کد خبر: ۶۱۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 17 June 2018

در روزهای گذشته، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد به شدت افزایش یافته و به التهاب بازار دامن زده است. مقایسه قیمت بازار با قیمت کارخانه در برخی موارد، حکایت از اختلاف چند ده میلیون تومانی در قیمت بعضی خودروها دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در گزارش های روز گذشته، قیمت کارخانه مزدا ۳ تیپ سه تحویل کارخانه را ۱۳۱ میلیون تومان اعلام کرده، ولی قیمت آن در بازار آزاد به ۲۱۵ میلیون تومان می رسد. در نمونه دیگری نیز به قیمت پژو ۲۰۰۸ اشاره کرده که قیمت کارخانه آن ۱۱۵ میلیون تومان است، ولی در بازار آزاد ۲۰۶ میلیون تومان به فروش می‌رود.

بر اساس گزارش‌ های منتشره در رسانه‌ها، خودروهای تولید داخل هم وضعیت مشابهی دارند؛ هر چند این اختلاف قیمت کمتر است. همچنین خودروهایی نظیر پژو، پراید و سمند هم از این افزایش اختلاف قیمت بی نصیب نبوده‌اند. برخی از فعالان در بازار خودرو این افزایش قیمت را به کمبود عرضه نسبت داده‌اند، ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «دلالان و واسطه‌ها» را مقصر وضعیت اخیر دانسته اند.

 

تقی کبیری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه خودرو در روزهای اخیر به شدت افزایش قیمت داشته و گویا اقدامات صورت گرفته و نبود مدیریت ها، باعث این گرانی ها شده است. اینکه اینها افزایش قیمت ارز و مواردی از این دست را بهانه گران کردن محصولات می کنند، شاید برای شش ماه بعد توجیه شدنی باشد، ولی برای بازار امروز دلیلی بر این گرانی ها نیست.

وی گفت: دولت اعلام کرده که برای وارد کنندگان حتی واردکنندگان لوازم لوکس نیز ارز 4200 تومان پرداخت می کند، ولی متأسفانه خودروسازها یا واردکنندگان ما مواد مورد نیاز خود را با 4200 تومان وارد می کنند، حال آنکه در بازار با نرخ آزاد 6800 می فروشند.
در این باره باید گفت، نظارتی از سوی دولت برای کنترل بازار صورت نمی گیرد و بازار را رها کرده اند، حال آنکه نه تنها باید بازار را کنترل کنند، بلکه همه چیز باید به حالت قبل بازگردد، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع باید به شدت به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: قطعا این کنترل قیمت، مربوط به سوداگری است و این سوداگری مربوط به عامه مردم نیست. شاید برخی بخواهند خودرویی تهیه کنند که آن هم خودروسازی ها قبل از عید پیش فروش داشتند و همه خریداران ماشین خریداری کرده اند؛ بنابراین، اکنون بازار در دست دلال ها افتاده است.

این نماینده افزود: خودروسازهای ما خودرو را احتکار کرده و فروش خود را بسته اند، چون رقیبی ندارند. الان هم که بازار را به بالاترین میزان خود رسانده اند، بیشتر از میزانی که در حالت عادی می توانستند محصولات خود را گران کنند، خودرو را گران می کنند و مصرف کننده هم چاره ای جز خرید آن ندارد.

بنابراین، تا وقتی ما مشکل انحصار در ایران داریم، باید هر چند وقت یک بار شاهد این مانور خودروسازی ها برای بالا بردن قیمت باشیم. در این روزها، نهادهای نظارتی بیش از هر زمان دیگری لازم است به این موضوع ورود کرده و قیمت ها را کنترل کنند.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: اداره تعزیرات ما کجاست؟ چه کسی باید در خصوص این افزایش قیمت بی رویه ورود کند؟ باید گزارش واقعی به مردم داده شود، نه اینکه منتظر باشند که قیمت ها تثبیت شود و بعد شروع به صحبت کردن در این باره کرده و دوباره خودروسازی ها شروع به بالا بردن قیمت کنند و دوباره تلاطم ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار