کد خبر: ۶۱۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 11 June 2018

موضوع کم‌آبی و بعضا بی‌آبی در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان از جمله روستاهای هیرمند، گشت سراوان، نیمروز و مهرستان سبب شد امروز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان درنشست مطبوعاتی فضای بحرانی این روزها را آرام کند و قول تامین آب مردم استان را بدهد.
 موضوع کم‌آبی و بعضا بی‌آبی در برخی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان از جمله روستاهای هیرمند، گشت سراوان، نیمروز و مهرستان سبب شد امروز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نشست مطبوعاتی برگزار کرده و فضای بحرانی این روزها را آرام کند.

باقر کرد در گفت‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: آب برای تابستان امسال وجود دارد و دولت در هر شرایطی با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آب مصرفی مورد نیاز مردم را تامین خواهد کرد اما به موازات این برنامه‌ها از مردم می‌خواهیم که صرفه‌جویی لازم را در مصرف آب داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اولویت ما تامین آب شرب مورد نیاز مردم است و برنامه تامین آب بخش کشاورزی نیز بر مبنای شیوه‌های مدرن و توسعه‌یافته و بدون هدررفت در دست مطالعه و اجرا است.

وی افزود: در تامین این هدف مدیریت آب، پروژه‌های 46 هزارهکتاری، آبرسانی قطره‌ای و تغییر الگوهای کشت از جمله برنامه‌هایی است که در راستای مدیریت آب و افزایش بهره‌وری از آب موجود در تولیدات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

مشکل تامین آب امسال نخواهیم داشت

این مسؤول تصریح کرد: در روزهای اخیر در سطح استان و در فضای مجازی مسأله کمبود آب ذهن مردم را مشغول کرده است اما با توجه به آبی که در پشت سدها و منابع زیرزمینی وجود دارد در سال جاری مشکل تامین آب نخواهیم داشت.

وی با اعلام این مطلب که میانگین ریزش باران در استان طی سال جاری 27 میلیمتر بوده است، ادامه داد: از نظر وضعیت بارش در استان در یک دوره 18 ساله دچار خشکسالی بودیم که این شرایط کم بارشی طی مدت سه ساله اخیر افزایش داشته به طوری که آبهای ذخیره پشت سدها 40 درصد کاهش داشته اما این بدان معنا نیست که در تامین آب مصرفی مردم ناتوان هستیم.

این مقام مسئول یادآورشد: در حال حاضر 7 سد مخزنی بزرگ در استان داریم و علاوه بر این تعداد سد 18 برنامه شامل احداث سد و برنامه‌های توسعه‌ای تامین آب نیز در دست اجرا داریم.

وی افزود: طرحهای بزرگ و بلندمدت از جمله آب‌های ژرف و انتقال آب از دریای عمان نیز در دست اجرا و مطالعه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: در حوزه آب شهری تمامی 43 شهر استان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند اما در تعدادی از این شهرها در طول روز کم و بیش با افت فشار آب مواجه هستیم.

کرد افزود: هزار و 768 روستا در استان دارای سامانه آبرسانی هستند و با نگاه ویژه دولت به استان آبرسانی به 1700 روستا نیز در دست اقدام است.

معاون استاندار گفت: بیش از هزار و 300 روستا در حال حاضر به وسیله 110 دستگاه تانکر آبرسانی می شوند که طبق پیگیریهای انجام‌شده طی روزهای آینده به تعداد تانکرها برای پوشش بهتر آب رسانی اضافه خواهد شد.

وی در خصوص آبرسانی به شهرستانهای حوزه سیستان و به ویژه اجرای خط لوله آب از زهک به هیرمند گفت: این خط به مساحت 40 کیلومتر بوده است تا کنون28 کیلومتر آن انجام شده و 12 کیلومتر باقیمانده به دلیل عبور خط از مزارع کشاورزی مردم با مقاومت مردم محلی مواجه شده بود اما با رفع این مشکل ، مناقصه مرحله دوم برگزار شده و به زودی عملیاتی اجرایی آن آغاز خواهد شد.

این مسئول دلیل افت فشار آب در مناطق سیستان را خشک شدن رودخانه‌ها و انهار و استفاده از آب برای سیراب کردن دامها برشمرد و گفت: در حال حاضر در مقایسه با جمعیت 50درصد بیشتراز نسبت جمعیتی مصرف آب در حوزه سیستان داریم و این افت فشار ناشی از انتقال 160 هزار رأس دام به روستاها است که موجب مصرف زیاد آب و تحمیل فشار به شبکه تامین آب می شود.

کرد افزود: از آنجایی که تحقق عدالت اجتماعی شاخصه و مؤلفه اصلی حکومت جمهوری اسلامی ایران است لذا به دلیل افزایش تعداد مشترکین برق استان به بیش از دوبرابر و دمای بالای هوا در روزهای اخیر تا 50 درجه با افت ولتاژ برق نیز مواجه هستیم.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کمبود آب منطقه ای و ملی نیست بلکه جهانی است؛ خطاب به اصحاب رسانه گفت: با فرهنگ‌سازی استفاده درست از منابع آبی کمک کنید تا در بحث فرهنگ‌سازی استفاده درست از منابع آبی هم افزایی مثبت چندجانبه در جامعه شکل بگیرد چرا که ما با بحران آب مواجه هستیم ولی در صورت همکاری مردم اعتماد به نفس برای مدیریت آن را هم داریم.

معاون امور عمرانی استاندار در پایان این نشست گفت: مساله تامین آب و برق مردم اولویت کاری و دغدغه مسئولان است بنابراین از رسانه ها به ویژه رسانه ملی خواستاریم همراه با مسئولان به صورت منسجم و هماهنگ برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آن تلاش کنند.

لازم به ذکر است طی چند روز اخیر گزارشی از وضعیت کم آبی در برخی از روستاهای هیرمند با تیتر "بی‌آبی امان مردم روستاهای هیرمند را بریده" در خبرگزاری فارس منتشر شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار