با خشک شدن قنوات، چاهها و چشمه سارها در سیستان و بلوچستان به بخش های دام و کشاورزی مردم خسارات فراوانی وارد شده به طوری که بسیاری از مناطق روستایی و عشایری این استان خالی از سکنه شده اند.
کد خبر: ۶۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 29 June 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی های متوالی در دو دهه اخیر زندگی مردم این استان را فلج کرده است.

دانیال محبی در حاشیه سفر مشترک خود با وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان خاش گفت با خشک شدن قنوات، چاهها و چشمه سارها در سیستان و بلوچستان به بخش های دام و کشاورزی مردم خسارات فراوانی وارد شده به طوری که بسیاری از مناطق روستایی و عشایری این استان خالی از سکنه شده اند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عمق خسارتها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد بوده در دولت تلاش می کنیم بخشی از این خسارتها جبران شود.

وی ادامه داد: زندگی مردم این استان مرزی به وجود همین مقدار اندک آب و انجام فعالیت های کشاورزی و دامی وابسته است بنابراین دولت با درک کردن مشکلات مردم و شرایط منطقه برای مقابله با بحران بی آبی و خشکسالی تدابیر ویژه ای اتخاد می کند.

محبی از تلاش مردم سیستان و بلوچستان برای رونق دادن کشاورزی و استفاده بهینه از آب، خاک و مراتع قدردانی کرد و افزود: در دولت سامانه های نوین آبیاری و توسعه دادن الگوهای کشت با نیاز آبی کم را دنبال می کنیم و امیدواریم با همراهی و استقبال مردم بتوانیم برای کاهش مشکلات گام برداریم.

فرماندار خاش در ادامه گفت: این شهرستان افزون بر 38 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که در سال شاهد تولید افزون بر 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه هستیم.

حمیدالدین یوسفی با اشاره به وجود افزون بر 500 هزار راس دام سبک، حدود هشت هزار نفر شتر و چند هزار راس دام سنگین در خاش بیان کرد: با توجه به اینکه مراتع در این شهرستان بر اثر خشکسالی ها از بین رفته و کشاورزی منطقه نیز با شرایط بحرانی مواجه شده، انتظار داریم علوفه دامی رایگان میان عشایر و روستاییان توزیع شود.

وی اظهار داشت: مردم منطقه در سالهای اخیر به دلیل شرایط سخت خشکسالی خسارت فراوان دیده اند و تسهیلاتی را نیز از سالهای قبل دریافت کرده اند و هم اینک با جرایم دیرکرد مواجه هستند؛ بنابراین برای بخشودگی وام ها باید در دولت چاره اندیشی شود.

فرماندار خاش ادامه داد: کشاورزان پرتلاش این شهرستان از روش های نوین آبیاری، تنوع در کشت، گرایش به کشت های الگویی و با شرایط کم آبی به خوبی استقبال می کنند بنابراین باید شرایطی مهیا شود تا آنان بتوانند از فرصت ارزشمند دولت برای اجرای سامانه های نوین آبیاری بهره ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار