کد خبر: ۶۲۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 01 July 2018

وقتش رسیده که مسئولان به صف شوند و بکوشند فرصت و مجالی برای سخن گفتن بیابند؛ اتفاقی که اگر رخ ندهد، کمترین اثر آن منتفع شدن کسانی است که قلبشان برای ایران نمی‌تپد!

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌هایی که التهاب بازار را فرا گرفته و به مدد افزایش برخی قیمت‌ها، در خانه بسیاری از ایرانیان را می‌کوبد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم گرفت در جمع برخی کسبه فعال در عرصه فروش گوشی تلفن همراه حضور پیدا کرده و ضمن شنیدن اعتراضات ایشان، دستوری صادر کند که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد: انتشار فهرست واردکنندگان تلفن همراه که ارز دولتی دریافت کرده بودند.

این تصمیم در حالی گرفته می‌شد که در بخشی دیگر از بدنه دولت، تصمیمی گرفته شده بود که بر اساس آن، ثبت سفارش بیش از ۱۳۰۰ کالا ممنوع شد؛ تصمیمی که بسیاری آن را اعلان وضعیت خاص (اگر نگوییم فوق العاده) تلقی کردند و البته بسیاری لب به ستایش از آن گشودند.

رویکردی که نشان می‌دهد مسئولان قصد دارند از کتمان برخی مشکلات دست کشیده و به جایش با صداقت با مردم رفتار کنند. تغییر رویه‌ای امیدوار کننده که بازخورد‌های مثبتش این گمانه را تقویت کرد که فراگیر خواهد شد و پیرو آن، مهار برخی مشکلات را تسهیل خواهد کرد؛ مشکلاتی که برای مهارشان باید پیش از هر کاری، افکار عمومی را همراه کرد.

درباره موضوعی سخن می‌گوییم که بسیاری مان با آن آشناییم؛ اینکه امنیت روانی جامعه آسیب دیده و در سایه آن، اقداماتی مانند تزریق ارز و سکه به بازار گره گشا نخواهد بود و هیچ وعده و وعیدی نخواهد توانست صف خریداران را در هم بشکند؛ صف‌های خریدی که البته منحصر به ارز و طلا نیست و به افزایش نرخ خودرو و مسکن و... نیز رسیده است.

وضعیتی که به باور بسیاری از کارشناسان، یک از دلایل بروز آن، عدم صداقت مسئولان با مردم است؛ مسئولانی که می‌کوشیدند با سخنرانی و استفاده از کلمات نصیحت گونه یا دست انداختن به تعابیری مانند «حباب در نرخ» بر مشکلات فائق آیند و حالا مشخص شده که شیوه مناسبی برای پایان دادن به مشکلات اتخاذ نکرده بودند.

این را می‌شود از برخی اعترافات جسته و گریخته روز‌های اخیر دریافت که بر اساس آن، چاره کار در اعمال شرایط ویژه است؛ شرایطی که در مواقع بروز بحران اتخاذ می‌شود و ممنوعیت واردات برخی کالا‌های غیرضروری از جمله آنهاست. کالا‌هایی که می‌شود با ممنوع کردن وارداتشان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد و مانع از آن شد که نرخ دلار و یورو، نبض زندگی مردم را به دست بگیرد و دومینوی افزایش قیمت‌ها را سبب شود.

شیوه‌ای که جا دارد فراگیر شود تا همراهی مردم را موجب شده و ثبات را بر بازار حاکم کند. صداقتی که می‌تواند همراهی مردم را به دنبال داشته باشد و کیست که نداند اگر مردم با اقدامات مسئولان همراه شوند، مهار هر مشکلی، ولو بزرگ مقدور است؛ درست مانند تجربیات بر جای مانده از دوران دفاع مقدس.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که اگر بشنویم مسئولان برای حضور در جمع مردم، شنیدن سخنان ایشان و بیان واقعیات صف کشیده اند، جای تعجب نخواهد داشت صفی از مسئولان که اگر شکل گیرد، می‌شود امید داشت مردم بیش از پیش در جریان شرایط موجود و چرایی بروز مشکلات قرار گرفته و خود را با سیاست‌های ایشان همراه کنند که نتیجه غایی آن، غلبه بر بحران‌هایی است که یک روز لباس ارز و سکه را بر تن می‌کنند، روز دیگر با خودرو قدرت خود را به رخ همگان می‌کشند و ممکن است روز‌های بعد با هر کالای دیگری خودنمایی کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار