عضو انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت پرخوری و با ولع خوردن غذا پس از ماه مبارک رمضان، علاوه بر مخاطراتی که برای دستگاه گوارش خواهد داست، سبب افزایش اسید اوریک و کلسترول در بدن فرد خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 15 June 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مرتضی سعیدی مدیر تغذیه یکی از بیمارستان های تهران با بیان اینکه خوردن سه وعده غذایی (صبحانه/ ناهار/ شام) از عادات فرهنگی ایرانیان است اظهار داشت استفاده از وعده های غذایی کوچک، سبک و سهل الهضم شانس جذب کامل مواد مغذی در سیستم گوارش را افزایش داده و از فرسایش سیستم هضم و جذب بدن اجتناب می کند. به همین منظور توصیه می شود به منظور داشتن الگوی تغذیه سالم از میزان و حجم مصرفی وعده های غذایی کاسته و تعداد میان وعده ها افزایش یابد.
این مشاور تغذیه به خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان گفت زمانی که 5 و حتی 6 بار در روز وعده غذایی با حجم و مقدار کم و سبک دریافت می شود، شانس جذب کامل مواد مغذی در سیستم گوارش افزایش می یابد.
وی افزود در مورد میان وعده ها بهتر است از میان وعده های سبک و مغذی از جمله میوه جات و سبزیجات تازه که منابع غذایی غنی از فیبر، ویتامین و املاح معدنی هستند در جهت حفظ و ارتقای سلامتی استفاده نمود.
مرتضی سعیدی در ادامه، رژیم غذایی زیر را به عنوان رژیم غذایی عمومی مناسب برای بعد از ماه مبارک رمضان توصیه نمود.
به طور کلی در طی روز باید از 5 گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات و نان، میوه جات، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و تخم مرغ استفاده نمود.
از روغن ها فقط مایع و به مقدار کم استفاده شود. توصیه می شود از روغن های مغذی و سالم تر مثل روغن زیتون، روغن کنجد و روغن هسته انگور استفاده شود.
روزانه 4-2 عدد میوه متوسط مصرف شود. بهتر است میوه ها متنوع و در طی روز استفاده شوند.
روزانه 3-2 لیوان از سبزیجات برگی (مانند کاهو/ کلم و سبزیجات خرد شده) و 2-1 عدد سبزیجات دیگر مانند گوجه، خیار و هویج استفاده شود.
هفته ای حداقل 2 وعده ماهی در برنامه غذایی خود بگنجانید و به جای افراط در خوردن گوشت قرمز، از گوشت سفید (مرغ/ ماهی/ ماکیان) استفاده نمایید. همچنین بهترین روش طبخ تخم مرغ "آب پز" است.
روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کم آبی بدن، کاهش خستگی، دفع سموم بدن و حتی فررآیند سوخت و ساز بدن (متابولیسم) ضروری است.
از غداهای سرخ شده کمتر استفاده شود. بهترین روش طبخ مواد غذایی برای حفظ ارزش غذایی آن، آب پز یا بخارپز است.
سرعت غذاخوردن را کنترل کنید. سعی کنید تا غذا را به آهستگی بجوید و موقع صرف غذا، فقط به غذاخوردن تمرکز کنید.
از افراط درمصرف تنقلات مثل ساندویچ ها، فست فودها، چیپس، پفک، شیرینی و شکلات پرهیز کنید.
روزانه 30 دقیقه ورزش و نرمش منظم انجام دهید. به منظور جلوگیری از افزایش وزن بدن پس از ماه مبارک رمضان، بهتر است از روز عید فطر، ورزش های هوازی را به مدت 30 دقیقه حتی در منزل انجام دهید.
تغذیه مناسب بعد از ماه رمضان/ از آب و میوه به مقدار مناسب استفاده کنید/ آرام خوردن غذا فراموش نشود
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
دکتر،لطفا برای تغذیه در هوای خاکی، آنهم ۳۰۰ برابر حد مجاز در زابل هم یک نسخه بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
آخ آخ ببینید که چقدر هوای زابل خرابه این دوستمون چنین درخواستی کرده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
تغذیه در دمای بالای 50 درجه راسک
تغذیه در رطوبت بالای 90 درصد چابهار
تغذیه مسلولین سیستانی
تغذیه کوهستان های سرباز
اینهمه پیشنهاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار