کد خبر: ۶۱۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 13 June 2018

با نزدیک شدن به فصل گرما چالش خاموشی بیش از گذشته رخ نمایی می‌کند همین مساله نیز دغدغه‌هایی را به وجود آورده در این بین وزارت نیرو تنها راه چاره را مدیریت مصرف عنوان کرده و بر اساس گفته‌های مسوولان برقی کشور در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی، حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۸۴ هزار مگاوات نیز برسد.

به گزارش ایسنا، بر اساس محاسبات صورت گرفته حداکثر نیاز مصرف برق کشور در سال ۱۳۹۶، معادل ۵۵ هزار و ۶۱۶ مگاوات بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود پنج درصد افزایش داشته است، تأمین مطمئن این نیاز، با شرط تحقق برنامه توسعه سایر نیروگاه‌ها اعم از تجدیدپذیر و تولید پراکنده، با توجه به نتایج مطالعات نیازمند افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به میزان ۱۶ هزار مگاوات نسبت به پیک سال ۱۳۹۵ تا پیک سال ۱۴۰۰ و ۲۰ هزار مگاوات از پیک سال ۱۴۰۱ تا پیک سال ۱۴۰۵، یعنی ۳۶ هزار مگاوات در مجموع بازه ده ساله ۱۳۹۵- ۱۴۰۵ خواهد بود که از این مقدار، حدود ۲۰۰۰ مگاوات تا امروز به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ هزار مگاوات نیز در حال احداث است.

با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی از پیک سال گذشته تا کنون و در نتیجه کاهش چشمگیر توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در بازه پیک که حدود ۴۵۰۰ مگاوات نسبت به برنامه‌های اعلام شده توسط شرکت مدیریت منابع آب کاهش دارد، می‌بایست کاهش تولید برق‌آبی نیز با احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید و نیز مدیریت مصرف جبران شود.

در این بین از ابتدای سال تاکنون تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعمیرات لازم در این نیروگاه‌ها انجام شده؛ به‌گونه‌ای‌که این واحدها برای فصل تابستان آمادگی کامل دارند.

سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده شد که با بارش‌های اخیر ظرفیت استفاده از این نیروگاه‌ها به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسیده و این یعنی ۳۳۰۰ مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجهیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم.

این در شرایطی است که بخش نیروگاهی تعهدات لازم در این بخش را انجام داده و از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷.۳ میلیارد کیلووات ساعت ذخیره انرژی صورت گرفته است و علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که در سال قبل مبنی بر کاهش بارندگی و تولید نیروگاه‌های برق آبی بود بخش تولید با هماهنگی بین نیروگاه‌های بادی و حرارتی بسیاری از این کمبودها را جبران کرد و انرژی مورد نیازی که باید از نیروگاه‌های برق آبی دریافت می‌شد از نیروگاه‌های حرارتی دریافت شد.

البته به جز نیروگاه‌های حرارتی که امسال نیز نقش ویژه‌ای دارند اقدامات دیگری در دست اقدام است. در همین راستا همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال گذشته و مدیریت مصرف حدود ۱۰۰۰ مگاواتی از این طریق اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با شدت بیشتری اجرای این طرح ادامه یابد و تمامی مشترکان دیماندی در این طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مدیریت چاه‌های کشاورزی و مصارف عمومی نیز از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاههای تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگ‌های توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برق‌های منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه‌های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده ۳۰۰۰ مگاوات به نیروگاه‌های جدید حرارتی تا زمان پیک اضافه شود که در حال حاضر بیش از نیمی از پروژه اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود که با ورود نیروگاه‌های جدید مشکل خاموشی کشور برطرف شود.

در مجموع سالانه باید پنج درصد میزان تولید برق افزایش یابد که برای گذر از اوج مصرف سال آینده نیازمند افزایش ۳۰۰۰ مگاوات تولید شبکه برق هستیم که قرار شده قسمت عمده این افزایش تولید در بخش بخار نیروگاه‌های موجود سراسر کشور صورت بگیرد. همچنین در بخش انتقال و فوق توزیع تدابیر لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق در نظر گرفته شده به طوری که طرح‌های ویژه عبور از اوج مصرف تدوین شده تا بتوان نقص‌ها و مشکلات موجود در شبکه انتقال و فوق توزیع را برطرف کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار