کد خبر: ۶۲۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 02 July 2018

ایرنا نوشت: دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ایران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داشتن دور شکم 90 سانتی، مرز هشدار چاقی به شمار می آید که باید جدی گرفته شود.

محمد هاشمی گفت: همچنین نتایج این مطالعات نشان می دهد، اگر دور شکم فردی ، 95 سانت باشد یعنی اینکه چاقی دور شکم دارد و باید حتما این چاقی را درمان کند.

او ادامه داد: 50 درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند، اما متاسفانه هشدارها در مورد عوارض خطرناک چاقی در کشور جدی گرفته نمی شود، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی از مهم ترین عوارض چاقی و اضافه وزن است که در سنین پایین بروز می کند.
هاشمی تاکید کرد: اصلاح شیوه زندگی مناسب راهکار اصلی و اساسی درمان چاقی است و هر نوع روشی حتی زیبایی نیز تاثیری در پیشگیری از چاق شدن ندارد.
او به انجام پیکر تراشی برای درمان چاقی اشاره کرد و گفت : پیکر تراشی نوعی جراحی زیبایی است که افراد برای کاهش سایز بدن اقدام به این کار می کنند این در حالی است که پیکر تراشی، راهکاری برای درمان چاقی به شمار نمی آید.

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی افزود: هر چند فرد با انجام عمل پیکر تراشی ، چربی زیر پوست را بر می دارد اما اگر شیوه زندگی و تغذیه مناسب را در پیش نگیرد دوباره چاق می شود و به جای چربی های زیر پوستی، چربی ها احشایی رشد می کند؛ ضمن اینکه پیکرتراشی جراحی محسوب می شود و می تواند خطرات و عوارض ناشی از جراحی را نیز همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فرد برای درمان چاقی باید تغذیه مناسب داشته باشد، اظهار کرد: انجام فعالیت بدنی متناسب با سن و جنس و سیگار نکشیدن می تواند در داشتن تناسب اندام بصورت علمی و مناسب تاثیر گذار باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،در ایران از سال 1980 (1359) تا 2015 (1394) ، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از 31٫7 درصد به 32٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از 23٫9 درصد به 35٫3 درصد رسیده است.
همچنین در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از 16٫6 درصد به 24٫1 درصد و شیوع چاقی در مردان از 5٫8 به 13٫8 درصد افزایش پیدا کرده است. شیوع اضافه وزن در دختران زیر 20 سال نیز از 6٫4 درصد به 10٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر 20 سال از 4٫1 درصد به 8٫9 درصد رسیده است. شیوع چاقی در دختران زیر 20 سال، از 1٫7 درصد به 4٫5 درصد و شیوع چاقی در پسران زیر 20 سال از 1٫2 درصد به 4٫3 درصد افزایش یافته است.

حدود 70 درصد کل مرگ‌های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان ایرانی، مربوط به بیماری های قلبی عروقی است.
دیابت دومین بیماری قابل انتساب به بالابودن نمایه توده بدنی،علت حدود 600 هزار مرگ در جهان بوده است و از بین تمامی مرگ‌های ناشی از دیابت، 9٫5 درصد در افراد چاق رخ داده و 5 / 4 درصد در افرادی بوده است که نمایه توده بدنی زیر 30 داشته‌اند.
بیماری مزمن کلیوی و سرطان‌ها نیز علت کمتر از 10 درصد مرگ‌های قابل انتساب به چاقی و اضافه وزن است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار