کد خبر: ۶۱۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 29 May 2018

شب گذشته و مصادف با دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان، طبق سالیان گذشته یک دیدار صمیمی در حسینیه امام‌خمینی (ره) برگزار شد؛ دانشجویان نزدیک به 3 ساعت در جلسه‌ با رهبر انقلاب حضور پیدا کردند، مطالبات خود را بی‌واسطه با رهبرشان در میان گذاشتند و انتقادات خود به بخشی از عملکرد دستگاه‌های نظام را صریح با شخص اول مملکت مطرح کردند.

خبرنگار سیاسی تسنیم، مشاهدات عینی خود را از حاشیه‌های این جلسه جذاب در گزارش زیر آورده که از نظر می‌گذرانید:

** آغاز رسمی مراسم ساعت 17:30 عنوان شده و ما یک ساعت زودتر به محل ملاقات می‌رسیم. سریعاً در صفوف مدعوین قرار می‌گیریم. همه نوع تیپی را در بین دانشجویان مشاهده می‌کنی؛ لهجه‌های شیرین‌نشان هم موید تنوع قومیت‌شان هست؛ از لهجه گرم جنوب تا لهجه شیرین شمال!

** پس از "چِک‌های" مرسوم امنیتی، وارد حسینیه امام خمینی‌ می‌شویم، جمعیت یک صدا شعار می‌دهند "ای پسر فاطمه، منتظر تو هستیم"، "این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده" و سپس دانشجویان نسل چهارم انقلاب همچون اسلافشان که روزگاری با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، «انقلاب دوم» را خلق کردند، شعار می‌دهند: "نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا". بنر مراسم هم که پشت سر رهبری تعبیه شده، حکیمانه با جمله‌ای از حضرت امیر(ع) مزین شده "دانش مایه اقتدار است، هرکس آن را بیابد، به‌وسیله آن پیروز می‌‌شود و هرکس آن را نیابد، مغلوب می‌گردد"

** عقربه‌های ساعت به 17:30 نزدیک می‌شود و داخل حسینیه مملو از دانشجویان شده که مسئولان دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه علمی و دانشگاهی یکی یکی وارد حسینیه می‌شوند، در این میان حضور پر رنگ محافظان و مسئولان بیت رهبری نوید از یک «خبر خوب» می‌دهد... دانشجویان همه می‌ایستند و انتظار می‌کشند، رهبر انقلاب راس ساعت عنوان شده، وارد حسینیه می‌شوند و جمعیت این‌گونه به استقبال می‌روند: "صلی علی محمد، نائب مهدی آمد" و .... 

** "آقا"، خوش و بشی با حضار می‌کنند و بالافاصله قرآن تلاوت می‌شود و سر و صداها به یکباره قطع می‌شود. پس از پایان تلاوت کلام الهی، به رسم چند ساله، سرودی زیبا از سوی حضار همخوانی می‌شود: "ما جوانان عاشق و پا در رکابیم/ ای پدر ما، ما بچه‌های انقلابیم--- از دبستان جمله فرزند امامیم/ ما همان تصویر لبخند امامیم---- در دژ علم و عمل سنگر گرفتیم/ انقلاب تازه‌ای از سر گرفتیم ... . در میان ابیات، یک بیت با توجه به اوضاع سیاسی کشور خیلی به دل می‌نشیند: "پشت هر لبخند دشمن یک کمین است/ تکیه بر بیگانگان، خسران مبین است"

** ساعت 17:45 دقیقه است و با پایان سرود، مجری مراسم که خود از فعالین دانشجویی سالهای قبل است، از رهبر انقلاب برای آغاز مراسم، کسب اجازه می‌کند، "آقا" در پاسخ به او می‌فرمایند: "اجازه لازم نیست، جلسه برای همین تشکیل شده!". مجری در ادامه از دانشجویان سخنران می‌خواهد که به وقت تعیین شده پایبند باشند و اعلام می‌کند برخلاف سال‌های گذشته این‌بار مجری در اداره جلسه ورود بیشتری دارد و در صورت عدم رعایت وقت توسط سخنرانان، در 3 مرحله به آنها اخطار می‌دهد.

** اولین دانشجوی سوال کننده، «فرشاد متبوع» دانشجوی دکترای مهندسی انرژی از دانشگاه شریف است. به گفته مجری مراسم، وی سازنده زیردریایی هدایت شونده از راه دور است. اهم دغدغه‌اش، لزوم وجود مدیران جسور برای بهره‌برداری از فناوری‌های نوین است. دانشجوی دوم، «حسنی جمشیدی» دانشجوی دکتری دندانپزشکی دانشگاه آزاد و مسئول یک گروه جهادی دانشجویی است که به همراه تیم خود، تاکنون به 15 هزار نفر از مردم مناطق محروم، خدمات دندانپزشکی داده‌ است. در خلال صحبت‌هایش یک درخواست هم دارد "هر مسئول، پیش از گرفتن پُست، باید طعم کار جهادی در مناطق محروم را چشیده باشد، البته سابقه جهادی به معنای گرفتن عکس یادگاری در آن مناطق نیست!" این جملات او، تشویق حضار را در پی دارد. پس از پایان سخنانش به نزد رهبر انقلاب می‌رود و برای لحظاتی توضیحات حضوری به ایشان می‌دهد. آقا هم نکاتی را به وی می‌فرمایند.

** «حسین اخگرپور» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نفر سومی است که پشت تربیون می‌رود، هم مطالبات صنفی دارد و هم انتقاداتی به برخی مسئولان و نهادها. به گفته او "معاونت‌های فرهنگی برخی دانشگاه‌ها، عملاً سیاسی شده‌اند". از "تلاش بعضی مسئولان برای سکولاریزه کردن علوم در دانشگاه‌ها" خبر می‌دهد و دست آخر، می‌گوید که "از شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط نامش باقی مانده است". در این حین، بعضی با احسنت گفتن او را همراهی می‌کنند.

** نفر چهارم، «اسماعیل کوهی مقدم» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت است. از نحوه برخورد مسئولان با اعتراضات قانونی و مدنی گلایه دارد و سوال می‌کند که چرا هنوز سازوکاری برای به رسمیت شناختن، چنین اعتراضاتی در کشور وجود ندارد. معتقد است، "صدا و سیما فهم درستی از عدالت‌خواهی ندارد". می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی توانایی طراحی راهبردی را ندارد و در یک کلام نیاز به انقلاب درونی دارد. به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و فراکسیون زنان مجلس هم "بابت دمیدن بر خاک جریان فمینیستی" به شدت انتقاد می‌کند. پس از پایان سخنانش، مجری از رعایت وقت توسط سخنرانان تا این جای جلسه، تشکر می‌کند و می‌گوید: در این 10 سالی که در چنین جلسه‌ای حضور دارم این اولین بار است که وقت تا این‌قدر رعایت می‌شود!

** سپس، «محمدجواد معتمدی نژاد» دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، در محل سخنرانی قرار می‌گیرد؛ محور اصلی سخنانش انتقاد از دستگاه‌ها و نهادهای نظام است، انواع و اقسام گلایه از دستگاه‌ قضایی دارد و از این قوه بابت آنچه برخورد با آمران معروف می‌خواند، انتقاد دارد و می‌گوید: صدا و سیما به کارخانه‌ای برای "تولید سلبریتی‌ سازی" و "روابط عمومی دولت سرمایه‌‌داری" تبدیل شده است. در آخر هم از رهبر انقلاب می‌خواهد، بابت عملکرد  قوه‌قضائیه و  صدا و سیما ایشان پاسخگو باشد!

** نوبت به «سید محمدعلی واردی» عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران می‌رسد. می‌گوید: یک جریان غربگرا در کشور پس از دخیل بستن به پنجره‌های کاخ کدخدا، حالا دنبال دخیل به پنجره‌های کاخ الیزه است. بر این باور است که برخی به دنبال تبدل کردن مجلس از خانه ملت به باشگاهی برای حزب‌گرایی و سیاست‌ورزی هستند. خطاب به مسئولان حاضر دولتی هم از "اتحادیه‌سازی جعلی در دانشگاه‌ها" گلایه می‌کند. دست آخر از مسئولینی که هنوز از برجام نافرجام دست نکشیده‌اند، گله می‌کند.

** «سحر مهرابی» عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، دانشجوی دیگری است که از روی نوشته، سخنانش را آغاز و بیشتر از همه دانشجویان، صحبت می‌کند و در خلال سخنانش به تذکرات مجری درباره تضییع وقت دیگر سخنرانان هم توجهی ندارد.

شاکله اصلی سخنانش سیاسی است تا صنفی؛ از نبود آنچه فقدان آزادی در کشور، رد صلاحیت داوطلبان مستقل، بی قانونی قوه قضائیه و حصر غیرقانونی (سران فتنه 88) می‌خواند، انتقاد می‌کند. با آوردن نام حصر غیرقانونی، قاطبه دانشجویان با شعار "مرگ بر فتنه‌گران" به سخنان وی واکنش نشان دادند. رهبر انقلاب در این میان، به دقت به سخنان این فعال دانشجویی تا پایان گوش دادند. پس از پایان سخنان هم نزد رهبر انقلاب می‌رود و حدود 2 دقیقه با ایشان صحبت می‌کند. مجری نفر بعدی را به پشت تریبون فرا می‌خواند و قبل از حضور سخنران جدید، خطاب به محرابی می‌گوید "وقتی از قانون حرف می‌زنید چرا خودتان به قانون پایبند نبودید" این جمله مجری با احسنت گفتن حضار همراه می‌شود.

** حالا بخش زیادی از زمان مراسم گذشته و «حسن بکتاشی»، دبیر اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی سخنران هشتم در جایگاه قرار می‌گیرد و برجام را نافرجام می‌خواند و می‌گوید: دستاوردهای آن بیابان بی علف است نه گلابی. در ادامه از برجام اروپایی انتفاد می‌کند و پدیده آقازادگی را به بوته نقد می‌کشد که اصلاح‌طلب و اصولگرا و روحانی و غیر روحانی نمی‌شناسد.

نفر بعدی سیدمهدی خلیق رضوی، پسا دکترای علوم شناختی از دانشگاه کمبریج بود که 1 سالی است به کشور بازگشته و در پژوهشگاه رویان مشغول شده و به گفته خودش اگر موانع راه نخبگان برداشته شود، اکثر آنها مثل او به کشور بازمی‌گردند. او از رهبری می‌خواهد که شرایط سربازی نخبگان تسهیل و متولی خدمت آنها از نظام وظیفه به ستاد کل یا معاونت علمی ریاست جمهوری تغییر پیدا کند. «محمد رضاپور»، نماینده کانون‌های فرهنگی و هیئت‌های مذهبی نفر بعدی بود که سخنرانی کرد.

** یازدهمین سخنران و آخرین آنها، «محمدرضا گلرو مفرد» دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است؛ از پدیده ارتجاع در استقلال کشور سخن گفت و تاکید کرد که "آنهایی که برجام را خلق کردند و حالا با خروج آمریکا از برجام، دنبال ادامه آن با اروپا و چنین تجربه‌ای را تجویز می‌کنند، آخرین کسانی باید باشند که از تجربه سخن می‌گویند".

به گفته او برجام باید در مدارس تدریس شود تا دانش آموزان با غرب وحشی بیشتر آشنا شوند. این فعال دانشجویی در ادامه از مسئول سابقی که پیشتر قاضی متخلف کهریزک را به ریاست سازمان تامین اجتماعی رساند و حالا بابت برخورد با اطرافیانش، منتقد اوست، انتقاد کرد. گلرو در ادامه از ارتجاع در آزادی سخن به میان آورد و گفت: عده‌ای برخورد ریاکارانه به آزادی دارند. به باور او درحالی که این طیف صدها نشریه دانشجویی دارند و به حسینیه امام خمینی دعوت می‌شوند، باز از نبود آزادی سخن می‌گویند.

او در بخش دیگری از سخنانش از مسئول ارشدی هم انتقاد کرد که همزمان با افزایش قیمت دلار به جای پرداختن به بحث ارز، درباره فیلتر شبکه اجتماعی توییت میزند.

** عقربه‌های ساعت به 19:30 رسیده و دانشجویان نزدیک به 2 ساعت است که با شخص اول مملکت صریح و صمیمی سخن گفته‌اند. نوبت به سخنرانی رهبر انقلاب که می‌رسد، جوانی با لهجه شیرین سیستانی، خواستار صحبت کردن می‌شود، "آقا" در پاسخ به وی می‌گویند: بنده مسئولیتی در این جلسه ندارم، همه کاره ایشان -مجری- است. با این حال با وساطت "آقا"، این جوان سیستانی که در میانه میهمانان ایستاده، همان جا سر صحبت را باز کرده و از وضعیت بد هوا، کمبود آب و معیشت مردم استانش گله می‌کند.

** بعد از پایان سخنان این دانشجو، نوبت به میزبان این جلسه رسید؛ رهبر انقلاب به خاطر نظم خوب جلسه از مجری تشکر کردند و در ابتدای سخنانشان فرمودند: "الحمداللّه، تنوع در کلام دانشجویان خوب بود، از بیان مسائل علمی، سیاسی و اجتماعی تا اعتراض، گله، انتقاد و تائید. جلسه به معنای حقیقی کلمه دانشجویی بود. یک نکته که در این جلسه برجسته بود این مسئله بود که علیرغم گله‌گذاری‌ها این جلسه نشان داد محیط دانشجویی زنده و با نشاط است".

** آیت‌اللّه خامنه‌ای در این دیدار برای دانشجویان از  چگونگی «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» سخن گفتند و به تبیین مراحل پنجگانه انقلاب پرداختند. سپس از آرمان‌های نظام اسلامی یعنی «عزت ملی»، «اعتماد به نفس ملی»، «استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» و «آزادی» اعم از «آزادی اندیشه، بیان و عمل» سخن به میان آوردند.

** در خلال صحبت‌هایشان هم تاکید کردند که "من احساس آن جوان را که میگفت «عقب رفتیم»، قبول دارم، اما حرفش را قبول ندارم. ما سنین شما را گذرانده‌ایم. شما رژیم طاغوت را ندیده‌اید! درباره عدالت عقب‌ماندگی داریم اما معنایش این نیست که پیشرفت نکردیم".

رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان در پاسخ به آن جوان سیستانی هم فرمودند: از سیستان می‌گویید، من در آنجا زندگی کرده‌ام، گرچه مشکلاتی هست اما وضع الان سیستان نسبت به زمان گذشته، زمین تا آسمان فرق کرده است.

** "آقا" در بخشی دیگری از سخنانشان درباره پیشرفت‌های جمهوری اسلامی با رژیم پهلوی به یک نکته جالب از کتاب خاطرات اعلم اشاره کردند و با مزاح خطاب به دانشجویان فرمودند: متاسفانه شما اهل کتاب نیستند؛ من کتابخوان هستم، دوست دارم شماها هم کتاب بخوانید. در کتاب اعلم آمده که شاه می‌گوید فاصله حقوق پردرآمدترین‌ها با کم‌درآمدترین‌ها 100 برابر است. الان در جمهوری اسلامی، این فاصله 10 الی 12 برابر است که البته این هم زیاد است.

** صحبت‌های رهبر به بخش پایانی نزدیک می‌شود و "آقا" می‌گویند: "وقت نیست این مطلب را بگویم" که حضار یک صدا می‌گویند: "چرا وقت هست، بعد از افطار ادامه بدهید"، رهبر انقلاب هم در پاسخ می‌گویند: "از کیسه خلیفه می‌بخشید!". این سخن رهبری با خنده حضار همراه می‌شود.

 ** وقت اذان شده و "آقا" نگاهی به ساعت روبروی‌شان می‌اندازند، سپس سخنانشان را بلافاصله پایان می‌دهند تا دانشجویان پس از اقامه نماز، روزه خود را با ایشان افطار کنند. زمان افطار هم شماری از دانشجویان در حین افطار رهبر انقلاب، با دست از ایشان درخواست دیدار می‌کنند که "آقا" درخواست آنها را بی‌پاسخ نمی‌گذارند و چندین دانشجو مفتخر به دیدار نزدیک با رهبر انقلاب می‌شوند و چفیه ایشان را هدیه می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار