کد خبر: ۶۰۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 24 May 2018

مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان دیار مرزداران غیور ایران زمین همگام با سایر هموطنان و با پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب بی توجه به اقدامات خصمانه آمریکا حمایت یکپارچه و 100 درصدی خود را از حاکمیت نظام اسلامی و دولت در اجرای برنامه های هسته ای اعلام کردند.

به گزارش ایرنا توافق هسته ای ایران به عنوان یک پیمان بین المللی با حمایت مردم و مسئولان حاصل شد و همچنان با خروج آمریکا، به عنوان مطالبه عمومی مورد تاکید ملت ایران از جمله مردم مرزدار و ولایت مدار سیستان و بلوچستان است.
از منظر مردم سیستان و بلوچستان، ایران از پایه گذاران سازمان ملل و عضو رسمی جامعه علمی جهان است و حق بر این بود که اجازه استفاده از انرژی هسته ای را به این کشور داده می شد چرا که جمهوری اسلامی خواستار بهره گیری از این انرژی در عرصه های مختلف علمی بود و این در حالیست که بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی ایران با استفاده از انرژی هسته ای برای امور غیراخلاقی و ضد بشری بشدت مخالف است.
جای بسی تاسف است که پس از آن همه نشست های مهم بین المللی و برگزاری اجلاس های گروه 5+1 و توافق انجام شده در رابطه با مساله انرژی هسته ای به یک باره با تحولات سیاسی بوجود آمده در آمریکا، این کشور به طور کل مسائل اخلاقی و توافق بین المللی را نادیده گرفته و از برجام خارج شده است.
مردم سیستان و بلوچستان همگام با سایر ملت ایران در این قضیه خواستار حقوق مسلم ملی شان هستند زیرا دانش هسته ای ایران تقلیدی نبوده و بومی است و مردم ما حق خود می دانند تا از این دانش بومی دفاع کنند.
توافق جامع و نهایی هسته ‌ای وین با عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به دنبال تفاهم هسته ‌ای لوزان، در تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد و اجرای آن از دی ماه همان سال کلید خورد اما با توجه به تحولات سیاسی به وجود آمده در آمریکا امروز شاهد کارشکنی این کشور و خروج یک طرفه آن از این توافق هستیم.
اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان از جمله علما، ورزشکاران، اساتید دانشگاه، سازمان های مردم نهاد و قشر کارگری در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا نظرات خود را در رابطه با حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

**حقوق هسته ای به عنوان مطالبه ملی، مورد حمایت مردم و مسئولان است
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه ایران از قبل عضو جامعه علمی جهان بوده حق مسلم ماست تا از انرژی هسته ای بهره مند باشیم.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: مردم اگر با اتحاد و همبستگی ملی این مطالبه را داشته باشند هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل قدرت آنان قد علم کند.
امام جمعه زاهدان تاکید کرد: نتیجه ورود قوی مردم برای احقاق حقشان برد بیشتر مسئولان و بسته شدن دهان یاوه گویان جهانی است.

**مردم سیستان و بلوچستان پیرو رهبر معظم انقلاب و دولت در برنامه هسته ای هستند
یک روحانی برجسته اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز گفت: حق مسلم ملت ایران است تا از فناوری و مزایای هسته ای برخوردار باشد.
مولوی عبدالغنی دهانی سورانی افزود: حال آنکه دولت ایران توافقی را با 6 کشور انجام داده و سند برجام امضا شده و رئیس شورای امنیت نیز آن را تایید کرده خروج آمریکا از این توافق هیچ تاثیری در احقاق حق هسته ای ایران ندارد.
وی اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان پیرو حاکم و ولی فقیه خود هستند و از هر موضعی که حاکمیت اتخاذ کند اطاعت خواهیم کرد و تا آخر بر سر این قضیه ایستاده ایم.
این روحانی اهل سنت گفت: حاکمیت هیچ وقت به ضرر جامعه و مردم حکمی را صادر نمی کند بر این اساس ملت ایران اعتماد خوبی به حاکمیت دارند.

** کارگران سیستان و بلوچستان بر احقاق حق هسته ای تاکید دارند
دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان نیز گفت: کارگران این استان با تمام وجود خواهان احقاق حق هسته ای ملت ایران هستند.
حسینعلی اکبری افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیان کردند ایران انرژی هسته ای را برای اهداف نظامی نمی خواهد و اولویت در استفاده از این صنعت در اجرای برنامه های پزشکی، درمانی، تولید و غیره که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد است.
وی اظهار داشت: کارگران سیستان و بلوچستان با تمام وجود پیرو رهبر معظم انقلاب و در کنار آحاد ملت از استیفای این حق مسلم خود پشتیبانی می کنند.
وی تاکید کرد: ما کارگران ضمن حمایت از انرژی هسته ای، حامی و همراه دولت و نظام هستیم و بر خود واجب می دانیم در این موقعیت حساس از این مساله حمایت کنیم.

** ملت ایران تحت هیچ شرایطی از حق هسته ای خود کوتاه نخواهد آمد
یکی از ورزشکاران موفق سیستان و بلوچستان در عرصه ملی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ملت بزرگ ایران با تکیه بر توان نخبگان و دانشمندان خود توانست به دانش هسته ای دست یابد و در این راه شهدای والا مقامی را نیز نثار کرد.
سعید مقدم بقا افزود: امروز برخورداری از انرژی هسته ای در مسیر صلح آمیز برای ایران ضروری است و هیچ قدرتی نمی تواند این حق مسلم را از ملت ایران بگیرد.
نایب رئیس فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی همواره در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت کشور هستند گفت: استکبارجهانی آن قدر کوته فکر است که به غلط تصور می کند قادر به جلوگیری از پیشرفت دانش هسته ای ایران است.

***موضوع هسته ای ایران قابل مذاکره نیست
دبیر یکی از انجمن های مردم نهاد سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: مردم و دولت ایران خواهان حقوق هسته ای خود بوده و هستند.
محسن سنچولی تاکید کرد: ملت ایران نیز همچون سایر ملل دنیا خواستار استیفای حقوق هسته ای خود هستند و آن را قابل مذاکره نمی دانند.
وی افزود: هم اینک در عرصه بین المللی مشاهده می شود که کشورهای غربی و آمریکا به دنبال تضعیف حقوق هسته ای ایران هستند درصورتی که ایران هیچ عقب نشینی در این زمینه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: این گونه اقدامات بازی های کشورهای استکباری است که می خواهند با حاشیه سازی منافع نابجای خود را تامین کنند.
دبیر یکی از انجمن های فعال مردم نهاد سیستان و بلوچستان ادامه داد: برنامه اصلی کشورهای غربی این است که ایران اسلامی را از همه نظر از جمله علمی، دفاعی و هسته ای یک کشور عقب مانده نگه دارند.

**جلوگیری از پیشرفت های هسته ای ایران عین زورگویی است
یکی از اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از منظر علمی آنچه امروز ایران در زمینه هسته ای به آن دست یافته پیشرفت در یک رشته علمی است.
دکتر فرید خلیفه لو افزود: هیچ کشوری حق جلوگیری از پیشرفت فکر و اندیشه های دیگر ملل را ندارد.
وی با بیان اینکه در ایران اسلامی در رشته های مختلف علمی دانشگاه وجود دارد گفت: محققان و اساتید دانشگاههای مختلف کشور با آموزش به دانشجویان راه را بر پیشرفت های علمی هموار می کنند که انرژی هسته ای یکی از آن بخش هایی است که نخبگان علمی این کشور با فکر و اندیشه خود به آن دست یافته اند.
این استاد دانشگاه افزود: از آنجایی که جوانان نخبه ایرانی در دوره های مختلف پس از تحریم با اتکا به دانش خود به بسیاری از پیشرفت های علمی دست یافته اند هیچ کشوری حق ندارد اندیشه و فکر ملت ایران را متوقف کند.
خلیفه لو تاکید کرد: خواسته کشورهای غربی در زمینه هسته ای ایران غیر منطقی ترین توقع و عین زورگویی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار