعیت شغلی کار می‌کنید، زمان آن است که به شغلی بالاتر بروید. درخواست ارتقا شغلی، گام درستی است که می‌تواند وضعیت مالی شما را بهبود بخشد. ازاین‌روی نباید برای درخواست ارتقا شغلی یا صرفا افزایش حقوق خجالت بکشید.

فقط به خاطر بسپارید اگر شغل شما ارتقا یابد، انتظار مسئولیت‌ها و بار کاری بیشتری را نیز داشته باشید. اگر پیش‌ازاین چندین پیشنهاد ارتقا شغلی را رد کرده‌اید، شاید بهتر است به تغییر شغل خود یا بهبود مهارت‌های فردی‌تان فکر کنید.
ارتقا شغلی، گام درستی است که می‌تواند وضعیت مالی شما را بهبود بخشد.

باید هنگام درخواست ارتقا شغلی، دقت کنید که به‌درستی این کار را انجام دهید؛ زیرا هر اشتباهی می‌تواند شانس شما را از بین ببرد. اشتباهاتی از این است دست:
همه‌چیز را یکجا نخواهید

ممکن است فکر کنید شما زمان زیادی صبر کرده‌اید و امروز وقت آن است که صاحب همه‌چیز شوید. درخواست‌های زیاد یا خیلی بالا احتمالا رئیس شما را ناراحت می‌کند و شما به چیزی نمی‌رسید.
ارتقا شغلی همه‌چیز نیست

این اندیشه که «ارتقا شغلی می‌تواند معجزه باشد» را دور بریزید. با اینکه ارتقا شغلی می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد، حلال همه مشکلات نیست. این تفکر فقط می‌تواند به ناامیدی‌های بزرگ ختم شود. یک پله بالاتر در نردبان شغلی، برابر خوشبختی یا ثروت فراوان نیست.
بیش‌ازحد لازم، نباشید

اگر تلاش می‌کنید که رئیستان را تحت تاثیر قرار دهید و مسئولیت‌های وی را به عهده بگیرید، او ممکن است ناراحت شود و یا شما را تهدیدی برای موقعیت خود ببیند. اگر می‌خواهید رئیستان توانایی‌های شما را ببیند کاری کنید که متوجه شود ارتقا شغلی شما فواید شخصی نیز برای او دارد. سعی کنید از ارتقا شغلی خود یک بازی برد-برد بسازید.
مکان و زمان درست

مثل بسیاری از ابعاد زندگی، انتخاب زمان و مکان مناسب برای درخواست ارتقا شغلی نیز اهمیت به سزایی دارد. پیش از ملاقات با رئیستان یک قرار تنظیم کنید و مطمئن باشید که فرصت کافی برای توضیح دادن دارید. از ملاقات آخر روز یا قبل از ناهار بپرهیزید. در غیر این صورت شما مجبور خواهید بود با فردی خسته یا گرسنه حرف بزنید که نمی‌تواند به این راحتی تصمیم بگیرد.


۳- روی سلامتی و تحصیلات خود سرمایه‌گذاری کنید

کسب موفقیت هنگامی که وضعیت بدنی درستی ندارید، بسیار سخت است. ازاین‌روی بسیار مهم است که مواظب خودتان باشید. در سال حداقل یک‌بار به تعطیلات بروید. به‌اندازه کافی بخوابید و غذای مناسب بخورید. از سوی دیگر، تحصیلات خوب می‌تواند درهای فراوانی را به روی شما باز کند. می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید تا مهارت‌های حرفه‌ای‌تان بهبود یابد. یا اینکه در حرفه‌ای کاملا جدیدی ماهر شوید.

تحصیلات خوب می‌تواند درهای فراوانی را به روی شما باز کند.


۴- روی چیزی که خوب نمی‌شناسید سرمایه‌گذاری نکنید

حتی اگر می‌‌خواهید مثل بسیاری از ما، هر چه سریع‌تر ثروتمند شوید لازم است که آرام و دقیق باشید. لااقل در مورد مسائل مالی رعایت این نکته مهم است. احساساتی و تکانه‌ای عمل کردن هنگام سرمایه‌گذاری رو پروژه‌های مبهم، می‌تواند شما را ورشکست کند. همیشه بهتر است با متخصصین برای فهم پروژه و دانستن شانس موفقیت آن مشورت کنید.


۵- برای پس دادن بدهی، قرض نکنید

این، یک نکته بسیار مهم است. هیچ‌گاه یک وام جدید را برای پس دادن وام قبلی برندارید و هیچ‌گاه از یک دوست برای پس دادن بدهی‌تان به دوست دیگر، پول قرض نکنید. این، یک دور ترسناک است. بهتر است قرضی نداشته باشید؛ اما اگر به هر دلیل بدهکار هستید، بهتر است کمتر خرج کنید و پولتان را پس‌انداز کنید تا قرض‌هایتان را بدهید.
۶- دوستی‌ها

ارتباط خود را با دوستانتان حفظ کنید و ارتباطات جدید بسازید. روابط فردی بسیار مهم‌تر از پول هستند. هیچ پول نمی‌تواند جبرانی بر از دست دادن دوستی باشد.


۷- لباس‌ و کفش باکیفیت بخرید

البته که خریدن کفش و لباس باکیفیت و اصل، هزینه بیشتری دارد؛ اما همین لباس‌ها و کفش‌های باکیفیت، عمر بیشتری نسبت به کفش و لباس ارزان دارند. درنتیجه بسیار به‌صرفه‌تر است که هزینه بیشتری روی کفش و لباس بادوام و باکیفیت صرف کنید؛ زیرا لازم نیست شما چندین بار برای خرید چیز کم کیفیت هزینه کنید.

اگر هم بتوانید در روزهای پر تخفیف سال کفش و لباس مناسب را بخرید، دو برابر سود کرده‌اید. سعی کنید یک لیست از چیزهایی که لازم دارید تهیه کنید و در زمان‌های تخفیف آن‌ها را بخرید. با این کار شما می‌توانید پول خود را برای تعطیلات پیش رو یا سلامتی خود ذخیره کنید.
عادت مالی کفش و لباس با کیفیت نایکی

بسیار به‌صرفه‌تر است که هزینه بیشتری روی کفش و لباس بادوام و باکیفیت صرف کنید؛ زیرا لازم نیست شما چندین بار برای خرید چیز کم کیفیت هزینه کنید.

از سویی دیگر پوشاک کم کیفیت و ارزان می‌تواند سلامتی شما را در طولانی‌مدت به خطر بیندازند. یک کفش بی‌کیفیت یا بدساخت می‌تواند به کمردرد یا زانودردی ختم شود که تا آخر عمر همراهتان می‌ماند.


۸- از خرید‌های تکانه‌ای خودداری کنید

همان‌قدر که خریدهای تکانه‌ای و ناگهانی هیجان‌انگیز هستند و ضربان قلب شما را زیاد می‌کنند، همان‌قدر هم دشمن شماره یک حساب بانکی‌تان هستند. اگر بودجه شما محدود یا کم است، خرید‌های تکانه‌ای می‌تواند بودجه شما را از این هم نحیف‌تر کند. خرید‌های تکانه‌ای به علت نیاز ما به خوشحالی و شادکامی لحظه‌ای صورت می‌گیرند. می‌توانید به‌جای خرید یک تی‌شرت آبی ۵۰ هزارتومانی دیگر، دل‌مشغولی دیگری پیدا و خود را خوشحال کنید.

۹- برای دوران پیری از امروز پس‌انداز کنید

شاید امروز بیست ساله باشید. تا چشم بر هم بزنید سی‌ساله می‌شوید. زمان سریع و بی‌رحم است. یک روز جوان هستید و فردا شاید برای نوه‌هایتان بستنی بخرید. اگر هرماه مقدار کمی پول (شاید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان) پس‌انداز کنید، می‌توانید هنگام پیری پس‌انداز معقولی داشته باشید. همین پس‌انداز می‌تواند حس امنیت بیشتری به شما بدهد. مواظب آینده خود باشید.


۱۰- غذای خانگی بخورید

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در رستوران‌ها غذا بخورند تا در خانه. شاید آن‌قدر تنبل باشند که نخواهند در خانه غذا بپزند؛ اما مشکل مهم این است که فکر می‌کنند غذای بیرون چندان هم گران نیست. ۵ هزار تومان برای یک همبرگر چندان گران به نظر نمی‌آید؛ اما دفعه بعد که به بقالی یا سبزی‌فروشی رفتید، حساب کنید که چقدر برای غذا هزینه می‌کنید.

رستوران به ازای همین ۵ هزار تومان فقط یک ساندویچ به شما می‌دهد. اگر نیم کیلو گوشت بخرید، چند همبرگر پرگوشت می‌توانید با آن بپزید.

به این دقت کنید که با همین هزینه، چند ساندویچ در خانه می‌توانید درست کنید. رستوران به ازای همین ۵ هزار تومان فقط یک ساندویچ به شما می‌دهد. اگر نیم کیلو گوشت بخرید، چند همبرگر پرگوشت می‌توانید با آن بپزید. اگر حساب کنید می‌بینید ساندویچ خانگی بسیار ارزان‌تر از رستوران خواهد بود. پختن غذا در خانه کاملا به‌صرفه است.

۱۱- بازهم پس‌انداز کنید

همواره بخشی از پول خود را برای روز مبادا نگه‌دارید. زندگی غیرقابل‌پیش‌بینی است. هر اتفاقی ممکن است بیافتد. بعضی‌ چیزها هزینه بیشتری دارند. ماشینتان خراب می‌شود. لوله آب می‌ترکد. دندانتان خراب می‌شود. تمامی این‌ها هزینه زیادی دارند؛ اما این هزینه را باید از کجا تامین کنیم؟ اگر هرماه کمی پول کنار بگذارید، در روز مبادا دچار مشکل نمی‌شوید.


۱۲- با همسرتان به لحاظ مالی توافق داشته باشید

کاملا عادی است که شما و همسرتان سلایق و علایق متفاوتی در موسیقی، تفریحات، ورزش و کتاب داشته باشید؛ اما در مورد مسائل مالی باید یکسان رفتار کنید. اگر شما در تلاش هستید پس‌انداز کنید اما همسر شما، آن را هدر می‌دهد، نمی‌توانید به هیچ سطحی از رفاه برسید.

با همسرتان صحبت کنید. بودجه خانواده را تنظیم کرده و اهداف مالی مشخصی بچینید و تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید به آن‌ها برسید. اگر انگیزه‌ای برای پس‌انداز ندارید، تلاش کنید مثلا برای تعطیلات پس‌انداز کنید. لازم است بازهم تاکید کنیم که مراقبت سلامتی خود باشید و گاهی استراحت بکنید.
عادت مالی هماهنگی زوجین

شما و همسرتان باید رفتار‌های مالی یکسانی داشته باشید.


۱۳- منبع غیرفعال درآمدی

سعی کنید یک منبع غیرفعال درآمدی داشته باشید؛ یعنی منبعی که بدون نیاز به توجه چندانی از جانب شما بتواند برایتان سود تولید کند. داشتن شغلی که از آن درآمد کسب کنید، خوب است؛ اما در دنیای ناپایدار ما، همواره بهتر است منابع درآمدی مختلفی داشته باشیم. این دلیلی است که جستجو در دنیای سرمایه‌گذاری را ارزشمند می‌کند.

بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری مالی را مطالعه کنید و بهترین چیزی که به شما سود می‌رساند را انتخاب کنید. سپرده‌گذاری بانکی، مسکن، زمین، بورس و طلا هرکدام می‌تواند بسته به میزان ریسکی که می‌توانید تحمل‌کنید، یک راه باشد. هر چه انتخاب کنید، می‌تواند یک منبع غیرفعال درآمدی خوب برایتان باشد که کمی امنیت در آینده به شما بدهد./تجارت نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار